2010-05-10, 21:11
Medlem
Satte på datorn och då ville inte Ubuntu starta eftersom det saknades någon fil. Avinstallerade därför Wubi i Vista och installerade det på nytt. Då, när jag bootade fanns där tre val instället för två: Vista, Ubuntu, Ubuntu. Hur tar jag bort det ena av Ubuntu-valen?
Citera
2010-05-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Satte på datorn och då ville inte Ubuntu starta eftersom det saknades någon fil. Avinstallerade därför Wubi i Vista och installerade det på nytt. Då, när jag bootade fanns där tre val instället för två: Vista, Ubuntu, Ubuntu. Hur tar jag bort det ena av Ubuntu-valen?

Jag vet inte om du kan ta bort dem direkt, men du kan dölja dem så att de inte syns, via någon fil i GRUB-katalogen.

Om jag inte minns helt fel, jag har inte brytt mig om att göra det på min senaste distro.
Citera
2010-05-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
antar att den ena ubuntu är "recovery..."/"återställningsläge"
kan va bra att ha om det skiter sig i ubuntu.

om du verkligen MÅSTE ta bort det beror det på vilken version av grub du har. installerade du senaste ubuntu (10.04)? isf är det grub2, och eftersom jag inte sitter på kunskapen hur man tar bort entries förutom den "fula" krångliga vägen rekommenderar jag en googling. keep in mind att om det är grub2 är det inte samma sak som gäller som för grub, då /boot/grub/menu.lst inte längre finns i grub2...
du kanske skulle kunna fixa sånt grafiskt med bootmgr (uppstartshanterare); sudo apt-get install bootmgr
eller ubuntu tweak: http://ubuntu-tweak.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in