2010-05-12, 13:44
Medlem
orebronx100s avatar
Hej.

Jag har hört att patienter kan bli friska från Bipolär sjukdom med Lithium säkert i kombination med andra antideprissiva och stämmningsstabiliserande mediciner. En vän till mig insjuknade och fick diagnosen bipolär i 16-års åldern och var "frisk" tills han blev 20, han hade inga maniska skov och inga depressioner med Valproatsyra (Orfiril/Erginyl). Jag är själv bipolär och har testat 4 antidepressiova, Lamotrigin och nu Lithium. Jag ska be min läkare om att få Valproat utskrivet och hoppas på det men min fråga är ju som i rubriken, kan man bli frisk från sjukdomen?

Mvh
John
Citera
2010-05-12, 16:09
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orebronx100
Hej.

Jag har hört att patienter kan bli friska från Bipolär sjukdom med Lithium säkert i kombination med andra antideprissiva och stämmningsstabiliserande mediciner. En vän till mig insjuknade och fick diagnosen bipolär i 16-års åldern och var "frisk" tills han blev 20, han hade inga maniska skov och inga depressioner med Valproatsyra (Orfiril/Erginyl). Jag är själv bipolär och har testat 4 antidepressiova, Lamotrigin och nu Lithium. Jag ska be min läkare om att få Valproat utskrivet och hoppas på det men min fråga är ju som i rubriken, kan man bli frisk från sjukdomen?

Mvh
John
Frågan är felställd. Finns inget sjukt eller friskt när det gäller det mänskliga psyket. När det gäller personlighetsstörningar är det mest en fråga om statistisk avvikelse. När det gäller psykiska störningar är det funktionsförluster. Ofta handlar det senare om att hitta egna strategier som gör att livet fungerar trots funktionshindret.

När det gäller bipolär störning så har det olyckligtvis blivit en modediagnos. Vilket gör att det är vanskligt att jämföra sig med andra. Kan inte procenten men skulle gissa att över hälften har få eller inga funktionsförluster när de värsta skoven lagt sig.
Citera
2010-05-12, 16:30
Medlem
orebronx100s avatar
Jag var skeptisk till diagnosen först men jag har blivit väldigt hjälpt av medicinerna. Alltså jag har blivit paranoid flera gånger i samband med nya megalomana idéer samt att jag skänkte bort varenda krona jag hade till uteliggare för att jag inte längre ansåg att jag behövde pengar då jag hade tänkt att leva på gatan själv. Låter det friskt?
Senast redigerad av orebronx100 2010-05-12 kl. 16:34.
Citera
2010-05-12, 16:41
Medlem
19801s avatar
Citat:
Jag var skeptisk till diagnosen först men jag har blivit väldigt hjälpt av medicinerna. Alltså jag har blivit paranoid flera gånger i samband med nya megalomana idéer samt att jag skänkte bort varenda krona jag hade till uteliggare för att jag inte längre ansåg att jag behövde pengar då jag hade tänkt att leva på gatan själv. Låter det friskt?
Eftersom jag är 40+ med schizofreni är jag i branschen. Undvik att bli vare sig en vandrande diagnos eller psykiatriserad säger jag bara. Min resa har varit hård och lång men jag har tagit mig ur de värsta problemen. Har jobb och otroligt bra hobbies, så jag lever ett bra liv.

Hade själv MYCKET besvärliga paranoida och grandiosa vanföreställningar men med hjälp av mångårig integration som det heter rent tekniskt har jag tagit mig ur den biten. Försök få tryck på verklighetsprövningen och integrationsprocessen.
Citera
2010-05-12, 16:49
Medlem
orebronx100s avatar
Okej, tråkigt att höra.. Integrationsprocessen? Verklighetsprövningen?
Citera
2010-05-12, 17:00
Medlem
19801s avatar
Citat:
Okej, tråkigt att höra.. Integrationsprocessen? Verklighetsprövningen?
Integration innebär helt enkelt att man minskar glappet mellan sina vanföreställningar och det som är mera nyanserat. Ska tilläggas att det finns många graderingar när det gäller vanföreställningar. De vanligast är svartsjuka och liknande. De lite tyngre sakerna är Jesuskomplex, att man är övervakad av SÄPO/KGB/CIA/Mossad eller liknande.

Om man verklighetsprövar bra är man inte psykotisk. Då far inte skruvade tankar iväg. Dålig verklighetsprövning är kriteriet för psykos.
Citera
2010-05-13, 18:40
Medlem
Så vitt jag vet så kan ingen medicin "bota" en psykisk sjukdom, som bipolär sjukdom. Medicinen - litium i det här fallet - lindrar eller tar bort symtomen, men sjukdomen finns kvar på samma sätt som en person med reumatism inte blir frisk från sin sjukdom av medicin, men den lindrar inflamationer och smärta.

Det finns en patientförening som heter IBIS, (Intresseföreningen för bipolär sjukdom) som säkert kan ge dig tips och råd om hur du bäst förhåller dig till och hanterar din sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in