2010-05-10, 03:07
Medlem
min flickvän hävdar bestämt att det heter "en ankare" men fast hon har frågat mestadels av hennes och min umgänges krets som säger att det heter "ett ankare" så tycker/tror hon fortfarande att det heter "en ankare"

borde jag låsa in henne i en bastu för att få vett i skallen på henne
Citera
2010-05-10, 03:09
Medlem
Bel-Air-Princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suralingon
min flickvän hävdar bestämt att det heter "en ankare" men fast hon har frågat mestadels av hennes och min umgänges krets som säger att det heter "ett ankare" så tycker/tror hon fortfarande att det heter "en ankare"

borde jag låsa in henne i en bastu för att få vett i skallen på henne
Lås in henne, eller skicka tillbaka henne till hennes hemland, det heter ett ankare.
Citera
2010-05-10, 03:13
Medlem
hon är i sitt hemland, bara lite outbildad
så det blir nog bastun
Citera
2010-05-10, 03:37
Medlem
miko_ms avatar
"....Ett ord som förtjänar ett särskilt omnämnande i det här sammanhanget är ankare med biformen ankar. Att det heter ankaret i bestämd form är självklart, men i obestämd form plural förekommer både den regelrätta formen (flera) ankaren (jfr äpple, äpplen) och den oböjda (flera) ankare. Den senare skulle egentligen förutsätta genus reale, dvs. ”en ankare” (jfr brännare med flera ovan). Däremot talar man aldrig om ”flera ankar”, vilket strängt taget skulle vara den regelrätta pluralformen om utgångspunkten var ett ankar."

Betyder detta att man skulle kunna ha lite rätt att säga en ankare?
Citera
2010-05-10, 03:47
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miko_m
"....Ett ord som förtjänar ett särskilt omnämnande i det här sammanhanget är ankare med biformen ankar. Att det heter ankaret i bestämd form är självklart, men i obestämd form plural förekommer både den regelrätta formen (flera) ankaren (jfr äpple, äpplen) och den oböjda (flera) ankare. Den senare skulle egentligen förutsätta genus reale, dvs. ”en ankare” (jfr brännare med flera ovan). Däremot talar man aldrig om ”flera ankar”, vilket strängt taget skulle vara den regelrätta pluralformen om utgångspunkten var ett ankar."

ja
Citera
2010-05-10, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miko_m

Nä.

Jag tolkar det inte så iaf, snarare som att den ena obestämda formen av de två tillåtna inte hänger ihop med genuset riktigt. Ankaret - ett ankare -"flera ankare" eller "flera ankaren", varav det sista inte följer mönstret, och därför förtjänar ett särskilt omnämnande, som de skriver. Men jag är absolut ingen expert.

Undrar om ts flickvän säger "ankaren" i stället för "ankaret" i bestämd form singular? Kallar hon det den eller det? Sambandet "det ankaret - ett ankare" eller "den ankaren - en ankare" känns ju rätt självklart annars...

Hon har inte blandat ihop det med "en anka"?
Citera
2010-05-10, 10:19
Medlem
Egon3s avatar
Det finns två olika sorters ankare. Ett ankare (n.) som man förankrar båten med, och en/ett ankare (r. l. m., äfv. n.) som man förvarar dryckjom i.

SAOB
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/13/3126.html
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/13/3127.html

C.M. Bellman
Capten, Capten! slå ankaren opp, så att fluidum sqvalpar och spritter i topp.
Om man alltför ofta har tankarne på ankarne bör man tala med sin drogterapeut.

Kanske dags att stänga av värmen i bastun.
Senast redigerad av Egon3 2010-05-10 kl. 10:24.
Citera
2010-05-10, 11:47
Medlem
Kaustis avatar
Såklart heter det ett ankare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in