• 1
  • 2
2010-05-10, 21:55
Medlem
Hedvigssons avatar
Hej på er

Nu är det såhär att jag har inga problem med att skapa musik... Melodi och komp, det stora problemet är att texterna låter pretentiösa och kass, man skulle kunna säga att jag är, till skillnad från cornelis, dålig med ord. Vad ska jag göra?

Edit: Sjunger gärna på svenska.. musiken är ungefär där Bo Kaspers Orkester möter Joshua radin
Citera
2010-05-10, 22:18
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedvigsson
Hej på er

Nu är det såhär att jag har inga problem med att skapa musik... Melodi och komp, det stora problemet är att texterna låter pretentiösa och kass, man skulle kunna säga att jag är, till skillnad från cornelis, dålig med ord. Vad ska jag göra?

Edit: Sjunger gärna på svenska.. musiken är ungefär där Bo Kaspers Orkester möter Joshua radin

Vad du ska göra? Du ska slänga upp en text du skrivit här så vi kan peka ut vad som är undermåligt och ge förslag på hur det kan göras bättre. I nuläget kan vi knappast komma med några bättre tips än typ: "öööhh, gå en skrivarkurs!". För övrigt bör du inte vara så hård mot dig själv, det är väldans svårt att skriva bra seriösa texter på svenska.

Upp med en text nu så lovar åtminstone jag (i mån av tid) att vara behjälplig.
Citera
2010-05-10, 22:53
Medlem
zenraws avatar
Det verkar som att du försöker pressa fram en text, vilket inte är vägen att gå. Har du alltid med dig penna och papper? Ett tag då jag skrev mycket, så hade jag alltid penna och papper med mig, och småfilosoferade när jag gick någonstans, eller satt i tunnelbanan. Texten kommer förmodligen naturligt när det är dags. Sedan kan det även vara så att du gör allting "rätt", och då är det bättre att slänga upp texten här så vi kan peka och säga vart du gör fel!
Citera
2010-05-10, 23:27
Medlem
Hedvigssons avatar
Jag såg ingen rädsla
När jag såg i dina ögon
Dom var lugna som en frisk
vind till havs

Jag såg inga sorger
När jag såg på dina läppar
Dom var glada som ett barn
på ett kalas

(Men om det vänder
ska du veta att jag är där för dig
Vad som än händer
ska du veta att jag är där för dig)

Jag såg på ditt kroppspråk
att du har inget att dölja
jag håller dig
Så hårt jag bara kan

Jag stog där helt stilla
nästan katatoniskt
när jag såg dig
le mot mig

Så lyssna noga
när jag berättar det här för dig
det finns ingen annan
som får mig att känna likadant

Var det någon slags dröm
när vi kysstes första gången
under en regnande
himmel den kvällen

Jag vet inte vad jag tänkte
men det kändes som om jag
skulle trivas
med dig i min famn

Det är en av texterna... tänkte inte på att det kunde vara bra att se en innan man hjälper
Citera
2010-05-10, 23:31
Medlem
Citat:

Jag tycker faktiskt att det såg ganska bra ut, rent lyrikmässigt. Tänk på att en stor del är att få musiken att faktiskt passa med texten.
Citera
2010-05-10, 23:56
Medlem
Smutzs avatar
Först och främst var texten helt okej, med bra musik kan den säkert vara trevlig att lyssna på.

Citat:
Jag stog där helt stilla
nästan katatoniskt
när jag såg dig
le mot mig
Ovanstående känns faktiskt ganska krystat

Citat:
Var det någon slags dröm
under en regnande
himmel den kvällen
Regnande? Bättre kan du.

Citat:
skulle trivas
med dig i min famn
Här träffar du rätt, så skall en text skrivas.

Nu blev det väldigt kortfattat men förhoppningsvis kan någon annan svara utförligare, jag ska försöka återkomma senare med mer genomtänkt kritik.

Du får hemskt gärna länka till er myspace eller dylikt där man kan höra låten sjungen och tonsatt.
Citera
2010-05-11, 01:46
Medlem
Citat:
Jag såg ingen rädsla
När jag såg i dina ögon
Dom var lugna som en frisk
vind till havs

Jag såg inga sorger
på ett kalas

(Men om det vänder
ska du veta att jag är där för dig
Vad som än händer
ska du veta att jag är där för dig)

Jag såg på ditt kroppspråk
att du har inget att dölja
jag håller dig
Så hårt jag bara kan

Jag stog där helt stilla
nästan katatoniskt
när jag såg dig
le mot mig

Så lyssna noga
när jag berättar det här för dig
det finns ingen annan
som får mig att känna likadant

Var det någon slags dröm
under en regnande
himmel den kvällen

skulle trivas
med dig i min famn

Det är en av texterna... tänkte inte på att det kunde vara bra att se en innan man hjälper
Det där är faktiskt ganska bra. Felet är inte dina texter utan ditt självförtroende
Citera
2010-05-11, 16:36
Medlem
Hedvigssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Du får hemskt gärna länka till er myspace eller dylikt där man kan höra låten sjungen och tonsatt.

Har inte mixat färdigt, killen jag spelade in hos har flyttat 20 mil bort och tagit med sig allt...

Tack för alla svar, lite att tänka på där =)
Citera
2010-05-13, 19:47
Medlem
kaiross avatar
Kändes som Olle Ljungströmsk naivitet korsat med Gessles allmängiltiga folklighet. Inte min bag, men det kan mycket väl vara hit-underlag.
Citera
2010-05-13, 20:58
Medlem
Hedvigssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Kändes som Olle Ljungströmsk naivitet korsat med Gessles allmängiltiga folklighet. Inte min bag, men det kan mycket väl vara hit-underlag.

Ljungström är inget namn jag känner igen direkt... Gessle är inte direkt någon favorit men folklig är han allt =)

texten till min hit håller jag på med nu
Citera
2010-10-17, 23:51
Medlem
Skabbens avatar
Citat:
Jag såg inga sorger
på ett kalas

Jag vill absolut inte håna eller på något sätt klanka ner på texten. Men just dessa rader fick mig att brista ut i skratt. Just: "dom var glada som ett barn på ett kalas" Ber tusen gånger om ursäkt om du tar illa vid för att texter är mycket personliga och jag har själv svårt för att skriva texter. Men vet inte varför jag skrattade åt just det.

För övrigt tycker jag texten kan kännas lite krystad med en del ord som inte ligger särskillt bra i mun. Men sen har jag ju inte hört dig sjunga den heller.

Ser dock fram emot att kanske få höra den någon gång, även om tråden nu är ganska gammal.
Citera
2010-10-17, 23:59
Medlem
Haha, det här är ganska roligt, hur man tar in influenser utan att tänka på det. Snubblade över den här tråden efter att Skabben hade kommenterat i den och märker att jag själv kommenterade när den var ny.

Skrev för någon vecka sedan en text som började:

I see no sorrow in your eyes
No pain, no shame, no fear
I hear your laughter though I'm not there
I know you're doing alright

Jag måste ju ha tagit någon typ av inspiration från ovanstående författare utan att ha tänkt på det, så lustigt det kan bli. Tack i alla fall TS, antar jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in