2010-05-12, 09:07
Medlem
c0iins avatar
vart i thailand nu i 6 veckor och haft samma diskussion med min reskompis hela resan.. det har nämligen blixtrat massa gånger men inte åskat, min käre vän säger att åskan är för långt bort så vi inte hör den men vi ser blixtarna, jag tycker blixtarna vart väldigt nära och tycker därför att det kan blixtra utan att det åskar. alltså, enkel fråga.. MÅSTE det åska/komma ljud när det blixtrar?
Citera
2010-05-12, 09:16
Medlem
tror inte det måste, du kan 100% sökert googla om det!

Grejen är ju den att LJUS reser snabbare än LJUD. Ljudet rör sig i 330m/s. När ljuset rör sig i 300.000.000 m/s(inte den exakta siffran då jag inte vet den precis).

Så att se ljuset och inte höra ljudet låter väldigt rimligt om det är otroligt långt bort.
Citera
2010-05-12, 09:21
Medlem
frattaratts avatar
ljudet kommer från blixten, på grund av att blixten har en sån extrem hög temperatur
Citera
2010-05-12, 09:23
Medlem
c0iins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
tror inte det måste, du kan 100% sökert googla om det!

Grejen är ju den att LJUS reser snabbare än LJUD. Ljudet rör sig i 330m/s. När ljuset rör sig i 300.000.000 m/s(inte den exakta siffran då jag inte vet den precis).

Så att se ljuset och inte höra ljudet låter väldigt rimligt om det är otroligt långt bort.

jo men om det ser ut som blixten ändå är hyfsat nära :P jag vet inte vill bara kunna få rätt så jag kan sätta honom på plats efter 6 veckors tjat time to google i guess
Citera
2010-05-12, 09:40
Medlem
seriouss avatar
För mig måste det låta när det blixtrar. En blixt är en elektrisk urladdning som i sig skapar en plasmapelare av gasmolekyler. Plasmapelaren höjer tillfälligt trycket för den omkringliggande luften och ljudvågor bildas därför.
Citera
2010-05-12, 09:59
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
För mig måste det låta när det blixtrar. En blixt är en elektrisk urladdning som i sig skapar en plasmapelare av gasmolekyler. Plasmapelaren höjer tillfälligt trycket för den omkringliggande luften och ljudvågor bildas därför.
Precis, Saxxat från wikipedia:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Med åska avses en eller flera elektriska urladdningar i jordens atmosfär som yttrar sig i ett uppflammande av ljus (blixt) och ett skarpt eller mullrande ljud (åskknallar, åskdunder, åskmuller).[1] Dessa elektriska urladdningar alstrar mycket stor värme under bråkdelar av en sekund, vilket gör att luftens molekyler sätts i rörelse. Detta upplever vi som åskmullret. Åska förekommer endast i samband med cumulonimbusmoln.[2]

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ska

Visserligen är det väll möjligt att luften är varm redan, tror dock inte den är så varm som den upphettas till vid blixt.

Jag röstar för: Ser du blixten så kommer det ljud, sen är det möjligt att du inte hör det.
Citera
2010-05-12, 11:57
Medlem
Voluptariuss avatar
Min grannfråga är:

Idag mullrade det kraftigt och länge, det lät som ett flygplan flög över, 10 sekunder i taget. Mitt fönster vibrerade lätt. Aldrig varit med om ett fenomen där "nedslaget/mullret" varar länge? Detta upprepades flertalet gånger- Någon som känner igen detta?
Citera
2010-05-12, 21:24
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Min grannfråga är:

Idag mullrade det kraftigt och länge, det lät som ett flygplan flög över, 10 sekunder i taget. Mitt fönster vibrerade lätt. Aldrig varit med om ett fenomen där "nedslaget/mullret" varar länge? Detta upprepades flertalet gånger- Någon som känner igen detta?
Du bor möjligtvis inte i närheten av en militärflygbas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in