2012-02-01, 23:36
Medlem
Tror jag åkt på detta med. För ungefär fyra månader sedan började jag uppmärksamma ett lågt tjutande i öronen ibland när jag satt och läste och det var helt tyst. Tänkte inte mer på det, men några veckor senare åkte jag på en riktig mördarförkylning varpå det började tjuta betydligt mer, samtidigt som det högg i båda öronen. Nu fyra månader senare tjuter och hugger det fortfarande i öronen. Var hos läkare i början som hade för sig att det var tryckfel i öronen, men efter att ha tryckutjämnat som en galning har jag svårt att tro det.
Jag misstänker att jag är svullen i luftgångarna, eftersom jag när jag "snyter mig" knappt kan blåsa luft genom ibland höger näsborre, ibland vänster. Det slår ALLTID lock för vänster öra när jag snyter mig samtidigt som jag absolut inte kan få det att slå lock för höger öra hur mycket jag än tryckutjämnar.

Anledningar till att ljudet uppkommit som jag kan tänka på är utöver eventuellt svullna luftvägar något av följande:

1. Trillade i april förra året och körde huvudet rakt i en asfaltskant, slog mig ganska rejält. Funderar på om jag kan ha skadat nacken i fallet? Dock borde väl inte ljudet komma ett halvår efter?

2. Käkade en hel del antibiotika förra året pga en annan åkomma, denna antibiotika hade som möjlig bieffekt "öronsusningar" och "undertryck i huvudet".

3. Hade ett jävla skitår med mycket stress och ångest.

Det jag tycker är skumt är att jag inte kan få lock för högerörat hur mycket jag än tryckutjämnar, och att det hugger i öronen med jämna mellanrum. Någon som varit med om något liknande?
Citera
2012-02-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersaturate
Förutom det eviga tjutandet och brusandet - tycker du också att din tinnitus påverkar din förmåga att förstå tal i stökig ljudmiljö (bakgrundsbuller, många som pratar samtidigt etc)?

För mig är det iaf i princip omöjligt att föra ett samtal i stökiga miljöer
Citera
2012-02-04, 03:03
Medlem
mattej1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hombree
Hejsan, har haft tinnitus i runt 4 år och hittade just till denna tråden. Tänkte bara kolla en lite grej med er...

Om ni biter ihop tänderna och spänner käken, stegrar då ljudet för er? För mig gör det nämligen det och ljudet får liksom en högre frekvens.

Kanske ingen jätteväsentlig fråga, men har ändå undrat detta en tid.

Tack

Same here, har haft tinnitus, om det verkligen är tinnitus, i give-or-take 5 år. Har ett ganska lindrig susande och ibland pipande ljud som blir betydligt värre när jag spänner käken. Min tinnitus har också under korta perioder stegrats, till en nästan outhärdlig nivå, när jag varit förkyld, av någon anledning speciellt om jag vaknar mitt i natten.
Citera
2012-02-04, 13:28
Medlem
Vad jobbar ni med ni som har tinnitus? Jobbar ni heltid?
Citera
2012-02-06, 13:47
Medlem
WrongTurn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersaturate
Förutom det eviga tjutandet och brusandet - tycker du också att din tinnitus påverkar din förmåga att förstå tal i stökig ljudmiljö (bakgrundsbuller, många som pratar samtidigt etc)?

Jag har aldrig blivit informerad om detta hos (svenska) hörselvården och har hyfsat normala audiogram - trots detta upplever jag svårigheter, som enl audiogrammet inte borde existera, att förstå andra i stökiga ljudmiljöer. Det är ju lite trist att inte ens vara trettio och på pappret ha bra hörsel och samtidigt behöva läsa på läppar för att förstå vad andra säger t ex på ett cafe eller på krogen.

.....

Jag upplever precis samma sak. För några veckor sedan så noterade jag att jag hade svårigheter just med att höra tal i bullriga miljöer, ville även få min tinnitus på pappret (av någon anledning). Men till min förvåning så var min hörsel alldeles utmärkt enligt testet.

Tack för länkarna förresten, intressant läsning.
Citera
2012-02-06, 16:28
Medlem
WrongTurn87s avatar
Citat:
...

Hyperakusis är fobi för höga ljud, och grundar sig i rädsla för hörselskador.

...

Om oljud får dig att kvida och ta långa omvägar kan du lida av hyperakusis – en fobi som tusentals människor delar.

...

http://www.aftonbladet.se/halsa/article14322287.ab

Nu handlar ju tråden om tinnitus men de går ju ofta hand i hand med hyperakusis.

