2010-11-06, 02:30
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så bra att du roas av den sortens skvaller , jag vill ha mer intressant information än så!
Man kan ju undra om folk inte vill veta vilket dasspapper Ajes syster använder , vad tror du?
Edets rullar eller lambi?

Men suck bara!

Det får stå för dig.

Är inte ett dugg intresserad av toapappersmärken och det säger inget om en person men det var intressant att läsa hur Aje agerade vid sin systers död.

Skilj på äpplen och päron vetja.
Citera
2010-11-06, 02:48
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Well, det verkar som om Kungen nu får sympatier....

35710 har röstat.

Bra, han har sagt allt han behöver säga (47.8 %)
Dåligt, han borde ha svarat på frågor (14.9 %)
Bryr mig inte (37.3 %)

Från Aftonbladets mätning.

Ja, jag börjar undra om inte Kungens rådgivare har gjort det ultimata schackdraget, eller om det är kungen själv som har blixtrat till.

Jag tänker så här: PR-konsulter som Paul Ronge eller exemeplvis denne herre:

http://svtplay.se/v/2225584/kulturnyheterna/pr-konsult__framtradandet_ett_monumentalt_misslyckand e

anser att Kungen har gjort bort sig, men jag är inte lika säker. Jag tror att folket fattar att det kan vara påfestande och pressande att vara Kung, att man står i rampljuset från vaggan till graven och att allt detta, all lyx och glamour till trots, är att betrakta som ett sorts förpliktelsernas fängelse, där utrymmet för ett liv i privat avskiljdhet är i stort sett helt uteslutet.

Att man då släpper garden lite väl mycket när man får chansen att slappna av i goda vänners lag är väl inte konstigare än när korna blir oxtokiga och tar bocksprång av glädje när de på våren släpps ur ladan.

Nu tror/tycker alla smarta PR-konsulter att Kungens snabbt improviserade presskonferens ligger honom i fatet, men vad är det vi ser, jo en ensam människa som talar om att han och hans familj går vidare, en person som vågar vara mediemässigt dumdristig och möta pressen head-on och han undviker att ljuga typ Bill Clintons "I didn't have sex with that woman".

De luttrade mediecyniska PR-konsulterna kanske inte är imponerade, men det är folkets åsikt som räknas.

Jag är inte rojalist, är ganska ambivalent inför kungahuset och jag tror på det som står i boken, men folkets förmåga att glömma och förlåta är ganska omvittnat om Kungens alla grodor, tabbar och snedsprång, men w t f mannen har ju inte precis dödat någon - och ska man vara ärlig så utgör han väl ett större hot för allmänheten när han kör som en blådåre på allmän väg - och att bedra sin fru är ju inte precis olagligt, kanske har t o m Silvia en viss motvillig förståelse för alla dessa lockelser som en person som Kungen utsätts för, även om hon antagligen inte går i taket av glädje över att drevet går, just nu.

Den här gången tror jag att PR-konsulterna har fel.

Det hela kan sluta med att monarkin går stärkt ur det här. Inget jag applåderar, men som jag tror mycket väl kan hända.
Senast redigerad av Mack-Bett 2010-11-06 kl. 02:51.
Citera
2010-11-06, 02:59
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stäppis
Lustigt, du har redan hunnit läsa boken och bilda dig en uppfattning om den stilistiska nivån. Å andra sidan har väl din nyfikenhet bidragit till att skapa läslusten och då tycks du ju själv höra till målgruppen.

Nja, jag laste utdragen ur boken som nagon vanlig sjal lagt ut i den har traden. Man behover sallan lasa mer an nagra sidor for att kunna bilda sig en god uppfattning om vilken stilistisk niva en bok befinner sig pa.

(Innan nagon nu hoppar pa mig for att orattvist anklaga forfattarna for ett daligt skrivhantverk bara for att jag rakar ogilla researchkvaliteten och agendan bakom boken vill jag saga att jag anser att till exempel Bjorn af Kleen skriver mycket bra aven om jag inte alls delar de asikter han uttrycker i Jorden de arvde samt tycker att han ar en foraktansvard liten lort utan minsta moral eller heder i kroppen.)
Citera
2010-11-06, 03:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det är väl egentligen få människor som brukar gå in i de här trådarna och kräva att kungen ska hyllas, inte sant?

En rimlig motfråga blir ju varför det är så viktigt att smäda majestätet med familj. Varför försöka framställa honom och hans anhöriga som idioter när de, nyktert betraktat, är fullt normalbegåvade?

Klart att de överlever lite granskning. De befinner sig inte ständigt på randen av ett sammanbrott, som man skulle kunna få för sig när man läser dessa trådar.
Utmärkt skrivet.

