2010-05-10, 21:43
Medlem
Videotens avatar
Försöker övertala frugan att vi bara måste ha en Blender i köket (vi sålde av vår kitchen aid för den aldrig användes) nu sneglar jag på en philips HR2094 i hopp om att den blir mer använd.

Vad har ni för tips på goda soppor som man kan köra i den (gärna recept) samt vad använder ni era blenders till mer, förutom smoothie och milkshakes
Citera
2010-05-11, 00:53
Medlem
CureMes avatar
Äger en liknande, men i 9 fall av 10 så kör jag med stavmixern i stället. både till soppa och shakes...
Citera
2010-05-11, 11:09
Medlem
Cantorass avatar
Blomkål eller jordärtskocka blir fin soppa.

Koka dem i buljong tills de blir mjuka och kör dem i blendern med buljongen - tillsätt mjölk/grädde efter smak. Grädde ger en mildare/krämigare/lyxigare smak - med mjölk behålls mer av originalsmaken.
Jag brukar inte väga grönsakerna men gissar att jag använder ~300g till 5dl buljong + 1 dl mjölk/grädde. Krydda med peppar och färska örtkryddor (som får gå med i blendern, men inte i kokningen).
Citera
2010-05-11, 14:04
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Försöker övertala frugan att vi bara måste ha en Blender i köket (vi sålde av vår kitchen aid för den aldrig användes) nu sneglar jag på en philips HR2094 i hopp om att den blir mer använd.

Vad har ni för tips på goda soppor som man kan köra i den (gärna recept) samt vad använder ni era blenders till mer, förutom smoothie och milkshakes
Skippa blendern och använd en stavmixer vid behov. Den dagen du känner att din stavmixer inte räcker till, ska du uppgradera...
Citera
2010-05-11, 20:54
Medlem
Videotens avatar
2 här som nämner stavmixern....jag som just sagt åt frugan när även hon tycker jag ska nöja mig med stavmixern är att den skvättar så inni bomben
Citera
2010-05-11, 21:14
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
2 här som nämner stavmixern....jag som just sagt åt frugan när även hon tycker jag ska nöja mig med stavmixern är att den skvättar så inni bomben

För att undvika det ska du köra NER stavmixern i vätskan innan du startar den. Håll den stadigt under ytan så skvätter det inte. Jag gillar broccolisoppa (broccolibuketter, gräddmjölk och lite buljong, servera med riven ost i) och tomatsoppa (lök, vitlök, tomater på burk av bra sort, socker, salt peppar och en slatt grädde på slutet, servera med mozzarella och en liten pastasort).
Just nu är det smoothies för hela slanten här (sojayoghurt, sojamjölk och bär, gärna också kardemumma i ).
Citera
2010-05-11, 22:33
Medlem
CureMes avatar
Hehe, om det skvätter så gör du fel.

Men...
Du kommer lättast runt det här problemet genom att köpa blendern som present till henne, har hon ingen namnsdag, födelsedag eller liknande snart?
Citera
2010-05-11, 22:56
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Hehe, om det skvätter så gör du fel.

Men...
Du kommer lättast runt det här problemet genom att köpa blendern som present till henne, har hon ingen namnsdag, födelsedag eller liknande snart?

Tror bara hon skulle bli sur, frugan är totalt ointresserad av att vistas i köket, och tur är väl det för skulle hon vara här mer än nödvändigt så skulle både jag och barnen svälta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in