2009-02-02, 10:37
Medlem
ohhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
jag ska hjälpa dig, den bäst kvalificerade personen vars yrke det är att avgöra om du har tinnitus eller inte är...... trumroll please...... din lokala LÄKARE!

NÄHÄ! Men jag känner inte för att ta ledigt från jobbet och springa till läkaren och betala för att han ägnar 2 sekunder åt att kika i mitt öra och ge mig en halvdan ursäkt hur det är mitt fel pga för hög musik i hörlurarna. Vill höra om personers erfarenheter och tips. Ditt tips sög men tack ändå. The end.
Citera
2009-02-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohha
NÄHÄ! Men jag känner inte för att ta ledigt från jobbet och springa till läkaren och betala för att han ägnar 2 sekunder åt att kika i mitt öra och ge mig en halvdan ursäkt hur det är mitt fel pga för hög musik i hörlurarna. Vill höra om personers erfarenheter och tips. Ditt tips sög men tack ändå. The end.

Ja, du kan ha tinnitus i endast ena örat. På din beskrivning så låter det onekligen så. Det är viktigt att utreda tidigt och det kan finnas behandlingsbara orsaker till tinnitus samt lindring. Är du inte nöjd med bemötandet hos din husläkare skall du be om en remiss till öron -näsa-halsläkare.
Citera
2009-02-02, 14:13
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Citat:

du ser hellre att en massa självvalda experter avgör om du har tinnitus, något som kan påverka din framtid..... snälla... doktorn kommer nog inte anse att du slösade bort hans tid.
Citera
2009-02-02, 16:08
Medlem
ohhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
du ser hellre att en massa självvalda experter avgör om du har tinnitus, något som kan påverka din framtid..... snälla... doktorn kommer nog inte anse att du slösade bort hans tid.

Men driver du med mig? Alla frågeställningar som ställs i denna forumdel är lämpligast att besvaras av en läkare. Var inte här om du inte samtycker med att vanliga svenssons kan dela med sig av sina erfarenheter.

En snubbe med en knöl, en annan med sår på ollonet, en tredje som undrar hur lång tid det tar att upptäcka en könssjukdom. Leker du allan ballan i deras trådar också?

"Fråga doktorn" är uppenbarligen en "kolla google!"-variant som är mycket tröttsam.

Om jag vill ha ett medicinskt utlåtande låter en remiss till en öron-läkare som ett bra förslag. Men jag har även förstått att tinnitus kan framkallas av stress. Så om "badboy56" hade skrivit "Jag hade exakt som du beskriver! tog en månads semester på bahamas och min tinnitus är ett minne blott! prova det!" hade det varit mycket matnyttig information för mig. Inte ett exakt sånt exempel, men du förstår säkert.
Citera
2009-02-02, 18:52
Medlem
Tjohildas avatar
Min tinnitus blev mycket bättre när jag pratade med tandläkaren, så det är ett tips. Först slipade han om tänderna lite, sen fick jag en bettskena. Minskade min tinnitus från outhärdlig och handikappande till uthärdlig.
Citera
2009-02-02, 19:00
Medlem
ohhas avatar
Mycket intressant. Jag har ju två visdomständer som är pågång i båda ändarna av munnen (och allmänt ganska ruttna, snea och vassa tänder). Dessa började visa sig för ca en månad sen och mitt besvär har förvisso funnits längre. Men det är något jag får titta närmare på. Det tackar vi för
Citera
2009-02-02, 20:57
Medlem
Citat:
Mycket intressant. Jag har ju två visdomständer som är pågång i båda ändarna av munnen (och allmänt ganska ruttna, snea och vassa tänder). Dessa började visa sig för ca en månad sen och mitt besvär har förvisso funnits längre. Men det är något jag får titta närmare på. Det tackar vi för

Låter ju onekligen som tinnitus på ena örat. Tänderna kan helt klart påverka, min tinnitus blev en aning bättre efter att tandläkaren slipat och grejjat. Men ett första testa är ganska självklart, Ge fan i musik i hörlurar! Fattar itne att hörlurar inte har varningstrianglar och är tillåtna utan expertövervakning. Finns nog inget som ger så många tinnitus som just hörlurar.. ehrm..
Citera
2009-02-02, 21:07
Medlem
skulle nog vilja säga att krogen/puben/konserter är den bidragande faktorn..
och om man maxar musiken i mp3n.

var på krogen här om dan och kom hem med ett jävla tjut i öronen höll fan på att få panik.. "nej säg fan inte att det är tinitus" gick över efter natten som tur va men fy fan att leva med tinitus.

HUR FAN står ni ut!!!!????

jag tror man kan "stänga av hörseln" på ena örat om du upplever de som "jobbigt"

vad jag har hört så om det inte går över på 3 dagar så kommer man ha det 4ever
Senast redigerad av Pierce & Pierce 2009-02-02 kl. 21:10.
Citera
2009-02-02, 21:48
Medlem
ohhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Min tinnitus blev mycket bättre när jag pratade med tandläkaren, så det är ett tips. Först slipade han om tänderna lite, sen fick jag en bettskena. Minskade min tinnitus från outhärdlig och handikappande till uthärdlig.

Måste ändå fråga. Vad gick kalaset på? slipning+bettskena? Kunde han ge någon garanti (så att säga) på att det var tänderna som var orsaket till tjutet i dina öron? Eller åtminstonde kunde lindra det.

Alltså, kunde han se "hmm, denna tand växer lite snett och kan vara en bidragande faktor till din tinnitus"?
Citera
2009-02-02, 23:08
Medlem
Tips på läsning

Läs igenom http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=21191 där står en hel del nyttig info om tinnutus samt dess orsaker och behandling. Det där med tänderna är viktigare än man kan tro i sammanhanget. Det gäller att i första hand sortera ut alla påverkbara anledningar såsom tandproblem, stress, sömnbesvär etc innan man kan avgöra tinnitusens orsak och prognos. Men som sagt, remiss till ÖNH-läkare är nog inte dumt, har du tur kan en del av tandvårdskostnaderna bli betalda av landstinget pga tinnitusen, det är inte säkert, men en möjlighet
Citera
2009-02-02, 23:13
Medlem
TYGs avatar
Det är en del av livet. De första halvåret äre ångest, sen vänjer man sig och accepterar skiten. Efter tre år känns det som det är en del av en och man vill knappt att det ska försvinna.
Citera
2009-02-02, 23:18
Medlem
Du har inte haft någon slags inflammation/infektion? När jag hade en rejäl örongångsinflammation pep det så att jag kunde tagit livet av mig själv, och det tog veckor innan det försvann (efter det att inflammationen var borta då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in