2010-05-11, 19:01
Medlem
Livewires avatar
Jag är sugen på att testa en Mac men nypriserna skrämmer mig. Visst Macbook och den enklaste Macbook Pro är väl inom rimlig gräns, men sen blir det bara sjukt. Kan inte riktigt förstå värdet av att lägga ~20 000 eller mer på en dator.

Så... jag börjar såklart snegla på begagnade Mac:ar. Visst har de ett bra andrahandsvärde, men på blocket verkar många datorer väldigt dyra trots att de är begagnade, så pass dyra att man hellre lägger till någon tusenlapp och får en ny burk.

Finns det någon som kan ge en liten fingervisning ungefär vad som är ett rimligt pris för äldre Macbooks och MBP? Hur många olika modeller finns det av dem?

Edit: Ett exempel, en två år gammal macbook för 7000,- ?? http://www.blocket.se/stockholm/Mac_...4.htm?ca=6&w=3
En ny kostar ju 9995,-
SÅ bra andrahandsvärde kan de väl knappast ha?
Senast redigerad av Livewire 2010-05-11 kl. 19:06.
Citera
2010-05-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livewire
Edit: Ett exempel, en två år gammal macbook för 7000,- ?? http://www.blocket.se/stockholm/Mac_...4.htm?ca=6&w=3
En ny kostar ju 9995,-
SÅ bra andrahandsvärde kan de väl knappast ha?
Nej, fullt så bra andrahandsvärde har den inte. De nya har bättre grafikkretsar. Vad gäller datorer rent allmänt, verkar folk ofta överskatta värdet på sina gamla de annonserar ut på Blocket. Möjligen kanske man skulle kunna tänka sig 5000-6000 kr. Trots allt har den ju liknande hastighet på cpu:n. Men pga skillnader i grafikkretsar, kommer den vara sämre på spel som använder 3D-grafik.
Citera
2010-05-12, 00:05
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Nej, fullt så bra andrahandsvärde har den inte. De nya har bättre grafikkretsar. Vad gäller datorer rent allmänt, verkar folk ofta överskatta värdet på sina gamla de annonserar ut på Blocket. Möjligen kanske man skulle kunna tänka sig 5000-6000 kr. Trots allt har den ju liknande hastighet på cpu:n. Men pga skillnader i grafikkretsar, kommer den vara sämre på spel som använder 3D-grafik.

Sen har den inte multitouch heller Och är i plast, usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in