2014-10-23, 19:17
Medlem
"Sossesvin" och "Äckel". Hur kan ni med?
Har ni den minsta aning om vad Johansson betytt för Göteborg hade ni aldrig sagt så. Okunskap. Idioter. Nollor, som inte har en aning.
Göran var en arbetarens gubbe. Han gick runt på SKF ofta, sin gamla arbetsplats, långt efter att han slutat där. För att visa sig "som en av folket".
Jag vet av egen erfarenhet att han ofta ringde till ägarna på en mycket stor arbetsplats strax utanför Göteborg, flera hundra anställda, för att "kolla läget", för att han visste att arbetsplatsen hade betydelse för Göteborg och för många Göteborgare i flera led. Arbetsplatsen låg, eller ligger, inte ens i Göteborgs kommun. Så gjorde han med många företag. Han var utan tvivel en från "verklighetens folk", och vad han har gjort och betytt för Göteborg är mer än vad förmodligen någon annan kommer att kunna göra.
Här på FB förstår såklart inte 20-25-åringarna det.

Vila i frid Göran. Du gick bort alldeles för tidigt.
Senast redigerad av M.J.A 2014-10-23 kl. 20:14.
Citera
2014-10-23, 19:30
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
En avskyvärd människa på många vis och jag kan tycka att han borde få sona för vad han gjort mot Sverige och Göteborg, men att dö av cancer 69 år gammal och missa sin lediga ålderns höst är inget jag önskar någon.

Jag fäller inga tårar över hans missade ledighet.
Citera
2014-10-23, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blown
En avskyvärd människa på många vis och jag kan tycka att han borde få sona för vad han gjort mot Sverige och Göteborg, men att dö av cancer 69 år gammal och missa sin lediga ålderns höst är inget jag önskar någon.

Vad menar du att han gjort mot Sverige och Göteborg som han borde fått sona?
Citera
2014-10-23, 19:46
Medlem
"De mortuis nihil nisi bene" är en del av Brottsbalken:

"Förtal av avliden skall medföra ansvar enligt 1 eller 2 §, om gärningen är sårande för de efterlevande eller den eljest, med beaktande av den tid som förflutit sedan den avlidne var i livet samt omständigheterna i övrigt, kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne." /Brottsbalk, 5 kap., 4 §.

Man ser ofta sådana här angrepp på just socialdemokrater. Jämt och ständigt. Det är ingen slump att två mördade ministrar i modern tid var socialdemokrater.

Antidemokratiskt är bara förnamnet. De som utbrister "äckel" och "sossesvin" är naturligtvis inget annat än oborstade flåbusar som på 30-talet hade tillhört SA.
Citera
2014-10-23, 20:21
Medlem
Bearforceones avatar
De smutsiga obildade unternmenchen till pojkhögern håller hov och dansar på en död mans grav. Väx upp, snyt er och lär er lite takt för fan!

Trist att han är död, även om jag inte personligen var ett fan, var han en sosse av den gamla stammen, rakryggad, rättvis och hård och rejält bufflig.
Citera
2014-10-23, 21:23
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
De smutsiga obildade unternmenchen till pojkhögern håller hov och dansar på en död mans grav. Väx upp, snyt er och lär er lite takt för fan!

Trist att han är död, även om jag inte personligen var ett fan, var han en sosse av den gamla stammen, rakryggad, rättvis och hård och rejält bufflig.

Precis vad jag tänkte skriva om honom. Kan också tillägga att han var en hedersman och respekterades både från höger och vänster. Gyllenhammar, Stenafamiljen och de övriga bolagscheferna i Göteborg respekterade honom och inför stora investeringar så frågade dom Göran innan dom gick till bankerna.

Och på sossesidan hade han stöd, även om han blev jävligt besviken på vissa när alla konstiga affärer rullades upp för några år sen.

Men en hedersman av den gamla stammen var han, finns inte många kvar tyvärr...
Citera
2014-10-24, 01:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Precis vad jag tänkte skriva om honom. Kan också tillägga att han var en hedersman och respekterades både från höger och vänster. Gyllenhammar, Stenafamiljen och de övriga bolagscheferna i Göteborg respekterade honom och inför stora investeringar så frågade dom Göran innan dom gick till bankerna.

Och på sossesidan hade han stöd, även om han blev jävligt besviken på vissa när alla konstiga affärer rullades upp för några år sen.

Men en hedersman av den gamla stammen var han, finns inte många kvar tyvärr...
En hedersman som skapar 130 kommunala bolag där han själv blir hövding och kan tillsätta och sålla bäst han vill. Medborgerlig insyn var inte välkommet i GJ:s Muteborg vilket säger det mesta om hans ledarstil och maktfullkomlighet. Finns mycket bra han gjorde men ingen moralisk förebild direkt.
Citera
2014-10-24, 01:24
Medlem
En staty förtjänar han. Som en koloss på Rhodos kan den spärra av hamnen och enda sättet att ta sig in är att avlägga "hamnavgift" som kan gå rätt ner i sossarnas grytor. Om man sen kunde ge statyn ett flagnande ansikte så den kan fälla dödliga metallspån över eventuella korruptionskomissionärer som kryper runt vore det en historiskt riktig staty.

Adjö, arbetarnas hjälte.
Citera
2014-10-24, 08:52
Medlem
jugbandbluess avatar
att han lidit av något har man ju sett, men trodde det bara var psoriasis. är det kanske vanligare för psoriasisdrabbade att få hudcancer?
Citera
2014-10-24, 09:35
Medlem
Snuffels avatar
Jag är inte på något sätt sosse, men jag sörjer ändå hans bortgång och blev chockad. Jag har träffat honom ett flertal gånger när jag jobbade i en livsmedelsaffär inte långt ifrån hans sommarstuga. Han valde inte den dyra Ica'n på orten utan gick hellre in där jag jobbade. Alltid trevlig och visade respekt mot mig som kassörska, och det är mer än vad man kan säga om många andra kunder.

Han var av den gamla skolan, så var det bara och det ska han ha respekt för. Vi har förlorat en stor man och snart finns det inte många kvar av dom.
Citera
2014-10-24, 10:33
Medlem
Autoziones avatar
Räcker egentligen med två ord för att kommentera det hela: Good riddance.
Citera
2014-10-24, 17:11
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
En hedersman som skapar 130 kommunala bolag där han själv blir hövding och kan tillsätta och sålla bäst han vill. Medborgerlig insyn var inte välkommet i GJ:s Muteborg vilket säger det mesta om hans ledarstil och maktfullkomlighet. Finns mycket bra han gjorde men ingen moralisk förebild direkt.

I dagens GT var det typ 18 sidor med hyllningar. Alla kända GBG:are verkade uttala sig och bara i goda ordalag såklart. Nästan pinsamt (förstår att det är så iofs när någon dör men vafan.. halva tidningen..)

Den jag saknade var Janne Josefsson. Undrar vad han hade velat säga? Eller om det var en tanke bakom att fråga precis alla förutom honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in