Jag har ett par påsar med frysta plockade lingon och funderade på att göra någon slags alkoholdryck på dessa. Jag är helt ny inom drycktillverkning så ni är välkomna med alla sorters förslag på hur jag ska göra och vad jag kan göra för gott på dessa bär. Jag har funderat lite på lingonsnaps eller lingonlikör, kom med tips på hur jag ska utföra detta! (Visst, man hittar recept bara man googlar lite, men jag vill inte bara ha recept utan även andras erfarenheter och lite olika alternativ, vad är bra/dåligt.. Alla brukar ju ha lite "hemligheter" för att göra sina drycker speciella!)
Låt de dra någon/några månader i sprit, smaka då och då för att se att smaken lakats ut. Sila av.
Vill du ha lingonbrännvin så håll på glasflaska och låt mogna mörkt och svalt i ett halvår.
Vill du ha likör så sockra de avsilade lingonen för att dra ut mer vätska. Skölj med sprit och ta vara på socker/spritblandningen, häll ner i lingonsnapsen. Häll på glasflaska och låt mogna mörkt och svagt i ett halvår.
OBS! Lingonen innehåller mycket vatten. Bolagssprit är därför för svag. Du får för lite alkohol i relation till vatten kvar i slutprodukten. Du behöver starkare sprit. T.ex. starkt hembränt eller något du köpt själv utomlands, tänk på att det ska vara smaklöst.
Jag kör helt på känsla. Jag smakar av ofta och känner när det blir bra kryddat. Blir det för starkt spär jag ut det, blir det för svagt väntar jag någon vecka till.
OT: Kör du med okryddat brännvin från systemet eller gör du själv?