Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Nejdå, den grundlagsbefästa fördömelsen gäller enbart kungen och dem som omfattas av §4 successionsordningen, i princip de 3 kända avkommorna och några till släktingar.
.
Missförstånd. Det
Asteniker menade var att eftersom den augsburgska bekännelsen också kräver av kristna att de ska fördöma kättare och ateister så måste kungen fördöma alla som inte är lutheraner, inte bara muslimer utan också oss vanliga ateister. Ett bättre argument för att åtminstone avskaffa religionskravet från SO kan man inte få, om man nu köper den rojalistiska argumentationen om att kungen verkligen representerar
hela folket.
Dessutom omfattas faktiskt bara de tre kända barnen av successionsordningen: det står uttryckligen att bara Carl XVI Gustafs barn kan ärva tronen, och alltså inte hans systrar/kusinbarn/bryllingar. (Och jag har
för mig att det antagits att bara äkta barn (alltså födda inom äktenskapet) kan ärva tronen, men det är jag mer osäker på. Det långa företalet till Successionsordningen nämner Karl XIV Johans "äkta manliga bröstarvingar" vilket skulle kunna tolkas som att arvingar måste vara äkta barn, men å andra sidan äger även kvinnor arvsrätt nu så företalet har åsidosatts, men å tredje sidan kanske man kunde ha förväntat sig att riksdagen uttryckligen skulle ha nämnt nånting om äktheten om man hade velat ändra reglerna, på det sätt man gjorde när man införde kvinnlig rösträtt osv.) Ett undantag gjordes för prins Bertil, men han är död nu.
Min samhällskunskapslärare sa att kungens religiositet endast inskränkte sig till att delta i gudstjänster osv. Drottningen är ju uppenbarligen mer religiös.