2010-05-11, 18:25
Medlem
ZhongNanHais avatar
hej
har en gammal 1 generation macbook
på senaste har fläkten börjat gå som fan.... iofs har jag kört ganska tunga program mer än vanligt, och jag har tyvärr inte haft möjlighet att ha datorn på platt hårt underlag... utan har den ofta i knät eller på mjukt underlag.

nåväl jag undrar om det är något man kan göra. finns det risk att det hamnat mycket damm i fläkten på sådär 4 år
går det att öppna upp och rengöra för att på så vis få bättre kylning? är det rekommenderat att ge sig in idag ett sådant projekt, eller brukar dammansamling inte vara nått problem? felet är väl kanske bara underlaget och att jag kör tyngre program än vanligt?
Citera
2010-05-11, 18:33
Medlem
Haha, kul rubrik "Fläkten går som fan"! Fan=fläkt på engelska
Citera
2010-05-18, 18:30
Medlem
Meropes avatar
Inte det du vill höra gissar jag, men det allra bästa är väl att gå till en Mac-support för en diagnostik och ev. uppfräschning. Kan ju bli onödigt dyrt annars.
Citera
2010-05-18, 19:47
Medlem
Finn-Fans avatar
Var i exakt samma sits för ett par veckor sen, innan jag äntligen fick tummen ur och kollade hur man öppnar skiten. Inte så krångligt om man bara har ett par torx-mejslar.
Jag borde tagit kort på damm-muren som låg runt fläkten. Den var massiv

Nu rullar datorn bättre än nånsin och jag har fått ner medeltempen typ 25°.
Citera
2010-05-19, 13:50
Medlem
Glockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Seriöst? Startade nyss min dator, bara firefox igång och allt ligger på cirka 35-50 utom HD som ligger på 28.
Är det lika enkelt att öppna en mbp som en vanlig mb? Närmar mig två års användning snart så garantin är ju ändå körd, men vill ju inte riskera att den går sönder.
Citera
2010-05-19, 14:06
Medlem
Thunderaces avatar
Samma fel som på min, jag försökte ignorera ljudet men efter en vecka var jag galen. Trasigt moderkort - byte = ca 6000:- beroende på modell, tyvärr.
Citera
2010-05-19, 17:35
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Seriöst? Startade nyss min dator, bara firefox igång och allt ligger på cirka 35-50 utom HD som ligger på 28.
Är det lika enkelt att öppna en mbp som en vanlig mb? Närmar mig två års användning snart så garantin är ju ändå körd, men vill ju inte riskera att den går sönder.
Ja, seriöst. Processorn var väldigt ofta uppe och härjade i 80°c.
Anledningen till detta var 3-4 års relativt extremt användande, många timmar om dagen i dammiga miljöer (fest, picknick, festival, militärläger) och nästan ingen luft passerade fläkten innan jag rensade ur skiten.

Kolla här för isärtagning: http://www.ifixit.com/Guide/search/macbook+pro
Citera
2010-05-19, 18:15
Medlem
kvaveberusads avatar
vad är egentligen normal temp för en macbook? menar en som man surfar flashback med?
Citera
2010-05-19, 20:27
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Var i exakt samma sits för ett par veckor sen, innan jag äntligen fick tummen ur och kollade hur man öppnar skiten. Inte så krångligt om man bara har ett par torx-mejslar.
Jag borde tagit kort på damm-muren som låg runt fläkten. Den var massiv

Vad har du för konstig Mac? Torx? Jag har inte en torx. Det är ju philipsmejslar som gäller. Och som du säger är det inga problem att öppna den. Bara att göra om du inte är helt retarded.
För övrigt har jag öppnat min macbook 3 ggr och när jag lämnade in den för tangentbordsbytning, vilket innefattas av en förlängd garanti, sa de inte ett ord trotts att det helt klart märktes att jag vart där o pillat.
Citera
2010-05-19, 22:01
Medlem
Glockens avatar
Citat:
Ja, seriöst. Processorn var väldigt ofta uppe och härjade i 80°c.
Anledningen till detta var 3-4 års relativt extremt användande, många timmar om dagen i dammiga miljöer (fest, picknick, festival, militärläger) och nästan ingen luft passerade fläkten innan jag rensade ur skiten.

Kolla här för isärtagning: http://www.ifixit.com/Guide/search/macbook+pro
80 grader! Det kan ju inte en dator må bra av. Fan vad bra att den är svalare nu.
Tack för länken.
Citera
2010-05-20, 00:46
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Vad har du för konstig Mac? Torx? Jag har inte en torx. Det är ju philipsmejslar som gäller. Och som du säger är det inga problem att öppna den. Bara att göra om du inte är helt retarded.
För övrigt har jag öppnat min macbook 3 ggr och när jag lämnade in den för tangentbordsbytning, vilket innefattas av en förlängd garanti, sa de inte ett ord trotts att det helt klart märktes att jag vart där o pillat.
Hmm, då minns jag fel... hade för mig att ett par skruvar var torx.

Edit:
Den där förlängda garantin, var det för att plasten sprack? Jag tyckte att jag hörde något om det men tog aldrig tag i det för först hade jag bara en liten spricka, men nu har strimlor av plast lossnat lite här och där längs kanten.
Om det nu var för detta, hur länge förlängdes garantin?
Sorry för OT
Senast redigerad av Finn-Fan 2010-05-20 kl. 00:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in