2011-04-02, 08:49
  #5869
Medlem
Haha!

Jag har missat det klippet, men det var faktiskt stor och oväntad humor av knugen...

Det är ju reportern som bara står där likt en död fisk och inte fattar att knugen faktiskt driver med honom.

Kolla livvakten i bakgrunden som får ett bryt...

.
Citera
2011-04-02, 09:19
  #5870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Haha!

Jag har missat det klippet, men det var faktiskt stor och oväntad humor av knugen...

Det är ju reportern som bara står där likt en död fisk och inte fattar att knugen faktiskt driver med honom.

Kolla livvakten i bakgrunden som får ett bryt...

.

Kungen gillar ju att spela hovnarr.
Citera
2011-04-02, 09:31
  #5871
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kungen gillar ju att spela hovnarr.
Han behöver inte ens ta regi för det. Han ÄR Hovnarr!
Citera
2011-04-02, 09:36
  #5872
Medlem
Låt kungahuset stå utanför staten precis som svenska kyrkan gör. Då kan de som vill ha ett kungahus betala och vi som tycker det har gått för långt kan få slippa. Precis som med svenska kyrkan, de som går i kyrkan osv är med och betalar för detta, de som inte nyttjar kyrkan slipper.
Citera
2011-04-02, 13:50
  #5873
Medlem
"– Det är fullständigt självklart att vi ska hjälpa till. Vi har alltid gjort det i den mån vi har kunnat. Nu är det en annan form av samarbete. Vi är inte med i Nato, men vi leds av Nato."
Kungen uttalar sig om Libyen insatsen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.591086-kungen-valkomnar-libyen-insats
Citera
2011-04-02, 15:52
  #5874
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
"– Det är fullständigt självklart att vi ska hjälpa till. Vi har alltid gjort det i den mån vi har kunnat. Nu är det en annan form av samarbete. Vi är inte med i Nato, men vi leds av Nato."
Kungen uttalar sig om Libyen insatsen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.591086-kungen-valkomnar-libyen-insats

Vad sägs om det här uttalandet om Libyen av honom:
"– Vi måste självfallet ställa upp, säger kung Carl Gustaf som också varnar för riskerna. Utvecklingen i Nordafrika kan sprida sig."

Det verkar som att han säger att vi ska skicka plan till stöd för Khadaffi, för att förhindra att upproren mot diktaturerna fortsätter!

Kanske inte osannolikt att han själv tycker det är synd om Khadaffi, diktatorkramare som han är och alltid varit. Men här tycker jag faktiskt att hovet kunde bemöda sig att sufflera honom hårdare. Hur dum i huvudet är han egentligen?
Citera
2011-04-02, 16:24
  #5875
Medlem
Citat:
Den sittande överbefälhavaren innehar, liksom H.M. Konung Carl XVI Gustaf, den högsta officersgraden, d.v.s. 4-stjärnig general eller amiral. Enligt 1809 års regeringsform som var ikraft fram tills utgången av 1974 var Konungen högste befälhavare för krigsmakten, även om det sedan länge i praktiken var statsrådet som styrde i Konungens namn. Enligt 1974 års regeringsform som trädde ikraft den 1 januari 1975 är det Regeringen som de jure har det högsta befälet. Konungens grad är sedan dess endast en honorärtitel.

Kungen kanske inte ännu har hunnit att läsa igenom 1974 års regeringsform.
Citera
2011-04-02, 19:23
  #5876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
"– Det är fullständigt självklart att vi ska hjälpa till.


"– Vi måste självfallet ställa upp, säger kung Carl Gustaf som också varnar för riskerna."

Har ni noterat kungens favorituttryck då han svarar på frågor - alltid är att det är självklart eller självfallet?

När Silvia fick frågan om Madeleines bröllop skulle bli av svarade hon att det ska det självklart inte bli. Detta utan att tidigare ha berättat att förlovningen var bruten.

Är det så att ju färre aspekter man orkar ta in i ett resonemang ju mer förenklat, självklart och självfallet blir det?
Citera
2011-04-02, 20:22
  #5877
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kungen kanske inte ännu har hunnit att läsa igenom 1974 års regeringsform.

Hunnit och hunnit. Vi kan väl säga att han försöker läsa den i alla fall.

Nu när han är gräsänkling och kalendern tom har han chansen att plugga lite. Å andra sidan finns det lite nöjesliv att ta igen. Precis som på den gamla goda tiden när han låg vid universitetet.
__________________
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2011-04-02 kl. 20:53.
Citera
2011-04-13, 20:12
  #5878
Medlem
fredrikdenstores avatar
Förtroendet för knugahuset var aldrig varit så lågt som nu enligt en undersökning
Citera
2011-04-13, 20:15
  #5879
Medlem
53 % enl aktuellt är positiva. Går man in på SOM-institutets egna hemsida står inget alls. Det intressanta tycker jag är att se följande: Har andelen tveksamma ökat eller är det gruppen avskaffa monarkin.

Aftonbladet har nada och Expressen har långt ner på sidan
Citera
2011-04-13, 23:10
  #5880
Medlem
farbror Svens avatar
Småroligt att hovet nu skriver "Här följer ett urval av kungafamijens aktiviteter" när det gäller familjens magra program (lite minister- och ambassadörsluncher, ett par statsbesök om året osv). Allt för att nu ge intrycket att programmet är bra mycket mer späckat. Träffar med lättfotade damer, plastikkirurger och shoppingrunder i lyxbutiker utomlands får inte plats på hovets hemsida.

http://www.royalcourt.se/kalender.4.7c4768101a4e888378000228.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in