2004-04-04, 07:50
Medlem
stofflers avatar
?
Citera
2004-04-04, 09:18
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jodå - för ungefär 20 år sedan kunde jag det - har förmodligen glömt allt ....
Citera
2004-04-04, 14:40
Bannlyst
jag kunde för ungefär 4år sedan.. så djävla ovanligt är det inte..
Citera
2004-04-04, 22:31
Medlem
skalizs avatar
Undrar du bara eller har du en fråga på lur? jag kan en hel del turbo..
Citera
2004-04-04, 22:36
Bannlyst
stoffler slängde in en massa kryptiska inlägg imorse där han inte förklarar vad han menar.. han är ett stort skämt..
Citera
2004-04-04, 22:37
Medlem
Liquid_Xs avatar
ja
Citera
2004-04-04, 23:44
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Pimp:.
jag kunde för ungefär 4år sedan.. så djävla ovanligt är det inte..

Hehe du skämtar va?
Det enda stället där TP använs seriöst(?) nu mer är på högskolor och gymnasiet för att lära sig grunderna i programmering (rätta mig om jag har fel)
Sen finns det väl iof en del snubbar som kör Delphi också, men det används väl inte heller så jätte mycket komerisellt(?)
Citera
2004-04-05, 01:54
Medlem
Delphi används absolut väldigt mycket komersiellt tack vare att programmen blir mycket snygga och ser mer professionella ut.
Citera
2004-04-05, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Hehe du skämtar va?
Det enda stället där TP använs seriöst(?) nu mer är på högskolor och gymnasiet för att lära sig grunderna i programmering (rätta mig om jag har fel)
Sen finns det väl iof en del snubbar som kör Delphi också, men det används väl inte heller så jätte mycket komerisellt(?)
nej jag skämtar inte.. kan fortfarande en del, jag har alltid haft en förkärlek till DOS oxå...
och delphi används..
i gymnasiet används väl mest basic program.. q-basic, visual basic o till viss mån c++, så var det när jag gick i gymnasiet iallafall..
och det är många som använder Delphi..
Citera
2004-04-05, 09:20
Medlem
X_surfers avatar
Okey, vad jag vet är väl i alla fall ASP/ASP.NET och C/C++ dom vanligaste följt av VB, visserliggen känner jag ju till att Borland själva använder Delphi komersiellt, men i övrigt känner i alla fall jag inte till många andra som tillverkar program i det (komersiellt alltså)

Qbasic används i gymnasiet?? Qbasic har nog inte använts på gymnasiet dom närmsta åren, inte så vitt jag vet i alla fall, När jag började läsa programmering var det hur som helst Turbo Pascal 7 och VB som ingick i utbildningen, däremot är QuickBasic (Qbasic med kompilator) ändå jäkligt roligt att småkoda litegrann

DOS är fortfarande ett helt underbart verktyg, synd bara M$ sakta men säkert försöker ta död på det

Lite off-topic: Lite småkul om man tänker på att det var en hacker som skrev DOS 1.0 vilken det tog M$ åtskilliga år att långsamt försöka kväva till döds
Citera
2004-04-05, 13:14
Bannlyst
Qbasic används till fördel när man vill använda I/O portarna så lätt som möjligt, utan att eleverna kan någon som helst programmerings språk, och när de inte har råd med mjukvaran som krävs.. Inom robotar o skit, men jag har svårt att tro att du gick en sån utbildning..
Citera
2004-04-05, 14:30
Medlem
X_surfers avatar
Nä inte direkt om man säger så, faktum är att jag lärde mig Qbasic tack vare en lärare jag hade i mellanstadiet, liksom alla andra satt man ju o spelade "Nibbles" Efter att man hade tränat fingersättning o då frågade läraren om jag inte hellre ville lära mig nåt nyttigt som lite programmering istället för att bara sitta o spela

HAHA det var tider!!!

Nävål... tillbaka till topic: QB har ju fördelen att vara väldigt lättanvänd i dom allra flesta avseenden, Men det är ändå lite förvånande att dom inte kör VB där nu förtiden? men det klart kör man gamla datorer som ändå bara ska styra robotar så varför inte
Men hur menar du när du sa att dom inte kunde ett enda språk? du sa ju att dom kunde QB eller räknar du inte QB som programmeringsspråk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in