2004-04-21, 00:52
Medlem
Kahlsons avatar
Kör med TP på mitt gymnasium iaf..
Inga andra program här inte.
Citera
2004-04-21, 08:17
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag står korrigerad. Tack!

Fortran97 har funnits i över 20 år - men visste inte att det användes fortfarande. Jag labbade lite med det på högskolan - skrev rutiner för att rita upp bokstäver på en gammal grön skärm. (Jupp - så gammal är jag. )

Jag fick stansa mina program i stanskort.

Fortran har funnits länge men fortran97 är förstås bara sju år gammal.
Du använde antagligen fortran77 då.

Det förkastliga med fortran är GOTO statements, men man behöver ju inte använda dem. Jag skulle tro att till exempel datorerna som räknar ut vädret är programmerade i fortran.
Citera
2004-04-21, 09:35
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag fick stansa mina program i stanskort.

Fortran har funnits länge men fortran97 är förstås bara sju år gammal.
Du använde antagligen fortran77 då.

Det förkastliga med fortran är GOTO statements, men man behöver ju inte använda dem. Jag skulle tro att till exempel datorerna som räknar ut vädret är programmerade i fortran.

Jamen vafan - nu har du rättat mig två gånger. Givetvis var det Fortran77.
Citera
2004-04-22, 10:30
Medlem
a4swes avatar
Kan, men vill inte.
Citera
2004-04-22, 10:38
Medlem
anteDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Här pratar vi om Pascal inte Cobol, Cobol är en vidarutveckling av Pascal, alltså att använda Cobol som ett argument för att Pascal används är lite snedvridigt tycker jag?

Om vi pratar om huruvida C används mycke och någon tar C++ och säger "Nä men C++ används ju jäättemyycke" så är det ju faktiskt inte C han pratar om utan C++ eller?

Lite sent svar, men...

Förstår att det verkade förvirrat att jag drog upp det. Jag ville bara visa på att det finns många gamla språk som fortfarande används och att allt görs i den senaste miljön.

I övrigt så var ditt svar rätt välbesvarat längre ner så jag skall icke återupprepa det som sagts.
Citera
2004-04-22, 12:59
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ehh, nej..det vore inte speciellt bra tycker jag. Du har ju faktiskt möjligheten att påverka din hårddisk via andra verktyg, inget du bör kunna göra direkt från OS:et. Förvisso kan du ju köra recovery consolen, fungerar inte det för dig?

Återställningskonsolen ligger så vitt jag vet på skivan? Eller syftar du på windows systemåterställning?
En systemåterställning räcker ju inte alltid i och med att det kräver att windows inte är alltför allvarligt skadad.

Citat:
16-bitars DOS-spel kräver ofta en mer direkt åtkomst till hårdvaran som inte skall tillåtas i ett riktigt OS, jag vill i alla fall inte ha det så...(återigen - virus)

Förvisso, å andra sidan är nog faktiskt bland det sista jag skulle oroa mig för i dagsläget ett gammalt DOS-virus, För det första borde dom allra flesta antivirusprogram känna av dom illa kvickt och för det andra så skapas det ju knappt några nya, ett virus som dessutom är skrivet för att försöka sabba ett FAT16 system borde inte lyckas särskillt bra med en disk innehållandes NTFS? (om den inte tar bort partionen helt då) i Win9x så körde man ju med "rent dos" det funkade bra då, och jag hade iaf adrig några extra virusproblem för det (betyder iof inte att risken inte finns)

Citat:
Ja, i min värld fungerar det alldeles utmärkt - du måste missa något i din syntax...Fungerar lika bra att flytta filerna, i en cmd prompt kan du skriva move /? så hittar du syntaxen...

Nä då det jag syftade på var att det ursprungligen är ett gammalt DOS-kommando (lite DOS-kunskap är alltid nyttigt), även om det inte har så mycke med DOS i sig att göra så finns det fortfarande tilfällen då jag föredrar att jobba på det "gamla sättet"

Citat:
Nu förstår jag inte alls vad du menar.. Använda dom direkt från skivan? Installerar du via CD, dvs du bootar och installerar från CD, så får du dem inte....

Hmm... märkigt, dom ligger i alla fall på min burk och jag har installerat XP från CD??

Citat:
Visst, men skilj på en DOS/WIN9x-baserad bootdisk och en NT. Du har inget CD stöd i en NT baserad, men kan rätt enkelt bygga till det i en DOS/WIN9x. Under ett NT baserat OS skapar du inte bootdisketter via format kommandot i utforskaren... Testa själv, går inge bra....

Jo jag känner till den skillnaden men i föregående inlägg så skrev du: "Startdisketter vet jag inte riktigt vad du snackar om, hur skapar du dem?"

Inlägget där var alltså bara en förklaring på vad en startdiskett är, och en startdiskett/bootdiskett är ju en startdiskett oavsett om den har CD-stöd eller inte. kör du FAT32 och en enstaka fil på din hårddisk skulle krascha känns det ju lite trist att installera om windows bara för det.
Personligen skulle jag nog föredra att boota från CD:n oavsett om jag ska göra en ren ny installation eller uppgradera eller reparera min gamla installation.
Citera
2004-04-22, 18:54
Medlem
Hmmm, terminologi ställer alltid till med problem verkar det som men here goes...
Dessutom är det inte alltför mycket Pascal över diskussionen men, men...

Citat:
Återställningskonsolen ligger så vitt jag vet på skivan? Eller syftar du på windows systemåterställning?
En systemåterställning räcker ju inte alltid i och med att det kräver att windows inte är alltför allvarligt skadad.

