2010-05-10, 18:04
Medlem
kato85s avatar
Är inskriven och arbetar i Norge.

Var på skatteetatet för att få skattekort och frågade samtidigt hur de gjorde med aktier och annan passiv inkomst.

Tydligen skulle man deklarera all passiv inkomst till norrmännen då allt man tjänar när man bor i Norge, även om det är i Sverige, skulle beskattas.

Tydligen skulle jag betala skatt för de aktier jag sålt av i Sverige, men även i Norge, men sedan skulle norrmännen dra av på den skatten för att jag inte skulle bli dubbeltaxerad..

Min fråga är:

Kan jag välja i vilket land jag kan skatta för mina aktieinnehav?
Är det mindre skatt som behöver betalas i norge för aktieköp/säljning?
Jag sålde av ett innehav aktier i januari i år, men flyttade inte till Norge förrän i februari i år, ska jag ta med detta i deklarationen eller inte?

För övrigt köper och säljer jag svenska aktier via aktiedirekt som ägs av svenska nordnet
Citera
2010-05-10, 21:24
Medlem
Jag har inga direkta svar på dina frågor annat än att skatteetaten sannolikt kan hjälpa dig. Ett tips är att skaffa kapitalförsäkring i Sverige och sköta alla affärerna i den så blir deklarationen avsevärt enklare. Skattereglerna för kapitalförsäkring är inte lika fördelaktiga i Norge, jag vill minnas att man ska betala skatt vid uttag, men om du avser att flytta ifrån Norge någon gång i framtiden så är detta ett ickeproblem.
Citera
2011-03-25, 19:28
Medlem
kato85s avatar
uppar denna.
Citera
2011-03-25, 19:47
Medlem
Utgår ifrån att du är svensk medborgare, och de aktier du säljer via en svesk depå bör deklareras i sverige.

Låter väldigt underligt om man skulle deklarera det i Norge också, men de brukar å andra sidan ha specialregler för invandrare och Sverige-Norrmän, så jag skulle inte direkt bli förvånad.
Ett sånt system skulle såklart kosta dig väldigt mycket pengar i utebliven inkomst av kapital eftersom du antagligen inte får tillbaka pengarna på skatten föränn 1-1,5 år senare.
Citera
2011-03-27, 18:23
Medlem
Phalanxs avatar
Du kan inte välja vilket land du ska beskattas för reavinster på aktier. Det är sällan något är frivilligt när det gäller skatt.

Om du tidigare varit bosatt i Sverige får även Sverige i vissa fall beskatta vinster vid försäljning av aktier i svenska bolag enligt det nordiska skatteavtalet. Förutsättningen för att dessa kapitalvinster beskattas i Sverige är att du varit bosatt i Sverige och att försäljningen sker under det år du flyttade ut och fick hemvist i ett annat nordiskt land enligt det nordiska skatteavtalet eller något av de 10 år som följer efter det år du flyttade ut. Detsamma gäller vid försäljning av andelar i svenska investeringsfonder om du är obegränsat skattskyldig, t.ex. på grund av väsentlig anknytning, i Sverige efter utflyttningen. I samtliga fall gäller att Sverige bara får beskatta den värdeökning som skett innan du fick hemvist i det andra nordiska landet vilket innebär att enbart aktier/andelar du ägde när du flyttade från Sverige kan beskattas i Sverige.

Även ditt Norge har rätt att beskatta kapitalvinsterna från försäljning av aktier i svenska bolag eller andelar i svenska fonder. Om beskattning av kapitalvinsten sker i både Sverige och ditt Norge undanröjs dubbelbeskattningen genom att du i ditt Norge begär avräkning för den skatt som du betalat i Sverige.
Citera
2011-04-09, 18:44
Medlem
Jag har depå hos Swedbank, och det är står uttryckligen i kontraktet för depån att jag inte får handla från ett annat land än Sverige. Kolla upp ditt kontrakt med Aktiedirekt, du kanske har samma förbud.

Av den anledningen deklarerar jag min derivathandel i Sverige, istället för i Danmark var jag bor. Det blir mindre krångel så, skatteverket får ju kontrolluppgifter från swedbank varje år, för mycket krångel och för stor risk för att jag förlorar på min ärlighet om jag skulle ta upp det med Danska/Svenska skatteverket. Det danska skatteverket har ju ingen anledning att begära ut skatteuppgifter från sverige, med mindre jag blir misstänkt för någon typ av bedrägeri..

Mitt råd är alltså skit i det, det norrmännen inte vet har de inget ont av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in