2010-05-10, 18:26
Bannlyst
Är det länsstyrelsen som utfärdar väktarlegitimation ?
Citera
2010-05-10, 19:17
Bannlyst
Ingen som vet ingen som vet ?
Citera
2010-05-10, 20:24
Medlem
Watchbitchs avatar
Japp, det är det.
Citera
2010-05-10, 21:43
Medlem
Nja, väktarlegitimation utfärdas av bevakningsbolaget.

Länsstyrelsen godkänner dig som väktare men har inget med legitimationen att göra.
Citera
2010-05-10, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nja, väktarlegitimation utfärdas av bevakningsbolaget.

Länsstyrelsen godkänner dig som väktare men har inget med legitimationen att göra.

En väktarlegitimation är ju en legitimation som ej kan utfärdas av ett väktarbolag.

Alltså en identitetskort som är SIS märkt.
Citera
2010-05-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR.CHAIRMAN
En väktarlegitimation är ju en legitimation som ej kan utfärdas av ett väktarbolag.

Alltså en identitetskort som är SIS märkt.

Ja, "väktarlegitimationen" beställs av bevakningsbolaget. Det är därför bevakningsbolagets logga står med på legitimationen. Jag tror Securitas använder sig av Norske Veritas som godkännande part när de beställer väktarlegitimation (eller idkort om det ska vara rätt men alla säger väktarlegitimation).

http://www.detnorskeveritas.se/tjanster/certifiering/produkter/id-kort/index.asp

I FAP:en så benämns däremot idkortet som just legitimation:

Citat:
Väktare som varit anställd i bevakningsföretaget i mer än sex månader
ska när han eller hon utför bevakning medföra legitimation som är tillverkad
enligt Svensk Standard SS 614314 eller motsvarande krav och är certifierat
av ackrediterat certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften enligt
lagen (1992:1119) om teknisk kontroll9.

Så ja, bevakningsbolagen utfärdar sina egna idkort (väktarlegitimationer) men de tillverkas av godkända tillverkare och det finns en hel del bestämmelser bakom.
Citera
2010-05-11, 19:32
Medlem
Ticklas avatar
Dom tillverkade mitt leg på kontoret i alla fall. Fick ut den förra veckan.

jobbar på ett av dom större bolagen.

Ps: Fick även skriva min namnteckning på en datorplatta därav vet jag att dom tillverkade den just på direkten på kontoret, den är inte sis märkt dock.
Citera
2010-05-11, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Dom tillverkade mitt leg på kontoret i alla fall. Fick ut den förra veckan.

jobbar på ett av dom större bolagen.

Ps: Fick även skriva min namnteckning på en datorplatta därav vet jag att dom tillverkade den just på direkten på kontoret, den är inte sis märkt dock.

Skulle gissa på att det är provisorisk.
Citera
2010-05-11, 23:54
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR.CHAIRMAN
Skulle gissa på att det är provisorisk.

Okej så kan det nog vara, känns dock lite lustigt och få en provisorisk bricka när det är 2-3veckor tills jag ska börja.

Edit: Det jag kan ha fått kan nog vara en passerbricka(stavning?) dock så står det med stora bokstäver väktare och även ett kontrollnummer man kan ring och kolla om den är giltig.
Citera
2010-05-11, 23:59
Avslutad
Man får en provisorisk väktarlegitimation när man gör sin enmånads-praktik. Sen när man genomfört VU2, så får man ett riktigt legitimation, som man kan använda på t.ex banken.
Citera
2010-05-12, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Man får en provisorisk väktarlegitimation när man gör sin enmånads-praktik. Sen när man genomfört VU2, så får man ett riktigt legitimation, som man kan använda på t.ex banken.

Rätt delvis.
Än så länge har seccen inte skickat ut mig på "160h" praktiken men har ändå fått min riktiga väktarlegg som är SIS märkt utfärdat av ett norskt företag.
Min fråga var om det var länsstyrelsen som utfärdare legget men tydligen inte.
Så jag sitter hemma och väntar fortfarande på att få ett godkänt som har dröjt mer än 2 långa veckor.
Citera
2010-05-12, 02:53
Bannlyst
För att inte gå allt få off topic så kan jag tillföra att att det är ett lag på att ha en riktig väktarlegg som är utfärdat av en auktoriserat företag precis som att en väktarbolag bör vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in