I dagens Rapport gjorde nyhetsuppläsaren något lika oförståeligt som oförlåtligt. Runt 16min10sek in i programmet sa hon "...en del av de viktiga
pipelines som ska föra oljan..."
Och då undrar jag, vad är det för fel på att säga rörledningarna/oljeledningarna?
Det är inte så att jag är emot användandet av främmande ord i sig, men jag tycker främst att man bör tänka på sitt språkbruk så att det inte väcker reaktioner som den jag fick när jag lyssnade. Jag tänkte nämligen inte på vad som förmedlades, utan på det olyckliga ordvalet.
Ok, ibland finns det en poäng med att använda ett avvikande ord trots att det kommer att stöta på en allergisk reaktion hos lyssnaren, om man nu har gjort avvägningen att det är viktigare att markera något genom själva ordvalet än att inte riskera anstöt (tänker främst på normkritiskt språkbruk som kanske de flesta här snarare skulle beteckna som "nyspråk", 'hen' osv). Men det kan ju knappast vara tal om en sådan medvetenhet bakom användningen av en främmande teknisk term?
https://www.svtplay.se/video/15723044/rapport/rapport-1-nov-19-30-1?start=auto&tab=2017