2011-10-17, 13:18
  #145
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Brukar man inte uppmana folk att söka sig inomhus.
Jovisst fungerar det, det tänkte jag inte på. Vet inte vad man vanligen säger, men helt förutsättningslöst skulle jag nog ändå rösta på Egons hålla sig inomhus som den kompromiss som bäst innefattar de redan inomhusvarande och de för tillfället utomhusvarande. Hålla sig uppfattas väl i och för sig gärna som stanna men kan nog även betyda uppehålla sig, och man kan uppmanas att uppehålla sig någon annanstans än där man är.
Citera
2011-10-17, 13:54
  #146
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jovisst fungerar det, det tänkte jag inte på. Vet inte vad man vanligen säger, men helt förutsättningslöst skulle jag nog ändå rösta på Egons hålla sig inomhus som den kompromiss som bäst innefattar de redan inomhusvarande och de för tillfället utomhusvarande. Hålla sig uppfattas väl i och för sig gärna som stanna men kan nog även betyda uppehålla sig, och man kan uppmanas att uppehålla sig någon annanstans än där man är.

Det finns även ett sätta att avråda genom att säga: ...inte vistas utomhus.
Citera
2011-10-17, 13:57
  #147
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns även ett sätta att avråda genom att säga: ...inte vistas utomhus.
Jodå:
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag har för mig att man vid den här typen av larm i allmänhet brukar råda folk att stanna inomhus eller att inte gå ut/inte vistas utomhus.
Kanske är det lika bra som eller ännu bättre än hålla sig inomhus, ja.
Citera
2011-10-17, 14:05
  #148
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jodå:Kanske är det lika bra som eller ännu bättre än hålla sig inomhus, ja.

Ursäkta min ouppmärksamhet. Det blir sällan så att man läser mer än ett inlägg bakåt. De är kanske fullständigt utbytbara?
Citera
2011-10-17, 14:29
  #149
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ursäkta min ouppmärksamhet. Det blir sällan så att man läser mer än ett inlägg bakåt. De är kanske fullständigt utbytbara?
Hålla sig inomhus uppfattas nog mer som stanna inomhus än inte vistas utomhus gör. Uppmaningen vistas inte utomhus bör därför vara det förslag hittills som minst diskriminerar dem som är utanför i samhället.
Citera
2011-10-17, 18:07
  #150
Medlem
Lightnights avatar
https://www.flashback.org/sp33490053

Någon annan som hittar det jag stör mig på
Citera
2011-10-17, 18:12
  #151
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
https://www.flashback.org/sp33490053

Någon annan som hittar det jag stör mig på
Förväxlingen av ett litet argument och en liten argumentation? Särskrivningarna kan också vara anglicistiska.
Citera
2011-10-17, 18:38
  #152
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Förväxlingen av ett litet argument och en liten argumentation? Särskrivningarna kan också vara anglicistiska.
Om du skulle tolerera argumentation där är jag för en gångs skull oense med ditt känsliga språköra. Dispyt eller diskussion, kanske, men jag håller förstås med dig och Lightnight om att argument är en anglicism i sammanhanget.

En annan vanligare sak man kan märka är hur ofta motivering blir motivation.
Citera
2011-10-17, 19:31
  #153
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Förväxlingen av ett litet argument och en liten argumentation? Särskrivningarna kan också vara anglicistiska.

Jag syftade mest på användandet av ordet "argument".
Citera
2011-10-17, 20:09
  #154
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Om du skulle tolerera argumentation där är jag för en gångs skull oense med ditt känsliga språköra. ...
Det är ett exempel där jag anser följande motivering tänkbar: Det är inte hållbart att genom svensk »språkvård« bibehålla olika bredd hos en engelsk term och en svensk term med delvis överlappande betydelse och helt/nära lika stavning. Där kan det vara bättre att »kapitulera« för en samordning. Sådan samordning sker ofta branschvis redan, exempelvis inom ekonomi och administration. Då kan vi i stället stå med ett glapp mellan svensk yrkesjargong och svensk samhällsdebatt.

Ref. http://dictionary.reference.com/browse/argumentation

Orden »argument« (sve) / "argument" (eng) är förstås synonyma inom matematik och logik etc, men ett traditionellt svensk argument syftar inte på debatten eller grälet som förlopp.
Citera
2011-10-18, 16:57
  #155
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är ett exempel där jag anser följande motivering tänkbar: Det är inte hållbart att genom svensk »språkvård« bibehålla olika bredd hos en engelsk term och en svensk term med delvis överlappande betydelse och helt/nära lika stavning. Där kan det vara bättre att »kapitulera« för en samordning. Sådan samordning sker ofta branschvis redan, exempelvis inom ekonomi och administration. Då kan vi i stället stå med ett glapp mellan svensk yrkesjargong och svensk samhällsdebatt.
Men om man ska "kapitulera" kan man väl lika gärna acceptera det argument som Lightnight utgick från. Nu var ju detta bara ett citat, men förutsatt att det är vanligare med anglicismen argument än argumentation i sammanhanget, förstår jag inte varför man ska tolerera den senare i stället för den tidigare.
Citera
2011-10-18, 18:23
  #156
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Men om man ska "kapitulera" kan man väl lika gärna acceptera det argument som Lightnight utgick från. Nu var ju detta bara ett citat, men förutsatt att det är vanligare med anglicismen argument än argumentation i sammanhanget, förstår jag inte varför man ska tolerera den senare i stället för den tidigare.
Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Linköping arrangerade 2010 ett seminarium men följande programförklaring:
Detta seminarium arrangeras som en diskussion och en argumentation mellan meningsmotståndare.
De skulle knappast skriva argument där, det är mitt motiv i ett nötskal för att acceptera argumentation som svenska. Det är här vi står i dagsläget.

Frasen "argumentation mellan" ger en bit över 1000 träffar på nätet. En del är falska träffar, men andra kommer från källor med hög status. Institutioner för ekonomisk och industriell utveckling måste alltid tas på allvar.

Det var på slik förekommen anledning som jag startade tråden »Fyndig eller förvirrande jargong?« och ställde mig välvillig till jargongen q·trean (Q3:an, kutrean) för en aktuell rapportperiod. Q·trean kan knappast räknas som anglicism även om Q kommer från "quarter" – eftersom siffran uttalas på svenska.

PS: Luleå Tekniska Högskola:
... Fundera på hur en argumentation mellan två arga tonåringar skulle se ut. ...
Som sagt, här står vi och kan inte annat [än ta beskedet i vacker hand].
__________________
Senast redigerad av egon2b 2011-10-18 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in