• 8
  • 9
2024-03-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickan83
Det tar ju så satans lång tid att göra raggmunk.
Finns det något moment som går att göra snabbare? Det ska ju skalas potatis, rivas, blandas, stekas. Tar extremt mycket tid. Kan man använda ett våffeljärn istället för att steka? Några andra tips?

Ibland när man jag gör potatisgratäng så kokar jag den på spisen innan den läggs i gratängformen. Vad tror ni? Skulle man kunna värma upp smeten till strax under koktemperatur för att korta ned stektiden. Jag ska göra raggmunk till åtta hungriga personer och vill gärna servera dem nystekta och frasiga.

Några förslag eller synpunkter?
Citera
2024-03-15, 10:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMoney2000
Ibland när man jag gör potatisgratäng så kokar jag den på spisen innan den läggs i gratängformen. Vad tror ni? Skulle man kunna värma upp smeten till strax under koktemperatur för att korta ned stektiden. Jag ska göra raggmunk till åtta hungriga personer och vill gärna servera dem nystekta och frasiga.

Några förslag eller synpunkter?

JA, googlade fram svaren så slapp jag skriva ;-) själv

Hashbrown / potatisbullar / raggmunk (samma metod)

Kan jag förbereda hash browns kvällen innan?

How to Make Hash Browns the Very Best Way—in Advance | Epicurious
Jag kokar ofta potatis – Yukon Golds, som jag tycker fungerar bäst för den här tekniken – specifikt för att bli hash browns. När de är tillräckligt svala för att hantera kan du riva dem direkt, eller täcka över och kyla dem i upp till tre dagar, för hash browns med ett ögonblicks varsel

Kan du förkoka hash browns?

För strimlade hash browns rekommenderar vissa att förbaka potatisen tills den är precis under klar och sedan strimla den. Detta tar bort mycket av den extra fukten. Lägg sedan på en plåt eller bakplåt, bara ett lager djupt på plastfolie, låt svalna och täck sedan över och lägg i frysen.

Kokas hash browns innan de fryses?

Frysta hash browns är vanligtvis förkokta innan de fryses, vilket innebär att de delvis kokas för att ta bort överflödig fukt och sedan fryses. Denna process hjälper till att behålla sin konsistens och form under frysning och upptining, vilket kan resultera i en krispigare slutprodukt när den tillagas

Varför blir inte mina hash browns krispiga?

De flesta recept på strimlade hash browns rekommenderar att man pressar potatisen för att frigöra så mycket vätska som möjligt innan den tillagas. Detta är logiskt - potatis är laddad med fukt, vilket gör det svårt att bryna. Genom att bli av med överflödigt vatten gör du att potatisen bryns jämnare och snabbare.

Varför är mina hemlagade hash browns blöta?

Precis innan du vänder måste du krydda dem med salt. Som du vet har salt en fantastisk förmåga att dra ut fukt. Om vi skulle tillsätta saltet tidigare skulle du få superblöta hash browns

mm knep
Citera
2024-11-08, 20:10
Medlem
Rollokolans avatar
Jag är en jäkel på att få mina raggmunkar bra men jag har större problem med att hitta ett bra fläsk. Bor i en liten stad med Willys, Coop och Ica. Vilket fläsk brukar ni använda om ni kör från dessa butiker, uteslut gärna lokala märken som butikerna kör ibland.
Citera
2024-11-09, 15:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Jag är en jäkel på att få mina raggmunkar bra men jag har större problem med att hitta ett bra fläsk. Bor i en liten stad med Willys, Coop och Ica. Vilket fläsk brukar ni använda om ni kör från dessa butiker, uteslut gärna lokala märken som butikerna kör ibland.
Scan har stekfläsk och den är tveklöst god.
Garant och Prime patrol är inte dåliga heller, men snäppet under än Scans.(I mitt tycke då, testat de alla, men var ett tag sedan och kommer inte ihåg vem som var "sämst" av de andra två.)
Citera
2024-11-09, 20:11
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Scan har stekfläsk och den är tveklöst god.
Garant och Prime patrol är inte dåliga heller, men snäppet under än Scans.(I mitt tycke då, testat de alla, men var ett tag sedan och kommer inte ihåg vem som var "sämst" av de andra två.)
Gudruns och Scan är primära val, just specifikt dessa har betydligt tjockare skivor än Garant och ICAs egna då man upplever mer att det är en köttbit man äter och inte en skiva bacon. Det gör smakupplevelsen bättre i min tanke.
Citera
2024-11-10, 12:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Gudruns och Scan är primära val, just specifikt dessa har betydligt tjockare skivor än Garant och ICAs egna då man upplever mer att det är en köttbit man äter och inte en skiva bacon. Det gör smakupplevelsen bättre i min tanke.
Sure, det kan det nog vara.
Jag knapersteker mina, men även när är ju en tjockare godare.
Dock så fungerar även den och är okey faktiskt.

Men jag siktar hellre mig in på scans och om jag är på willys, men skulle de vara slut så tar jag några av de andra två som också är goda, dock ej lika bra scans.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in