2010-05-11, 18:55
Medlem
AudioPhilippes avatar
Hej!

Hittade ett gammalt ADAT-band i studion häromdagen. Härligt (nåja) format när det begav sig men det dog felativt över en dag känns det som. Blev nyfiken: någon som använder detta format fortfarande? Isf varför, finns det några sköna fördelar med det? Analogband kör man ju en del och då är det ju bandkompression vid överstyrning och liknande man vill åt...
Citera
2010-05-12, 12:38
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AudioPhilippe
Hej!

Hittade ett gammalt ADAT-band i studion häromdagen. Härligt (nåja) format när det begav sig men det dog felativt över en dag känns det som. Blev nyfiken: någon som använder detta format fortfarande? Isf varför, finns det några sköna fördelar med det? Analogband kör man ju en del och då är det ju bandkompression vid överstyrning och liknande man vill åt...

Adat var väl grejen innan hårddiskinspelningar hade kommit igång på allvar. Med Adat kunde man spela in digitalt på flera spår samtidigt vilket mig veterligen inte var möjligt innan. Idag är Adaten en tämligen onödig maskin då så gott som alla inspelningsstudios har tagit sig till nästa nivå och skaffat sig en så kallad datamaskin
Senast redigerad av miloudot 2010-05-12 kl. 12:40.
Citera
2010-05-12, 22:41
Medlem
Nej, men jag har haft planer på att köpa en. Jag fick leka med en som en gammal lärare till mig hade för inte så länge sedan, när vi spelade in en konsert på den lokala jazzklubben. Mycket trevlig sak, faktiskt. Och som prylnörd och nörd i allmänhet ville jag genast ha en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in