Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Well, det verkar som om Kungen nu får sympatier....
35710 har röstat.
Bra, han har sagt allt han behöver säga (47.8 %)
Dåligt, han borde ha svarat på frågor (14.9 %)
Bryr mig inte (37.3 %)
Från Aftonbladets mätning.
Ja, jag börjar undra om inte Kungens rådgivare har gjort det ultimata schackdraget, eller om det är kungen själv som har blixtrat till.
Jag tänker så här: PR-konsulter som Paul Ronge eller exemeplvis denne herre:
http://svtplay.se/v/2225584/kulturnyheterna/pr-konsult__framtradandet_ett_monumentalt_misslyckand e
anser att Kungen har gjort bort sig, men jag är inte lika säker. Jag tror att folket fattar att det kan vara påfestande och pressande att vara Kung, att man står i rampljuset från vaggan till graven och att allt detta, all lyx och glamour till trots, är att betrakta som ett sorts förpliktelsernas fängelse, där utrymmet för ett liv i privat avskiljdhet är i stort sett helt uteslutet.
Att man då släpper garden lite väl mycket när man får chansen att slappna av i goda vänners lag är väl inte konstigare än när korna blir oxtokiga och tar bocksprång av glädje när de på våren släpps ur ladan.
Nu tror/tycker alla smarta PR-konsulter att Kungens snabbt improviserade presskonferens ligger honom i fatet, men vad är det vi ser, jo en ensam människa som talar om att han och hans familj går vidare, en person som vågar vara mediemässigt dumdristig och möta pressen head-on och han undviker att ljuga typ Bill Clintons "I didn't have sex with that woman".
De luttrade mediecyniska PR-konsulterna kanske inte är imponerade, men det är folkets åsikt som räknas.
Jag är inte rojalist, är ganska ambivalent inför kungahuset och jag tror på det som står i boken, men folkets förmåga att glömma och förlåta är ganska omvittnat om Kungens alla grodor, tabbar och snedsprång, men w t f mannen har ju inte precis dödat någon - och ska man vara ärlig så utgör han väl ett större hot för allmänheten när han kör som en blådåre på allmän väg - och att bedra sin fru är ju inte precis olagligt, kanske har t o m Silvia en viss motvillig förståelse för alla dessa lockelser som en person som Kungen utsätts för, även om hon antagligen inte går i taket av glädje över att drevet går, just nu.
Den här gången tror jag att PR-konsulterna har fel.
Det hela kan sluta med att monarkin går stärkt ur det här. Inget jag applåderar, men som jag tror mycket väl kan hända.