Citat:
Ehh, nej..det vore inte speciellt bra tycker jag. Du har ju faktiskt möjligheten att påverka din hårddisk via andra verktyg, inget du bör kunna göra direkt från OS:et. Förvisso kan du ju köra recovery consolen, fungerar inte det för dig?
Återställningskonsolen ligger så vitt jag vet på skivan? Eller syftar du på windows systemåterställning?
En systemåterställning räcker ju inte alltid i och med att det kräver att windows inte är alltför allvarligt skadad.
Citat:
16-bitars DOS-spel kräver ofta en mer direkt åtkomst till hårdvaran som inte skall tillåtas i ett riktigt OS, jag vill i alla fall inte ha det så...(återigen - virus)
Förvisso, å andra sidan är nog faktiskt bland det sista jag skulle oroa mig för i dagsläget ett gammalt DOS-virus, För det första borde dom allra flesta antivirusprogram känna av dom illa kvickt och för det andra så skapas det ju knappt några nya, ett virus som dessutom är skrivet för att försöka sabba ett FAT16 system borde inte lyckas särskillt bra med en disk innehållandes NTFS? (om den inte tar bort partionen helt då) i Win9x så körde man ju med "rent dos" det funkade bra då, och jag hade iaf adrig några extra virusproblem för det

(betyder iof inte att risken inte finns)
Citat:
Ja, i min värld fungerar det alldeles utmärkt - du måste missa något i din syntax...Fungerar lika bra att flytta filerna, i en cmd prompt kan du skriva move /? så hittar du syntaxen...
Nä då det jag syftade på var att det ursprungligen är ett gammalt DOS-kommando (lite DOS-kunskap är alltid nyttigt), även om det inte har så mycke med DOS i sig att göra så finns det fortfarande tilfällen då jag föredrar att jobba på det "gamla sättet"
Citat:
Nu förstår jag inte alls vad du menar.. Använda dom direkt från skivan? Installerar du via CD, dvs du bootar och installerar från CD, så får du dem inte....
Hmm... märkigt, dom ligger i alla fall på min burk och jag har installerat XP från CD??
Citat:
Visst, men skilj på en DOS/WIN9x-baserad bootdisk och en NT. Du har inget CD stöd i en NT baserad, men kan rätt enkelt bygga till det i en DOS/WIN9x. Under ett NT baserat OS skapar du inte bootdisketter via format kommandot i utforskaren... Testa själv, går inge bra....
Jo jag känner till den skillnaden men i föregående inlägg så skrev du: "Startdisketter vet jag inte riktigt vad du snackar om, hur skapar du dem?"
Inlägget där var alltså bara en förklaring på vad en startdiskett är, och en startdiskett/bootdiskett är ju en startdiskett oavsett om den har CD-stöd eller inte. kör du FAT32 och en enstaka fil på din hårddisk skulle krascha känns det ju lite trist att installera om windows bara för det.
Personligen skulle jag nog föredra att boota från CD:n oavsett om jag ska göra en ren ny installation eller uppgradera eller reparera min gamla installation.