2010-05-11, 11:21
Medlem
NickDawgs avatar
Har en fem år gammal laptop som inte längre bootar in i windows XP, efter att windows-loggan kommer upp så startas datorn om och bootar aldrig in i windows. Jag måste nu komma åt allt som ligger på c: partitionen och kopiera över informationen till en extern hårddisk. Jag har testat med att bränna både en ubuntu och knoppix skiva men precis i början av installationen får jag svart skärm/låser sig med båda programmen. Har även testat med en ultimate boot cd men förstår inte riktigt vilken av alla funktioner jag ska använda mig av.. Behöver nu lite vägledning till hur man på enklaste sätt för över information till en extern hd. Just de, testade också att ta ur hårddisken för att koppla in den i min stationära men det är ju så klart en annan koppling, eller sladd som inte jag har har. Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2010-05-11, 16:02
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickDawg
Har en fem år gammal laptop som inte längre bootar in i windows XP, efter att windows-loggan kommer upp så startas datorn om och bootar aldrig in i windows. Jag måste nu komma åt allt som ligger på c: partitionen och kopiera över informationen till en extern hårddisk. Jag har testat med att bränna både en ubuntu och knoppix skiva men precis i början av installationen får jag svart skärm/låser sig med båda programmen. Har även testat med en ultimate boot cd men förstår inte riktigt vilken av alla funktioner jag ska använda mig av.. Behöver nu lite vägledning till hur man på enklaste sätt för över information till en extern hd. Just de, testade också att ta ur hårddisken för att koppla in den i min stationära men det är ju så klart en annan koppling, eller sladd som inte jag har har. Mycket tacksam för hjälp!
Testa BartPE
Annars.. Köp en sådan: http://www.itsajten.com/sv/artiklar/...-ide_sata.html (Rea dessutom, de brukar ligga på mer än 250kr)
Citera
2010-05-11, 19:12
Medlem
NickDawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Testa BartPE
Annars.. Köp en sådan: http://www.itsajten.com/sv/artiklar/...-ide_sata.html (Rea dessutom, de brukar ligga på mer än 250kr)

Jag lyckas tyvärr inte skapa en cd med PE Builder, får i ett fall 1 error att den inte hittar cdrom.sys.. I ett annat försök får jag istället 115 warnings.. Har försökt fyra gånger nu med två olika xp skivor.. dock har jag ingen originalskiva, är det ett måste?? Finns det inte annars en färdig iso man kan ladda ner och bränna så man slipper bygga en själv? Testade med Ultimate boot cd 4 win från piratebay som funkar men i den fanns tyvärr inget recovery verktyg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in