Personligen tror jag säkert det finns en del sanningar i boken. Än sen, kungen är inte mer än människa. Han har varit förhållandevis diskret med sitt partajande. Det är svin som borde varit lojala som pratat bredvid mun, spritt ut privata hemligheter och slagit mynt av förtroenden dom fått.
Citera
2010-11-06, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bett
Ja, jag börjar undra om inte Kungens rådgivare har gjort det ultimata schackdraget, eller om det är kungen själv som har blixtrat till.

Jag tänker så här: PR-konsulter som Paul Ronge eller exemeplvis denne herre:

http://svtplay.se/v/2225584/kulturnyheterna/pr-konsult__framtradandet_ett_monumentalt_misslyckand e

anser att Kungen har gjort bort sig, men jag är inte lika säker. Jag tror att folket fattar att det kan vara påfestande och pressande att vara Kung, att man står i rampljuset från vaggan till graven och att allt detta, all lyx och glamour till trots, är att betrakta som ett sorts förpliktelsernas fängelse, där utrymmet för ett liv i privat avskiljdhet är i stort sett helt uteslutet.

Att man då släpper garden lite väl mycket när man får chansen att slappna av i goda vänners lag är väl inte konstigare än när korna blir oxtokiga och tar bocksprång av glädje när de på våren släpps ur ladan.

Nu tror/tycker alla smarta PR-konsulter att Kungens snabbt improviserade presskonferens ligger honom i fatet, men vad är det vi ser, jo en ensam människa som talar om att han och hans familj går vidare, en person som vågar vara mediemässigt dumdristig och möta pressen head-on och han undviker att ljuga typ Bill Clintons "I didn't have sex with that woman".

De luttrade mediecyniska PR-konsulterna kanske inte är imponerade, men det är folkets åsikt som räknas.

Jag är inte rojalist, är ganska ambivalent inför kungahuset och jag tror på det som står i boken, men folkets förmåga att glömma och förlåta är ganska omvittnat om Kungens alla grodor, tabbar och snedsprång, men w t f mannen har ju inte precis dödat någon - och ska man vara ärlig så utgör han väl ett större hot för allmänheten när han kör som en blådåre på allmän väg - och att bedra sin fru är ju inte precis olagligt, kanske har t o m Silvia en viss motvillig förståelse för alla dessa lockelser som en person som Kungen utsätts för, även om hon antagligen inte går i taket av glädje över att drevet går, just nu.

Det hela kan sluta med att monarkin går stärkt
ur det här. Inget jag applåderar, men som jag tror mycket väl kan hända.

1. Det som PR-konsulterna pratar om är möjligheterna till problem, kungen tog en risk även om han sade att han hellre pratar om framtiden än dåtiden. Man kan tolka detta på många vis, men om man antar att boken talar sanning så tar han trots allt en stor risk då många av de eventuella hönorna kanske är i behov av pengar... å andra sidan har kungen en del själv.
2. Klart som sjutton att ingen bryr sig om ifall kungen besökt strippklubbar någon gång i sin karriär. Däremot har kungen gjort en massa andra ställningstagande och liknande som vid på lägsta nivån regelbundna strippklubbsbesök och på de 'värre' nivåerna skulle placera kungen moraliskt i närheten av kapten klänning.
3. Kungen har nog fått lära sig en del av historien. Man kan nog förvänta sig att han agerar intelligentare i fortsättningen, dvs. inte exponerar sig mot saker kan komma tillbaka honom.

Citera
2010-11-06, 03:03
Medlem
526s avatar
Ska bli intressant när boken om Silvia kommer. Var hon inte OS värdinna? (läs: fellatris åt Samaranch & co). Vad hade CG och hon för "deal" under de vilda åren?
Citera
2010-11-06, 03:05
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bett
[...]

[...]

Det hela kan sluta med att monarkin går stärkt ur det här. Inget jag applåderar, men som jag tror mycket väl kan hända.

Da kungen inte framstar som en slipad talare i klassisk mening och dessutom av manga tyckare anses klent begavad ar det latt att underskatta en av hans viktigaste egenskaper: formagan att pa sitt eget lagmalda vis vacka sympati. Minns tsunamitalet - inga stora ord men en akta leverans som berorde folket pa ett djupare plan och enade nationen.
Citera
2010-11-06, 03:08
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Klart som sjutton att ingen bryr sig om ifall kungen besökt strippklubbar någon gång i sin karriär. Däremot har kungen gjort en massa andra ställningstagande och liknande som vid på lägsta nivån regelbundna strippklubbsbesök och på de 'värre' nivåerna skulle placera kungen moraliskt i närheten av kapten klänning.
Bland det mest obegripliga jag läst. Vad menar du?
Citera
2010-11-06, 03:13
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbsnigel
Följer man det här tråden låter det som om det var en religiös diskussion. Vi har några som envisa som en talibaner förnekar allt som står i boken. Man hänvisar bara till att källorna inte är redovisade. Nu är boken lika väl underbyggd som en vanlig tidningsartikel. Josefsson t.ex. använder sig av anonyma källor när han gör sina repotage. Folk påstår inte att dessa källor är något som han hittat på. (Nu vill jag inte höra massa dravel om honom från er högergossar)

Alltså skall man fråga sig 1) hittar författarna på sina källor? 2) Ljuger källorna?