Hur som helst, jag läste ovanstående artikel som publicerades idag. Definitionen av fobi är väl att man har en överdriven rädsla (som egentligen saknar grund) eller känner obehag inför någonting. Artikeln får det ju att låta som att det är något psykiskt som går att bota genom några timmars gruppmöten.
Jag trodde att hyperakusi bara innefattade fysisk smärta.
Citera
2012-02-07, 02:27
Medlem
DeepPurpleHazes avatar
HAAALLÅ, HO HOO!!! Nej, där saknade jag helt takt och ton

Har haft tinnitus i 10 år.
Det började när jag var 15 bast och lirade i ett band som hette TINNÖTUS

"Rockmusik ska spelas så högt det bara går. Då låter det som bäst! Står man i en repa med stora stack så bör man använda sig av storleken, annars kan man alltid köpa mindre lådor, kostar mindre".
Vet inte hur många gånger jag kört den frasen..

Jag minns en spelning jag hade med ett annat band. På den spelningen hade vi en ljudtekniker som nog hade en pilsner för mycket i magen, och han vred upp monitorerna på max! Hade såklart 1,5 m till elementet som skreeeek hål i huvudet på mig. Direkt efter spelningen var det ingen i bandet som hörde vad den andre sade. När man gjorde långa S-ljud så skar det duktigt i öronen.

AC/DC fläskade på med råge när dom lirade på stadion sist. Då jobbade jag i kravallen och körde utan proppar. I finalen av ""For those about to rock" befann jag mig vid Sofia-porten inne på toaletten. Dörren var öppen och jag stod och fyllde på vattenflaskan när Bria Johnson sjöng "..-For those about to rock.... "BOOOOOOOOOOOM" "..-whe salute you!"

Under själva "BOOM":et så föll jag omkull av tryckvågen Dom hade placerat smäll-karamellen vid sidan av scenen, precis utanför Sofia-porten. Toaletten hade väl 5 meter upp till taket och det var ju inte bara 1 smäll! Det ska vara högt, men det där var otrevligt

Jag behöver inte koncentrera mig för att höra att det tjuter. Jag hör det hela tiden och har gjort det sedan tonåren. Nu går jag inte på dansplejs men där kan jag inte komunicera med folk. Jobbade som snickare på storbyggen förut också och använde sällan kåpor. Det slog mig igår att det skulle vara kul att höra hur det låter när det är helt tyst.

Hur som, så är det inget jag bryr mig om eller lider av. Jag glömde bort det för länge sen

Håll höjd!
Citera
2012-02-17, 14:40
Medlem
Hallå flashback!
Har haft tinnitus i ca 9 dagar även fast det är kort tid så stör jag mig på det som fan. Har enbart haft några enstaka gånger förut men nu piper det 24/7 i enbart det vänstra örat. Är det någon som vet varför jag har fått det? Räcker med at knäppa med fingrarna nära örat så sätts det igång skit segt.
Kommer detta att vara?
Citera
2012-03-02, 13:21
Medlem
Screamos avatar
Hej!

Måste erkänna att jag inte kollade igenom tidigare sidor i denna tråd, kan hända att svaret på min fråga finns där.

Jag har haft tinnitus i lite mer än tre månader. Och idag ska jag på bio, i en lite större stad, och jag undrar hur väl jag bör skydda mina öron? Jag har inte allvarlig tinnitus, men jag vill verkligen inte att den blir värre! Jag skyddar gärna mina öron lite överdriver än underdrivet.

Tacksam för svar
//Screamo
Citera
2012-03-02, 13:28
Medlem
Screamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepPurpleHaze
HAAALLÅ, HO HOO!!! Nej, där saknade jag helt takt och ton

Har haft tinnitus i 10 år.
Det började när jag var 15 bast och lirade i ett band som hette TINNÖTUS

"Rockmusik ska spelas så högt det bara går. Då låter det som bäst! Står man i en repa med stora stack så bör man använda sig av storleken, annars kan man alltid köpa mindre lådor, kostar mindre".
Vet inte hur många gånger jag kört den frasen..

Jag minns en spelning jag hade med ett annat band. På den spelningen hade vi en ljudtekniker som nog hade en pilsner för mycket i magen, och han vred upp monitorerna på max! Hade såklart 1,5 m till elementet som skreeeek hål i huvudet på mig. Direkt efter spelningen var det ingen i bandet som hörde vad den andre sade. När man gjorde långa S-ljud så skar det duktigt i öronen.