Återställningskonsolen, syftar på Recovery Console ja, kan du mycket riktigt köra från skivan eller så installerar du den och väljer att köra den vid uppstart...
X:\I386\winnt32 /cmdcons

Citat:
Förvisso, å andra sidan är nog faktiskt bland det sista jag skulle oroa mig för i dagsläget ett gammalt DOS-virus, För det första borde dom allra flesta antivirusprogram känna av dom illa kvickt och för det andra så skapas det ju knappt några nya, ett virus som dessutom är skrivet för att försöka sabba ett FAT16 system borde inte lyckas särskillt bra med en disk innehållandes NTFS? (om den inte tar bort partionen helt då) i Win9x så körde man ju med "rent dos" det funkade bra då, och jag hade iaf adrig några extra virusproblem för det (betyder iof inte att risken inte finns)

Jag har inte överhuvudtaget gamla DOS-baserade virus i åtanke, problematiken ligger snarare i att om du tillåter exklusiv åtkomst till hårdvara direkt genom t ex ntvdm, så kommer detta att utnyttjas, punkt. Vad du sedan väljer att köra för filsystem på din disk, FAT eller NTFS, har ingen som helst betydelse då vi har en öppning för direkt åtkomst till hårdvaran - ie, varför bry sig om eventuella restriktioner i filsystemet då..? DOS/Win9x skiljer sig väsentligt i arkitektur från NT-baserade OS och de öppningar som skulle finnas för virus i ett system med dylika åtkomster skulle inte jag vilja ha installerat, men det är bara jag förstås.
Dessutom har vi stabilitetsfaktorn som väger tungt emot detta.

Citat:
Nä då det jag syftade på var att det ursprungligen är ett gammalt DOS-kommando (lite DOS-kunskap är alltid nyttigt), även om det inte har så mycke med DOS i sig att göra så finns det fortfarande tilfällen då jag föredrar att jobba på det "gamla sättet"

Visst, prompten är min bäste vän helt klart.

Citat:
Hmm... märkigt, dom ligger i alla fall på min burk och jag har installerat XP från CD??

Ren Win2X installation från CD med boot från CD och Win2K som enda OS producerar inte dessa filer, så är det bara. Var ett tag sen jag installerade XP, men kan inte tänka mig att den skulle göra det om du bygger om partitionen från installationen, om det inte är en 8GB boot-partition feature förstås...nåväl...

Citat:
Jo jag känner till den skillnaden men i föregående inlägg så skrev du: "Startdisketter vet jag inte riktigt vad du snackar om, hur skapar du dem?"

Inlägget där var alltså bara en förklaring på vad en startdiskett är, och en startdiskett/bootdiskett är ju en startdiskett oavsett om den har CD-stöd eller inte. kör du FAT32 och en enstaka fil på din hårddisk skulle krascha känns det ju lite trist att installera om windows bara för det.
Personligen skulle jag nog föredra att boota från CD:n oavsett om jag ska göra en ren ny installation eller uppgradera eller reparera min gamla installation.

Var osäker på vad du avsåg med startdisketter.
"kör du FAT32 och en enstaka fil på din hårddisk skulle krascha känns det ju lite trist att installera om windows bara för det." Känns väl onödigt att göra det, oavsett filsystem eller?

CD-boot, allt som oftast om det inte bara är bootfiler som gått sönder, är väl att föredra i alla lägen tycker i alla fall jag.
Citera
2004-04-27, 11:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Dessutom är det inte alltför mycket Pascal över diskussionen men, men...

Nej, jag instämmer, faktum är att den här diskussionen börjar handla om nåt helt annat och dessutom börjar kännas en aning uttjattad

Citat:
Återställningskonsolen, syftar på Recovery Console ja, kan du mycket riktigt köra från skivan eller så installerar du den och väljer att köra den vid uppstart...

Att den gick att installera kände jag inte till, tackar för tipset

Citat:
Jag har inte överhuvudtaget gamla DOS-baserade virus i åtanke, problematiken ligger snarare i att om du tillåter exklusiv åtkomst till hårdvara direkt genom t ex ntvdm, så kommer detta att utnyttjas, punkt. Vad du sedan väljer att köra för filsystem på din disk, FAT eller NTFS, har ingen som helst betydelse då vi har en öppning för direkt åtkomst till hårdvaran - ie, varför bry sig om eventuella restriktioner i filsystemet då..? DOS/Win9x skiljer sig väsentligt i arkitektur från NT-baserade OS och de öppningar som skulle finnas för virus i ett system med dylika åtkomster skulle inte jag vilja ha installerat, men det är bara jag förstås.

Visst känner jag till att DOS/Win9x skiljer sig rejält från Window NT/XP/2k men i virus sammanhang på lågnivå borde ju knappast NT/2k/XP vara "virusvänligare" änn Win9x

Citat:
Ren Win2X installation från CD med boot från CD och Win2K som enda OS producerar inte dessa filer, så är det bara. Var ett tag sen jag installerade XP, men kan inte tänka mig att den skulle göra det om du bygger om partitionen från installationen, om det inte är en 8GB boot-partition feature förstås...nåväl...

Hur det ligger till på övriga maskiner oavsett om dom kör Win XP eller 2k vet jag inte, men på min maskin existerar som sagt både command.com och IO.SYS,och mitt xp är installerat från CD.

Hur som helst: Nu har jag talat om varför jag i vissa fall föredrar DOS och DOS kommandon framför Windows, vilket egentligen var ursprungsfrågan om DOS
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in