2010-11-23, 18:37
Avslutad
Den som inte har något att göra kan ju gå in i tråden om Deanne Raucher och roa sig. Där kan man notera hur dessa källkritikens och vetenskapens förkämpar med hull och hår och helt utan krav på källa sväljer obekräftade uppgifter. Fast det är klart - det är ju uppgifter som passar in i deras världsbild.
Citera
2010-11-23, 18:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Vad jag förstått, men inte vet mer än vad jag nyligt läst mig till var den manlige författaren en uppskattad biogafiker. Bland annat med en bok om Ingvar Kamprad. Nu har jag själv inte läst den boken, men jag har inte hört något ramaskri om den och skulle han ha blivit så mycket sämre och slarvigare nu då? I vilket fall kan man inte påstå att han hade dåligt rykte.

Det är inte en utebliven dementi i sig själv utan det han faktiskt säger (finns att läsa i tråden). Detta uttalande gör att han faktiskt bekräftar (vilka exakta delar vet vi ej) att boken innehåller sanning. Så har även skribenter (monarkister) och PR-folk uppfattat det hela.

Han har vänt blad och detta är historia. Det är inte en bekräftelse på att allt som står i boken är sanning.

Angående författaren så håller jag med dig. Han har skrivit första halvan av boken och det är den som kritiker anser vara korrekt, även om det mest är gammal skåpmat. DR påstås ha skrivit/är upphovsmakare till den andra delen, där hon använder sina anonyma källor till att dra kungen i smutsen.

Tror inte hans intention med boken var att den skulle dels bli så dåligt skriven och dels så smutsig. Hans avsikter var nog, innan DR kom in i bilden, att skriva en hygglig bok om kungen.
Citera
2010-11-23, 18:49
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jaha så det va ditt svar på dessa enkla frågor?
Intressant med alla anklagelser om HMK med familj men inte en enda har lyckats svara på de mest simpla av frågor.
Så man gissar i den här tråden då man anklagar HMK för både det ena och det andra
Här börjar gränsen bli rent förtal och lögner
Det är inte ens skvaller längre utan man skriver inte som man bör.
Gissar man saker eller tror , så borde detta stå!!

Tack flashback för er ignoreralista.

Du har fått en massa svar av många olika källor, bland andra författarna och deras källor, smt av andra journalister som bekräftar dessa. Du har förkastat alltihop, till skillnad mot Hovnarrern bland andra, och skrikit dig hes på källa. Alla vet att du kommer att fortsätta skrika dig hes, tills du får fotobevis där någon tonåring får knuglig påtryckning. Då blir du tyst några sekunder tills du börjar skrika 'photoshop!'.

Du måste förstå att vid någon punkt måste man börja inse att så många källor börjar ge en samstämmig bild, även om detaljerna naturligtvis skiljer sig för det som har ägt rum.

Att du sätter mig på ignore är jag enbart tacksam för.
Citera
2010-11-23, 18:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
MrsMagoo läs ditt egna inlägg en gång till om du besitter någon kunskap om forskning. Du kan väl inte på fullaste allvar mena, att om en annan person har skrivit om det ämne du forskar i, så kan du enbart läsa dennes källförteckningen och utgå från att texten sedan stämmer?

Dicks krönika är kritiserad av en hel del. Han bryr sig inte om källskyddet som existerar och ska värnas om inom journalistiken, vilket är författarnas profession. De har skrivit en biografi med en reporters ögon inte en avhandling.

Jag har ett förslag: det finns en biografi skriven av Roger Lundgren om prinsessan Sibylla läs den och återkom sedan. Några frågor du kan ha i åtanke under läsandets gång: finns källhänvisningar, vilka påståenden anser han vara sanna och med vilka belägg, vad undviker han att ta upp, du finner säker fler frågor under läsandets gång. Jag vill ha lika högljudd kritik om den svassande synen på Sibylla och nonchalansen gentemot den samlade kritiken mot henne. Han påstår också att hon hade en älskare vilka källor har han till det?

Var kan du hänvisa till kritik av Dick?
En källa kontrolleras alltid , är du med?
Den tar man med oavsett om den redan finns angiven , dessutom tar man med var man fått källan ifrån.
I boken saknas den delen att det borde stå flashbacks forum som källhänvisning, enormt oseriöst tilltag
Källskydd? Du måste skämta då vi talar om böcker som skrivs som biografier och självporträtt och eventuellt senare hamnar i svensk historia

Man kan ju inte ens presentera ett årtal eller var en del episoder ska ha varit
Det är solklart att man inte med dessa magra källor skriver en biografi om HMK, skvaller ska den heta i så fall
När det gäller trovärdigheten för skvallerjournalistik där den ena skvallerkärringen Rauscher stöttar sig på några kurser i ämnet så är det tyvärr så att källorna är totalt avsaknade då det gäller den här sk skandalboken om HMK
Hon och Meyer har stått för intervjuerna och undersökningarna.