AC/DC fläskade på med råge när dom lirade på stadion sist. Då jobbade jag i kravallen och körde utan proppar. I finalen av ""For those about to rock" befann jag mig vid Sofia-porten inne på toaletten. Dörren var öppen och jag stod och fyllde på vattenflaskan när Bria Johnson sjöng "..-For those about to rock.... "BOOOOOOOOOOOM" "..-whe salute you!"

Under själva "BOOM":et så föll jag omkull av tryckvågen Dom hade placerat smäll-karamellen vid sidan av scenen, precis utanför Sofia-porten. Toaletten hade väl 5 meter upp till taket och det var ju inte bara 1 smäll! Det ska vara högt, men det där var otrevligt

Jag behöver inte koncentrera mig för att höra att det tjuter. Jag hör det hela tiden och har gjort det sedan tonåren. Nu går jag inte på dansplejs men där kan jag inte komunicera med folk. Jobbade som snickare på storbyggen förut också och använde sällan kåpor. Det slog mig igår att det skulle vara kul att höra hur det låter när det är helt tyst.

Hur som, så är det inget jag bryr mig om eller lider av. Jag glömde bort det för länge sen

Håll höjd!

Din läsning muntrade upp mig rejält haha Skönt att du tar det med lite ro, hoppas jag också lär mig att göra det! Har haft tinnitus i typ tre månader, så är rätt färskt ännu. Men härligt att det finns hopp om att kunna glömma bort skiten
Citera
2012-03-08, 21:53
Medlem
Tjena alla med tinnitus, har tinnitus och testade något som heter ''tone'' det är tabletter som man kan köpa på life eller vad det heter, det hjälpte mig och dämpade min tinnitus temporärt men valde att inte fortsätta då jag vill lära leva med tinnitus utan tabletterna. Tycker att det är värt att testa det här.
Citera
2012-03-18, 22:18
Medlem
LoLLoNs avatar
Tjena!

Tänkte jag skulle skriva av mig lite här, vettefan om det kommer fram något vettigt men ptja - jag ger det ett försök. Blev jävligt sugen just nu när min tinnitus började gå i en upswing nu

Det är så här att jag är en 22-åring som precis fått tinnitus, började uppmärksamma det för kanske några månader sen lite lätt men sedan ca två månader sen var det såpass att jag verkligen la märke till det, sedan för tre veckor sedan var jag och kollade hos läkaren och som förutspått så var det tinnitus.

De här tre veckorna sedan dess har gått väldigt upp och ner, har jag något att göra om dagarna och umgås med vänner som vanligt så känner jag inte att jag mår något psykiskt annorlunda pga TT'n, men det händer att vissa kvällar när jag lägger mig och den är högre än vanligt så blir jag JÄVLIGT nere, såpass att jag känner att jag funderar på om det är värt det, typ. Sedan kommer dagarna när man t.ex har hand om sin brors nyfödde son, umgås eller what so ever och då förstår jag givetvis att det är det, men jag känner att det i varje fall är bra att vara ärlig med hur man känner (?) så jag berättar givetvis det för vänner och familj.

Angående min TT så känner jag att jag vill verkligen kämpa, och bli en riktig martyr(Undra om man klassas som det ) efter min tinnitus, känner hur jag vill uppnå det stadiet när jag också kan säga till folk att jag inte heller längre tänker på den. Då min TT ju är ganska ny så antar jag att det kommer, kanske är lite "bryta ihop och komma igen" som man säger i idrottsvärlden. Det jag känner som troligtvis bara gör min oro värre och så är ju att jag konstant läser och så på internet, men man kanske förtjänar att veta lite info innan man går över till stadiet att komma igen.

Vet inte om detta är massa onödig info, men kände att det var skönt att skriva av sig samt ge lite underlag för mina frågor.

1. Har även lite funderingar kring om min TT uppkommit efter jobb el. dylikt? Har för första gången börjat jobba heltid på reguljär basis, med ett ganska stressigt jobb som elevassistent. Kan det vara en av orsakerna? Det var ungefär i samma veva som jag började märka av det.
2. Läste om någon slags tinnitus som kan uppkomma om t.ex kotor ligger fel i kroppen och så? Är en riktig otursfågel vad gäller skador och så. Axel hoppat ur led, har skolios, alltid varit den som brutit fötter/armar hit och dit och så. Men hur tar man reda på om det beror på detta eller ej?
3. Är det fel att ha inställningen att försöka tackla detta helt utan KBT, tabletter osv? Känner att det kanske är bäst ändå, tills det verkligen inte går det heller.
4. Hur lång tid tog det för er innan ni kände att ni inte brydde er längre? Att ni "tog kontrollen" över TT'n?

Ursäkta om det blev långt och luddigt, men försökte
Skriv vid frågor!

MVH LoLLoN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in