Citat:
Ursprungligen postat av orebronx100
Jag är diagnostiserad med Bipolär Affektiv Psykos och har stått på en mängd mediciner, (jag insjuknade i mars 2009). Jag fick först Risperadal mot min akuta psykos, (jag fick storhetsvansinne och blev paranoid). När det psykotiska hade lagt sig sattes Lamotrigin in eftersom jag fortfarande var deprimerad, jag kände dock en ytterst liten effekt.. Då min depression fortsatte sattes Cipralex in (SSRI), jag blev bättre men jag fick en mängd maniska episoder efter det. De maniska skoven fortsatte till sent i höstas då jag las in för akut depression (självmordstankar). Man prövade både Mirtazapin som hade en liten effekt men jag blev inte frisk och sedan Klomipramin som inte heller hjälpte avsevärt. Tillslut fick jag ECT och blev frisk från min depression efter 6-8 behandlingar. Det höll dock bara i sig i 1-2 månader sedan vad jag inne i en depression igen. Jag fick utskrivet Litium främst mot manierna och det har fungerat hur bra som helst, inga som helt maniska eller hypomana inslag, (sedan 2 månader). Jag fick i samband med det utskrivet Cymbalta (SNRI) men den har inte hjälpt något. Jag las in på sjukhuset för 3 veckor sedan och har nu genomgått ECT-behandling igen. Denna gång räckte det med 2 behandlingar, jag är helt "frisk" nu, depressionen är borta men jag har problem med minnet och lokalsinnet.. När ECT-behandlingen började satte man ut Lamotriginet eftersom det är en EP-medicin. Nu är jag inne på att pröva Valproatsyra (Orfiril/Erginyl) då jag hörde av en bekant som också har diangoset att han stor på Valproat från han var 16 år till han blev 20 och hade inga manier eller depressioner (helt otroligt!). Har ni några erfarenheter av Valproat eller några andra mediciner som har hjälpt er med bipolär sjukdom eller återkommande depressioner?
All the best.
John
Jag har åsikter om det tekniska men hoppar över det eftersom du förmodligen inte är intresserad..
Depressioner kan vara mycket svårknäckta. Dels finns obefintlig förståelse för att depressioner och negativa symptom är två olika fenomen som medicineras helt olika. Hur som helst är motion det som har outstanding bäst effekt. Konditionsträning motverkar depression oerhört mycket. Styrketräning är mycket ångestdämpande. Har bara erfarenhet av Zyprexa, Abilify och Remeron så vill inte yttra mig om det medicinska. Jag svarar i varje fall bra på Remeron.