Citat:
Ursprungligen postat av
MrMoney2000
Ibland när man jag gör potatisgratäng så kokar jag den på spisen innan den läggs i gratängformen. Vad tror ni? Skulle man kunna värma upp smeten till strax under koktemperatur för att korta ned stektiden. Jag ska göra raggmunk till åtta hungriga personer och vill gärna servera dem nystekta och frasiga.
Några förslag eller synpunkter?
JA, googlade fram svaren så slapp jag skriva ;-) själv
Hashbrown / potatisbullar / raggmunk (samma metod)
Kan jag förbereda hash browns kvällen innan?
How to Make Hash Browns the Very Best Way—in Advance | Epicurious
Jag kokar ofta potatis – Yukon Golds, som jag tycker fungerar bäst för den här tekniken – specifikt för att bli hash browns. När de är tillräckligt svala för att hantera kan du riva dem direkt, eller täcka över och kyla dem i upp till tre dagar, för hash browns med ett ögonblicks varsel
Kan du förkoka hash browns?
För strimlade hash browns rekommenderar vissa att förbaka potatisen tills den är precis under klar och sedan strimla den. Detta tar bort mycket av den extra fukten. Lägg sedan på en plåt eller bakplåt, bara ett lager djupt på plastfolie, låt svalna och täck sedan över och lägg i frysen.
Kokas hash browns innan de fryses?
Frysta hash browns är vanligtvis förkokta innan de fryses, vilket innebär att de delvis kokas för att ta bort överflödig fukt och sedan fryses. Denna process hjälper till att behålla sin konsistens och form under frysning och upptining, vilket kan resultera i en krispigare slutprodukt när den tillagas
Varför blir inte mina hash browns krispiga?
De flesta recept på strimlade hash browns rekommenderar att man pressar potatisen för att frigöra så mycket vätska som möjligt innan den tillagas. Detta är logiskt - potatis är laddad med fukt, vilket gör det svårt att bryna. Genom att bli av med överflödigt vatten gör du att potatisen bryns jämnare och snabbare.
Varför är mina hemlagade hash browns blöta?
Precis innan du vänder måste du krydda dem med salt. Som du vet har salt en fantastisk förmåga att dra ut fukt. Om vi skulle tillsätta saltet tidigare skulle du få superblöta hash browns
mm knep