2010-05-12, 23:12
Medlem
Det pratas ju en del nu om att det möjligen redan till hösten kommer bli så att man måste ha en kontantinsats som är 15% av beloppet man lånar. Hur skulle detta påverka marknaden?

Färre kommer ha möjlighet att köpa lägenhet vilket borde resultera i att priserna sjunker?

Saken är den att jag har precis flyttat till en hyreslägenhet i ett område i en av Sveriges största städer. Detta område har dåligt rykte men det händer väldigt mycket i området nu som jag tror kommer påverka bostädernas pris. Det renoveras och massa nybyggen och ombyggnationer.

Jag kan med nöd och näppe eventuellt få tag i kontantinsatsen med hjälp av föräldrar om det är 10%. Men vill inte riskera att köpa lägenheten innan det ev. blir en höjning av kontantinsatsen samtidigt som jag inte vill vänta ytterligare ett år för att ha råd med kontantinsatsen då området växer så mycket och priserna redan är på väg uppåt.

Det finns förresten ingen som helst möjlighet att få 100% av lånet betalt? Trots att man har fast inkomst och det är till en bostad?
Citera
2010-05-12, 23:19
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaegg

Det finns förresten ingen som helst möjlighet att få 100% av lånet betalt? Trots att man har fast inkomst och det är till en bostad?

Det kan du säkert få, men för det tillkomande lånet får du betala en högre ränta.
Citera
2010-05-12, 23:47
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaegg
Det pratas ju en del nu om att det möjligen redan till hösten kommer bli så att man måste ha en kontantinsats som är 15% av beloppet man lånar. Hur skulle detta påverka marknaden?

Färre kommer ha möjlighet att köpa lägenhet vilket borde resultera i att priserna sjunker?

Saken är den att jag har precis flyttat till en hyreslägenhet i ett område i en av Sveriges största städer. Detta område har dåligt rykte men det händer väldigt mycket i området nu som jag tror kommer påverka bostädernas pris. Det renoveras och massa nybyggen och ombyggnationer.

Jag kan med nöd och näppe eventuellt få tag i kontantinsatsen med hjälp av föräldrar om det är 10%. Men vill inte riskera att köpa lägenheten innan det ev. blir en höjning av kontantinsatsen samtidigt som jag inte vill vänta ytterligare ett år för att ha råd med kontantinsatsen då området växer så mycket och priserna redan är på väg uppåt.

Ändringen sker inte retroaktivt om du var rädd för det, lån som redan är tagna påverkas inte.
Dock kan det innebära en viss prissänkning, men troligen inget extremt. Priserna i övrigt är ju svåra att sia om.

edit: du är lite oklar. ska din lägenhet ombildas? annars förstår jag inte varför du har så bråttom.
Citera
2010-05-13, 01:02
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Rent spontant känns det ju som att priserna kommer sjunka. Men kan det inte bli så att priserna så att säga "slätas ut" lite då de nu billigare lägenheterna blir mer eftertraktade och priserna ökar då de inte kräver lika höga kontantinsatser?

Är själv i fasen att köpa lägenhet men vet inte hur jag ska resonera riktigt.
Citera
2010-05-13, 11:17
Medlem
Vekrusets avatar
Jag tycker att det är skandal att det inte är krav på minst 30% i kontantinsats, och en amorteringstid som ska klaras av under den kvarvarande beräknade levnadstiden.

Som det är konstruerat idag så blir alla blåsta. Priserna kan hålla overkliga nivåer, och alla får betala "skatt" till bankerna. Låga räntor är inte snällt. Det binder fast folk.

(Jag deltar inte, och tänker inte delta i det pyramidspelet).
Citera
2010-05-13, 12:40
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tycker att det är skandal att det inte är krav på minst 30% i kontantinsats, och en amorteringstid som ska klaras av under den kvarvarande beräknade levnadstiden.

Som det är konstruerat idag så blir alla blåsta. Priserna kan hålla overkliga nivåer, och alla får betala "skatt" till bankerna. Låga räntor är inte snällt. Det binder fast folk.

Ja, visst skulle jag förlora på det, (min bostad kan gå ner i värde) men visst vore det bättre.
Citera
2010-05-13, 13:06
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Ja, visst skulle jag förlora på det, (min bostad kan gå ner i värde) men visst vore det bättre.

Ja, det är smärtsamt (för de som redan är inne i pyramidspelet) att vrida tillbaka klockan. För priserna höll sig på mattan innan den här sortens kreditgivning kom igång. Men det är den enda vägen att gå.

Ett bra visdomsord (även om det inte handlar om just bostadslån) :

"If the people allow private banks to control their currency the banks and corporations will deprive the people of all their property until their children will wake up homeless on the continent their fathers conquered." - Thomas Jefferson
Citera
2010-05-13, 13:10
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Nu finns det ju människor som inte har möjlighet att vänta 30 år innan de erbjuds en lägenhet i det kommunala beståndet och därför måste köpa en bostadsrätt. Har man ingen egen insats så blir lägenheten såklart högt belånad.

Apropå amortering så har väl de flesta bankerna krav på amortering av toplånet 10-15 år och resterande del brukar väl vara på 30 år.
Citera
2010-05-13, 13:14
Medlem
hejjjsan123s avatar
Det är nog inte det smärtsamma som gör att det inte införs. Det är nog det att många i Danderyd och Östermalm skulle se sina bostäder förlora i värde.

Det är väl ganska vanligt med 50 år eller amorteringsfritt nuförtiden?

Man behöver faktiskt inte bo i Stockholm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in