2010-05-12, 19:11
Medlem
h4xors avatar
jag har ett abonnemang hos Telia och jag trodde att räkningen var betalad. Idag stängdes mitt telefon nummer och jag betalade räkningen. Telia borde ha pengarna på fredag. Kan det ha hunnit gå vidare till kronofogden?
Citera
2010-05-12, 19:22
Medlem
SixthSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4xor
jag har ett abonnemang hos Telia och jag trodde att räkningen var betalad. Idag stängdes mitt telefon nummer och jag betalade räkningen. Telia borde ha pengarna på fredag. Kan det ha hunnit gå vidare till kronofogden?

Det tror jag inte.

Om det ändå är så, så drar de tillbaka anmälan från kronofogden när dem sett din betalning.
Citera
2010-05-12, 19:33
Medlem
madmes avatar
Nej, tror du först ska få 2-3 betalningsanmärkningar, sen skickas ärendet vidare till nått inkassoföretag, och om betalningen uteblir efter det så skickas det slutligen till kronofogden. Om jag inte minns helt fel. Så du sitter nog säker
Citera
2010-05-12, 22:07
Medlem
nej va fan!du får inga betanmärkningar.absolut inte 2-3 st.
du får däremot 1 påminnelse.du kan vara sen 1 månad utan att det händer något.förutom en påminnelse då!
och en sen avgift.ca 50-100 kr.
chilla.
Citera
2010-05-12, 23:38
Medlem
madmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
nej va fan!du får inga betanmärkningar.absolut inte 2-3 st.
du får däremot 1 påminnelse.du kan vara sen 1 månad utan att det händer något.förutom en påminnelse då!
och en sen avgift.ca 50-100 kr.
chilla.

Oj skrev fel, självklart var det påminnelser jag menade och inte anmärkningar.. shame on me
Citera
2010-05-14, 22:17
Medlem
orgrytes avatar
1. Påminnelse från fordringsägare.
2. Inkassokrav från fordringsägarens inkassobolag. (10 dagar på dig att betala)
3. Varsel om betalningsföreläggande från inkassobolag. (10 dagar på dig att betala)
4. Betalningsföreläggande från kronofogdemyndigheten (kfm) (10 dagar på dig att betala)

Betalar du betalningsföreläggandet blir det ingen betalningsanmärkning.

Det tar med andra ord ganska lång tid att få en betalningsanmräkning.

Sen finns det alltid företag som skickar allting till kfm direkt, t.ex. Telia har blivit mycket hårdare än för 10 år sedan då jag jobbade där, men du får alltid en sista chans att göra rätt för dig av kfm utan att få anmärkningar. Dock åker du på en del avgifter. 160 spänn för inkassokravet och ca 500 spänn för betalningsföreläggandet. Plus ränta.

/Credit Controller
Citera
2010-05-15, 00:29
Medlem
hallberg-rassys avatar
Man kan inte skaffa sig betalningsanmärkningar eller ens hamna hos KFM genom att glömma en räkning någon gång. Det krävs nästan att man faktiskt skiter i vilket för att hamna där, så det är inte synd om den som har obetalt hos KFM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in