Nej jag befattar mig inte med några andra skrivna böcker för att du anser detta
Jag är redan bevandrad i ämnet källor!!!!!!
Vad jag vet om forskning och källor kan du bara drömma om.
Senast redigerad av MrsMagoo 2010-11-23 kl. 19:01.
Citera
2010-11-23, 18:59
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Dick Harrisons utmärkta sammanfattning av bokens trovärdighet:

Citat:
En applicering av källkritik är dock förödande för Sjöberg. Några enkla frågor kan illustrera problemet. Finns det en tendens? Svar: ja, bokens syfte är kommersiellt, med fokus på de snaskigheter som frodas på löpsedlarna. Är källorna oberoende av varandra? Svar: ofta är det omöjligt att avgöra eftersom många uppgiftslämnare är anonyma, vilket gör källvärdet svårt att bedöma. Hur är det med samtidigheten? Svar: ofta är den påfallande svag. Det ligger ett eller flera decennier mellan händelserna i fråga och intervjuögonblicket (som i fallet med ett påstått besök på en klubb i Atlanta 1996), vilket ger utrymme för minnesluckor och fantasifulla tillägg.
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/samma-argument-som-under-haxprocesserna_5640673.svd

Harrison konstaterar även, helt korrekt:

Citat:
Sjöberg skriver även att ”deras berättelser har varit så detaljerade och samstämmiga att vi blev säkra på att de berättat det de verkligen har upplevt”. Samma argument användes vid vittnesförhören under 1600-talets häxprocesser. Men att tio barn berättade samma historia om kvinnors kvastfärder till Blåkulla innebar inte att historien var sann. För att driva teser i bevisning krävs bättre underlag.

Summa summarum: boken är inte att lita på. Voila, så kan diskussionen avslutas och republikanska troll kan somna in i famnen på trollmor.
Citera
2010-11-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Summa summarum: boken är inte att lita på. Voila, så kan diskussionen avslutas och republikanska troll kan somna in i famnen på trollmor.

Det var allt en aningslöst subjektiv tolkning.
Citera
2010-11-23, 19:34
Medlem
Citat:
Så du menar alltså att en objektiv tolkning av Harrisons recension är att den är en hyllning av boken?

Tyvärr verkar det som om du och många andra i tråden inte ens har basala kunskaper i källkritik. Det medför bl a att ni saknar förmåga att se nyktert på saker och ting. Istället anammar ni vilka påhitt som helst, bara de stödjer era egna åsikter. Jag kan tyvärr bara konstatera att ni är i behov av bättre utbildning.
Men fatta och förstå, du har inte med en vetenskaplig avhandling att göra.
Citera
2010-11-23, 19:39
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Men fatta och förstå, du har inte med en vetenskaplig avhandling att göra.

Fatta och förstå att man inte kan släppa kraven på källkritik i en ovetenskaplig biografi heller. Va fan, varenda nyhetsredaktion bedriver ju källkritik innan de publicerar en artikel eller sänder ett inslag. Tror du att kraven då blir lägre på en biografi?

Med din aningslösa inställning blir det ju OK att publicera vilka påhitt som helst, t ex skulle ju Hälsingekuriren kunna skriva att du - namngiven - är pedofil och mördare. Eftersom artikeln inte är en vetenskaplig avhandling så spelar det ju ingen roll och skribenten har inte gjort något fel. Fattar du nu att du är ute och reser?

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Varför skall jag behöva läsa Harrisons recension?

Tja, en anledning kan ju vara att se att det finns rationella argument mot bokens trovärdighet. Vem tror du mest på? Sjöberg/Rauscher/Meyer eller Dick Harrison?
Senast redigerad av Albertus.Pictor 2010-11-23 kl. 19:42.
Citera
2010-11-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I
Frustrerade för deras argument tryter då dom helt plötsligt inte har några plaster eller tider då deras anklagande förekommer mot HMK, då kör man på OT'
Men snälla MrsMagoo försök att förstå att kungen är den han är
och har ertappats med fingrarna i syltburken. När media och drevet
har fått reda på detta går det inte går det inte att få det ogjort.
Citera
2010-11-23, 19:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
Tja, en anledning kan ju vara att se att det finns rationella argument mot bokens trovärdighet. Vem tror du mest på? Sjöberg/Rauscher/Meyer eller Dick Harrison?

Du måste erkänna att massan av all information vi fått om Hovnarren kommer från betydligt fler håll än de tre författarna.
Citera
2010-11-23, 19:44
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du måste erkänna att massan av all information vi fått om Hovnarren kommer från betydligt fler håll än de tre författarna.

Ja, det kommer ju även från den alltid helt trovärdiga källan Flashback.
Citera
2010-11-23, 19:56
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, det kommer ju även från den alltid helt trovärdiga källan Flashback.

Egentligen borde jag inte svara på det här eftersom tramsnivån är oerhört hög. Men det visar på de försök närmande idioti som sådana som du försöker sig på, för att förringa den informationen som kommit fram. Jag menar, och det kan även du erkänna, att det är många journalister som har skrivit om deras upplevelser av Knugens snuskerier och deras arbetsgivares cencuringripanden. Påståendet att allt kommer från Flashback är löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in