Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Men om man ska "kapitulera" kan man väl lika gärna acceptera det argument som Lightnight utgick från. Nu var ju detta bara ett citat, men förutsatt att det är vanligare med anglicismen argument än argumentation i sammanhanget, förstår jag inte varför man ska tolerera den senare i stället för den tidigare.
Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Linköping arrangerade 2010 ett seminarium men följande programförklaring:
Detta seminarium arrangeras som en diskussion och en argumentation mellan meningsmotståndare.
De skulle knappast skriva argument där, det är mitt motiv i ett nötskal för att acceptera argumentation som svenska. Det är här vi står i dagsläget.
Frasen "argumentation mellan" ger en bit över 1000 träffar på nätet. En del är falska träffar, men andra kommer från källor med hög status. Institutioner för ekonomisk och industriell utveckling måste alltid tas på allvar.
Det var på slik förekommen anledning som jag startade tråden »Fyndig eller förvirrande jargong?« och ställde mig välvillig till jargongen q·trean (Q3:an, kutrean) för en aktuell rapportperiod. Q·trean kan knappast räknas som anglicism även om Q kommer från "quarter" – eftersom siffran uttalas på svenska.
PS: Luleå Tekniska Högskola:
... Fundera på hur en argumentation mellan två arga tonåringar skulle se ut. ...
Som sagt, här står vi och kan inte annat [än ta beskedet i vacker hand].