2010-11-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag trodde alla rojalister har skrivit här att stödet har ökat. Men vad är det här?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bara-halften-vill-ha-kvar-kungen-1.1216982

Det här är ett resultat som ofta kommer fram när barnen blir vuxna, och den gamle kungen eller drottningen betraktas som en gammal stofil. Direkt kan jag påminna mig England och Norge, men samma debatt har säkert förts i andra länder. Knugen kommer aldrig att abdikera. Blir han för skröplig för att klippa band och dela ut medaljer får Hakan vicka. (He!) Patetiskt egentligen att tänka sig att en senil gammal gubbe som varken ser eller hör ska vara statschef.

Titta på grafen. Det är inte så att avskaffandestapeln blivit större, för där har det också sjunkit från 19 till 17 %. Det är antalet osäkra som ökat.

Det finns två typer av monarkister: Hardcore som inte bryr sig om innehavaren av ämbetet utan anser det vara det optimala och sen finns det version nr 2. Version nr 2 som jag tillhör är snarare Victoriaister än riktiga monarkister. Vi skulle nog glida över på avskaffa monarkigruppen om Victoria försvinner ur tronföljden och Carl-Philip blir tronföljare. Jag går egentligen bara och hoppas att kungen abdikerar el på annat sätt försvinner från tronen så att man får se Victoria bli drottning. Jag undrar om hovet inser detta dilemma

Hade vi haft Carl-Philip som tronföljare tror jag att stödet varit ännu mindre.

Engelsmännen är för konservativa för att införa republik iaf innan 2100. Där är väl snacket snarare att Charles ska abdikera som tronföljare till fördel för William. Någon som vet hur stödet är i Norge och Danmark?

Maddes struliga liv och Carl-Philips fotogeniska flickvän gör ju många tveksamma av förståeliga skäl.
Citera
2010-11-27, 11:05
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Det "står 70-30" till monarkins fördel trots senaste tidens smutskastning och negativa publicitet.. Säger inte det dig något?

Ren slöhet tror jag faktiskt - få orkar tänka tanken på de ytterligare val som skulle krävas ifall republik infördes. Framför allt efter att vi genomlidit ännu ett tjafsigt och trist och tjatigt riksdagsval av aktuell svensk modell! Knugen finns där, har ingen makt och gör på det stora hela inte mkt väsen av sig!

Plus att våra stackars hårt påpassade riksdagsmän/kvinnor o div andra pk-makthavare som aldrig skulle få chansen att kasta loss med ngra riktiga lyxiga partyn, utan att deras ekonomi skulle stötas och blötas i pressen etc verkligen kan få gôtta sig med gott samvete i hovets hägn

Att en del övertygade monarkister börjar slänga tillmälen och otidigheter omkring sig så fort saken diskuteras tror jag beror på att de (liksom hovet givetvis) inser hur enkelt det skulle vara dock att vända på opinionen! Om de (monarkisterna) inte kände den här lilla naggande oron skulle de väl inte behöva bli så hysteriska så fort saken kommer på tal
Senast redigerad av enannanamanda 2010-11-27 kl. 11:14.
Citera
2010-11-27, 11:18
Medlem
mishimas avatar
Jag har raderat ungefär 200 inlägg i tråden och delat ut över tio tillsägelse. Upp med nivån nu!

/mod
Citera
2010-11-27, 20:38
Medlem
livinglegends avatar
Vet inte om det redan har postats. Men någon som har en kort sammanfattning av sakerna det skrivs om i "Den motvillige monarken" ?
Citera
2010-11-29, 12:23
Medlem
fredrikdenstores avatar
Kungen blir rikare och rikare Knugen, alias Hovnarren Det fan behöll 16 mille av ap-anaget!
Rustar upp Haga med skattebetalarnas pengar!!!
Karljäveln har 296 mille och vi skall försörja den fan!
Varje är smusslar han in ett antal mille på sitt privata konto!!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8197104.ab
Senast redigerad av fredrikdenstore 2010-11-29 kl. 12:41.
Citera
2010-11-29, 12:41
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I dag vill bara drygt hälften av svenskarna att Carl XVI Gustaf ska sitta kvar på tronen. Före kriserna, i februari, var motsvarande siffra 64 procent. Men samtidigt som kungen ser sitt förtroende rasa håller han greppet om pengarna. Förra året kunde han behålla 16 miljoner av apanaget från skattebetalarna. De användes aldrig. Kungen fick dessutom in 70 miljoner på entréavgifter och visningar av slotten.

Hur mycket får du behålla om året efter skatten?

Hur vet du det? Det är ju hemligt.
Citera
2010-11-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Hur vet du det? Det är ju hemligt.

Inte nu längre ...
Citera
2010-11-29, 22:19
Medlem
EleanorRigbys avatar
Alltså, vem kan bli tänd på knugen, jag har visserligen en tråkig kväll men knugen!

För pengar, nja, nej inte under 100.000, om jag var riktigt ung...nej inte det heller, fula knugen
Citera
2010-11-29, 22:43
Medlem
Min brors kusins avatar
En fråga, vad hade ni tyckt om vi haft en regent som den spanske kungen eller som den danska drottningen, kungligheter med lite mer hjärna och stake
Citera
2010-11-29, 23:23
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Hur ofta ser turisterna kungafamiljen menar du? Det de tittar på är väl slottet/slotten och de står där de står.
Just det. Och de flesta republiker har ju kungliga slott att visa upp, eftersom nästan alla stater en gång varit monarkier. Ta slottet i Versaille t.ex., en av världens bästa turistmagneter.

Om vår kungafamilj kunde avhysas från samtliga kungliga slott, skulle turismen till dem kunna öka.

Vår kung har blivit oss en belastning. Det är dags att låta honom stiga åt sidan.
Citera
2010-11-29, 23:40
Medlem
Astenikers avatar
Från det ena till det andra, är inte kungens karaktär ganska rutten?
  • Berikar sig i smyg på skattebetalarnas bekostnad.
  • Föraktar fattiga och arbetslösa människor.
  • Tycker om att döda djur.
  • Är (eller har åtminstone varit) notoriskt otrogen.
  • Vill utrota vargstammen i Sverige.
  • Umgås med personer inom maffian och/eller med anknytning till droghandel.
  • Är emot jämlikhet mellan könen.
  • Skaffar sig vänner bland världens diktatorer.
Vilka mer punkter finns?
Citera
2010-11-29, 23:51
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Han kör trafikfarligt och miljöfarliga bilar.
Han är köttätare. (Tycker i alla fall en del är illa.)
Han innehar ett ämbete trots att han är olämplig för det.
Han bor miljöovänligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in