1) Alla involverade - förlaget och författarna skulle förstöra sina framtida karriärer om det uppdagades att de ljög. Dessutom skulle hovet som bevisligen inte tvekar att stämma för förtal då det ljugs (den tyska tidningen och Madde) göra detta mot författarna. Alltså krävs det att man har på fötterna. Kravet är att man skall kunna försvara sig i ett förtalsmål. Har man lite insikter i hur grävjobb fungerar så har man ett antal ljudfiler utplacerade på olika platser för att kunna användas vid ett förtalsmål. Är man objektiv så är det stor sannolikhet att svaret på fråga ett är nekande.

2) Det vet egentligen inte författarana om de inte kontrollerar vittnesmålen mot varadra. Man använder sig av samma teknik som domstolar gör när de skall värdera vittnesmål. Vi har folk som sitter fängelse för brott i sverige med svagare vittnesmål än vad som presenteras i boken. (Inget dravel om rättsröta nu snälla)

Sen finns det alltid något litet faktafel som smyger sig in. Men det behöver inte förstöra bevisningen för helheten i boken.

G.E.D

Nu återstår väl bara diskussionen om man tycker om att man skall skriva om de här historierna och det är väl en fråga som bara rör tycke och smak.

Sen tycker jag ni skall sluta klanka på författarna för att de skriver en bok och försöker tjäna några kronor. Alla utnyttjar alla. Kungen utnyttjar att han är kung. Skaffar brudar och äter gott genom det. Brudarna utnyttjar att de är unga och snygga och hoppas de får fördelar för det. Förlag och författarna utnyttjar det faktum att kungen lämnar målet vid öppet för att skriva en bok som är en given försäljningssuccé. Tidningarna utnyttjar boken för att kunna skriva artiklar som säljer lösnummer. Flashbackarna utnyttjar alla de övriga så att vi kan sitta här anonymt och ösa galla på ett ouppfostrat sätt över de övriga och våra medflashbackare.

Som vanligt är det Flashback som är på toppen!

Bra skrivet!

Och visst kan man skriva om Kungen otrohet, jag ser inget fel i det.

Du skriver "Nu återstår väl bara diskussionen om man tycker om att man skall skriva om de här historierna och det är väl en fråga som bara rör tycke och smak."

Jag tycker väl att det finns en diskussion till - Har det någon betydelse om Kungen har varit otrogen med andra kvinnor?

För i den frågan tycker jag att "Rojalist-talibanerna" och "kungahatarna" nästan går hand i hand.

Den ena gruppen försvarar med tusen dårars envishet bilden av en fläckfri och övermäsnklig Kung. De lyckas inte med något annat än att teckna bilden av en omänsklig robot. Snart får man väl även höra att Kungen aldrig går på toaletten, eller något dylikt gudalikt.

Den andra gruppen moraliserar över hans snedsprång och fösöker vända detta till Kungens nackdel. Även denna grupp misslyckas, då de försöker använda något som genom alla hans fel och brister - faktiskt förmänskligar kungen - till att få honom att framstå i negativ dager.

Båda grupperna skjuter m a o över målet.
Citera
2010-11-06, 03:14
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Da kungen inte framstar som en slipad talare i klassisk mening och dessutom av manga tyckare anses klent begavad ar det latt att underskatta en av hans viktigaste egenskaper: formagan att pa sitt eget lagmalda vis vacka sympati. Minns tsunamitalet - inga stora ord men en akta leverans som berorde folket pa ett djupare plan och enade nationen.

Här tänker vi väldigt lika, jag hade tsunami-sympatierna hela tiden i åtanke när jag skrev mitt inlägg.
Citera
2010-11-06, 03:24
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ska bli intressant när boken om Silvia kommer. Var hon inte OS värdinna? (läs: fellatris åt Samaranch & co). Vad hade CG och hon för "deal" under de vilda åren?

Lord Killanin var IOK ordförande då, Samaranch hade ett uppehåll från OS-uppdragen mellan 1970-74.
Citera
2010-11-06, 03:38
Medlem
Månsans avatar
De där festerna verkar inte vara så mycket att bråka om om man får tro Annelie, 40, som var med.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2202375/annelie-40-berattar-om-de-vildaste-festerna

Citat:
Vi festade till långt in på nätterna och dansade med klackarna i taket. Kungen var med, han var en bland alla andra, och det var inget mer med det.
Beskrivningen i boken av att kungen och hans vänner skulle ha utnyttjat de unga kvinnorna håller hon inte med om:
- Den vridningen ställer jag inte upp på. Jag har aldrig uppfattat det så. Vi hade jäkligt kul, det var rock 'n roll, vi alla var unga och crazy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in