Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-10, 22:24
  #1
Medlem
Jag är lite sugen, okej, väldigt sugen på att köpa en Mac. Men jag undrar, varför vill man köpa en Mac, varför ska man köpa en Mac? Jag är sugen på den för:
*Snygg design
*Har hört att dem är stabila
*Arbetar snabbt.
*Färre hot i form av virus osv.

Men att köpa en Macbook Pro för tex 22.000;- Kan man inte få en likvärdig PC för mycket mindre pris? Samt det går väll inte att uppdatera en Macbook med nya komponenter som man kan med en PC, samt att en bra antivirus och "smart surfande" håller ute virus.

Så finns det några mer anledningar än dem jag har nämnt, bortsett från design och liknande som inte gör något med prestandan.

Hälsningar
En blivande Mac-användare?
2010-05-10, 22:29
  #2
Medlem
uberalles avatar
Det jag har märkt är att dom håller sjuhelvetes länge, har två stycken cubar från gud vet vart som gått som tåget fortfarande
2010-05-10, 22:29
  #3
Medlem
Bambi88s avatar
http://thegreatgeekmanual.com/images...ers-market.jpg

Denna bild säger allt
2010-05-10, 22:30
  #4
Medlem
Som med allt annat så köper man en för att man Vill ha en...
Trivsel o OS samt touchpaden är allt som krävs.
2010-05-10, 22:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambi88
http://thegreatgeekmanual.com/images...ers-market.jpg

Denna bild säger allt


Den här säger ett och annat den med, även om den är outdated.
Numer får du trådlöst tangentbord och mus med som standard.
http://www.macandtech.com/wp-content...vs-dell-pc.jpg
2010-05-10, 22:33
  #6
Medlem
Satyricons avatar
Jag har både Mac och Windows. Den viktigaste skillnaden är känslan: Macen är det roligt att jobba på, pezen är det inte. I princip räcker det för mig som kriterium. Macen är solidare och hård- och mjukvara är byggda för att fungera tillsammans. Vissa tyska och franska tecken finns på Macens tangentbord, medan man på en peze måste rota i en meny för att få fram dem. En skitsugig sak med pezen är att den ofta sätter i gång med nåt skit, som att skanna filer eller hämta ner virusskydd, vilket gör maskinen saggig, ibland en god stund. Sånt händer aldrig på Macen.
2010-05-10, 22:34
  #7
Medlem
Humpacks avatar
Jag köpte mac för att jag tycker att de fungerar bra. Älskar verkligen OS X

Men ibland vill jag bara köra Windows på macen av någon anledning, fastän jag trivs bättre i OS X. Man köper alltså macen för designen och OS X och statusen
2010-05-10, 22:41
  #8
Avstängd
radikal08s avatar
Egentligen är väl det operativsystemet man är ute efter. När man väl har suttit vid Mac Os X, och använder windows igen, så ser man hur mycket stabilare OS-X är.

Men självklart har även mac os X problem, tex flash. Adobe är dåliga på att koda flash till mac os x, så det drar en jävla massa kraft. Det märks tex när man är på youtube och kollar klipp, datorn kan bli extremt varm..

Det skönaste jag har upptäckt med mac är att allting är så j*vla enkelt. Självklart är windows enkelt för oss som har suttit vid windows-datorer sedan man fick en dator för en massa år sedan. Windows är inte svårt, det är inte det jag säger.

Men mac.. allt bara funkar..! Så grymt skönt att slippa ladda ner drivrutiner, eller att installera drivrutiner för att man stoppar in en mus i datorn för första gången.
Det är väl alla dom här småsakerna som gör en mac så bra.

Operativsystemet är sjukt snabbt, väldigt sällan det är segt. Stoppa in en DVD i läsaren och datorn hänger sig inte ett par sekunder för det, som det så många gånger hände mina pc-datorer.

Jag håller med, priserna är faktiskt ganska höga. Men du får vad du betalar för, det garanterar jag. Och chansen är väldigt liten att du ångrar dig.
2010-05-10, 22:51
  #9
Medlem
Det låter ju som att alla är nöjda med sina Mac datorer. Jag har testat bekantas datorer och de är väldigt snabba fast dem är "slitna". OSX verkar, det lilla jag testat, som väldigt smidigt och praktiskt. Med lite "träning" så kan det nog vara som vissa säger, enklare än windows. Jag ska fundera lite till, men jag ska nog ta och testa en Mac. Man måste ju testa olika saker ordentligt i livet för att kunna få en egen uppfattning.

Tack för feedbacken!
2010-05-10, 22:57
  #10
Medlem
En del smådetaljer som gör skillnad:

Windows version av användarvänlighet, är att avbryta en hela tiden med en massa tips om saker man kan göra. Man kan till exempel få veta att det finns oanvända ikoner på skrivbordet. Då erbjuds man en wizard som rensar bort dessa. I mac os slänger man bort oanvända ikoner själv om man nu råkar störa sig på dem. Om man inte bryr sig, slipper man avbrytas av små tips om att man har oanvända ikoner. Arbetet flyter med andra ord på bättre på mac.

På mitt jobb kör vi med Dell-datorer. De har USB2. Då kan man få en massa små hjälpsamma tips om att man kan få USB-stickor att fungera snabbare om man installerar drivrutiner för USB2. På en mac däremot, har man också usb2. Men där är drivrutinerna redan installerade eftersom Apple naturligtvis vet att deras egna maskiner har usb2. Då fungerar det direkt. Samma sak med drivrutiner för grafikkorten. Dells version av användarvänlighet är att man på deras hemsida kan mata in datorns serienummer, och därmed få en länk till exakt den drivrutinen som passar ens grafikkort. På mac är den drivrutinen installerad redan från början. Jag tycker det borde kunna fungera likadant på Dell också, då de faktiskt levererar egna Dell-versioner av windows. Men de har helt enkelt en annan uppfattning om vad som är användarvänligt.

Kort sagt, macen är mer genomtänkt, och man slipper en massa onödiga distraktioner i arbetet, därför att allt redan är på plats.
2010-05-10, 23:02
  #11
Medlem
Man gillar inte virus
2010-05-10, 23:09
  #12
Medlem
slemzzs avatar
Vill du köra mac men ändå ha windows så köp vista operativsystem till mac. Min farsa har det på sin och det funkar finfint.
Angående virus så beror allt egentligen på vilket skydd du har. Jag kör med Panda antivirus och har haft det i snart 7 år och jag har aldrig fått något virus som på något sett påverkat datorn. Det upptäcker och tar bort virus extremt effektivt.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback