2010-05-11, 11:34
Medlem
Baybares avatar
Satt och surfade på youtube igår när dator helt plötsligt hänger sig och skärmen börjar flimra. När jag sedan startar om den så händer det grejer.. Laddningstexten har en massa konstiga tecken. bokstäver har ändrat plats och ord har står där man aldrig sett förr. Sen kommer laddningsrutan för WinXP och den är helt vanlig, som den brukar vara. Men sen när man kommer in på Windows så är allt på minsta upplösningen och färgen är på 4 bit. Jag har uppdaterat drivrutiner till grafikkortet och även dammsögit det. Men fortfarande samma sak. Tills datorn fick stå ett tag. Sen var allting normalt. Och så gick jag in på youtube igen och då började skiten igen. Nu kan jag ens inte hitta några installerade drivrutiner till grafikkortet.
Det är ett Nvidia GeForce 8800 GT..

Någon som känner till vad felet kan vara?
Citera
2010-05-11, 12:11
Medlem
Mattematikens avatar
Jag tycker det låter som ett kraftigt virus? Försök virus sök datorn. Gå in i felsäkertläge och virussök.
Citera
2010-05-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baybare
Satt och surfade på youtube igår när dator helt plötsligt hänger sig och skärmen börjar flimra. När jag sedan startar om den så händer det grejer.. Laddningstexten har en massa konstiga tecken. bokstäver har ändrat plats och ord har står där man aldrig sett förr. Sen kommer laddningsrutan för WinXP och den är helt vanlig, som den brukar vara. Men sen när man kommer in på Windows så är allt på minsta upplösningen och färgen är på 4 bit. Jag har uppdaterat drivrutiner till grafikkortet och även dammsögit det. Men fortfarande samma sak. Tills datorn fick stå ett tag. Sen var allting normalt. Och så gick jag in på youtube igen och då började skiten igen. Nu kan jag ens inte hitta några installerade drivrutiner till grafikkortet.
Det är ett Nvidia GeForce 8800 GT..

Någon som känner till vad felet kan vara?

Kolla så att alla fläktar går som de ska. (Chassi, nätaggregat, grafikkortet, CPU, moderkort)
Citera
2010-05-11, 13:14
Medlem
Dammsugning av datorn är en dödssynd eftersom du förstör delarna med statisk elektricitet som bildas i luften. Använd andra sätt för att göra rent datorn nästa gång. Får hoppas att du inte sabbat grafikkortet eller något annat.

Ta bort ALLA hårddiskar. Starta dator och se om du fortfarande får konstig text.

Starta datorn i felsäkert läge och koll efter virus mm.
Flytta på det du vill ha kvar ifall det blir så illa att du måste installera om Windows. I så fall bör du även tar bort alla partitioner och skapa ny som snabb formateras för att se till att skiten verkligen försvinner.
Citera
2010-05-11, 16:23
Medlem
X_surfers avatar
Låter som att grafikkortet börjar få problem, kolla först och främst att det inte sitter damm i fläktarna
i annat fall har nog ditt grafikkort havererat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in