2017-10-26, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigleg77
Men i "en köttbulle" det ingår väl inte dricka som i "meal" gör på McDonalds?

På den gamla goda tiden före McDonalds hette det, exempelvis på Sibylla, -mål och visst innehöll dessa dryck. Det finns fortfarande snabbmatskedjor som har den goda smaken att kalla det -mål. Ett parisermål äter jag gärna, särskilt om det är med mos.
Citera
2017-10-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På den gamla goda tiden före McDonalds hette det, exempelvis på Sibylla, -mål och visst innehöll dessa dryck. Det finns fortfarande snabbmatskedjor som har den goda smaken att kalla det -mål. Ett parisermål äter jag gärna, särskilt om det är med mos.
Jag tycker köttbullsmål låter fånigare än köttbullsmeal även om det första är det korrekta.
Är det detta som retar vissa, att vi inte använder orden som på gamla goda tiden innan McDonalds?
Citera
2017-10-26, 20:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigleg77
Jag tycker köttbullsmål låter fånigare än köttbullsmeal även om det första är det korrekta.
Är det detta som retar vissa, att vi inte använder orden som på gamla goda tiden innan McDonalds?

Jag tycker att det senare låter löjeväckande. Det heter ett mål mat, inte ett meal mat.
Citera
2017-10-26, 20:55
Medlem
Om 20 år kanske det gör det.
Citera
2017-10-31, 09:05
Medlem
miffomiffys avatar
Någon som har ett bra ord i stället för rant? Jag har sett det flera gånger på Twitter och i bloggosfären, ibland blandat med svenska: "Slut på rant". Någon gång har jag sett det kort, bara "slut rant", vilket blir ganska komiskt, särskilt om inlägget i övrigt är seriöst menat!
Citera
2017-10-31, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Någon som har ett bra ord i stället för rant? Jag har sett det flera gånger på Twitter och i bloggosfären, ibland blandat med svenska: "Slut på rant". Någon gång har jag sett det kort, bara "slut rant", vilket blir ganska komiskt, särskilt om inlägget i övrigt är seriöst menat!

Utbrott?
Citera
2017-10-31, 17:56
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Kanske "tjat" eller "ras" (som i "svenska folket rasar mot ditten/dattan")

"Paolo Robertos twitter-TJATRAS om nya pedofilpoptrenden"

"slut på ras" (raseriutbrott)

"sluttjatat"
Citera
2017-11-01, 12:26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Stör mig på "shit". Folk verkar inte fatta att det är en allvarlig svordom. Tolvåringar använder det i klassrummet.

Hörde om en händelse när en svensk gymnasieklass skulle gå en vecka i en skola i England. En svensk elev öppnade dörren till ett klassrum, märkte att han kommit fel, sa shit, stängde dörren och letade vidare.

Det blev ett jävla liv, och ledningen på skolan ville egentligen skicka hem honom, men lät honom vara kvar på nåder.
Citera
2017-11-01, 20:37
Medlem
I dagens Rapport gjorde nyhetsuppläsaren något lika oförståeligt som oförlåtligt. Runt 16min10sek in i programmet sa hon "...en del av de viktiga pipelines som ska föra oljan..."

Och då undrar jag, vad är det för fel på att säga rörledningarna/oljeledningarna?

Det är inte så att jag är emot användandet av främmande ord i sig, men jag tycker främst att man bör tänka på sitt språkbruk så att det inte väcker reaktioner som den jag fick när jag lyssnade. Jag tänkte nämligen inte på vad som förmedlades, utan på det olyckliga ordvalet.

Ok, ibland finns det en poäng med att använda ett avvikande ord trots att det kommer att stöta på en allergisk reaktion hos lyssnaren, om man nu har gjort avvägningen att det är viktigare att markera något genom själva ordvalet än att inte riskera anstöt (tänker främst på normkritiskt språkbruk som kanske de flesta här snarare skulle beteckna som "nyspråk", 'hen' osv). Men det kan ju knappast vara tal om en sådan medvetenhet bakom användningen av en främmande teknisk term?

https://www.svtplay.se/video/15723044/rapport/rapport-1-nov-19-30-1?start=auto&tab=2017
Citera
2017-11-01, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Jag stör mig på det väldigt mycket. Ofta används de i fel situationer och de tror att de är "världsvana" för att de använder uttrycken. Jag menar varför ska man säga "if you want to" i alla meningar. Alltså en tjej i min förra klass sade varje gång hon frågade någon något "if you want to", och jag undrar bara varför? Vad fyller det för funktion? Man kan ju omöjligtvis vara så pantad att man inte kan hitta en svensk motsvarighet? Obs! Hon var pursvensk och hade i övrigt ganska dåliga kunskaper i engelska så det var inte det att hon kom från en engelskspråkig familj eller så. Överallt ser man engelska där det inte behövs. T.ex. så åt jag lunch på Max idag, och beställde en "Sweet Mustard crispy kycklingsallad", jag menar vadfan? Varför ska man ta in engelska i allt? Känns bara pinsamt tycker jag...

Missförstå inte mig, jag gillar verkligen engelska och gillar att läsa litteratur på engelska och engelska har nog varit mitt favoritämne i skolan jämsides med fysik i alla år. Men den här onödiga jävla användandet av engelska i svenskan är ju bara dåligt? Fyfan.

Jag är väl bevandrad i den brittiska vokabulären och anser det är något jävligt löjligt att engelska används som ett andraspråk i Sverige. Det är inte bara ungdomar som säger fuck, shit och oh my god. Högre upp i hierarkin använder man gärna engelska låneord som företagspråk.

Löjligt, löjligt och för att betona det, chicken shit

(Hoppas att iaf någon förstod ironin i det sista).
Senast redigerad av Rouen 2017-11-01 kl. 20:48.
Citera
2017-11-02, 00:59
Medlem
Det är bara överklassen och högutbildade medelklassen som INTE.. kan betraktas som White trash.
Så spring inte omkring och använd nedvärderande ord som
WT om er själva. Ha nu lite självrespekt!!
Citera
2017-11-05, 23:13
Medlem
"Boosta" ... Är inte ett ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här