2010-05-09, 23:23
Medlem
Hej!

Jag skriver en uppsats om Astrid och behöver ett snabbt svar.

Jag ska ta ett bra citat av henne, vilket jag gjort

"En barndom utan böcker, det vore ingen barndom. Det vore att vara utestängd från det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje."

Men ska skriva en förklaring till detta citat också.

HJÄLP
Citera
2010-05-09, 23:29
Medlem
AtroCiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknowncelebrity
Hej!

Jag skriver en uppsats om Astrid och behöver ett snabbt svar.

Jag ska ta ett bra citat av henne, vilket jag gjort

"En barndom utan böcker, det vore ingen barndom. Det vore att vara utestängd från det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje."

Men ska skriva en förklaring till detta citat också.

HJÄLP

Den hon syftar på är att böcker speglar fantasin, utan böcker - ingen fantasi. Barn som inte får fantisera (vara i det förtrollade landet) får heller inte uppleva den sanna glädjen.
Citera
2010-05-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtroCious
Den hon syftar på är att böcker speglar fantasin, utan böcker - ingen fantasi. Barn som inte får fantisera (vara i det förtrollade landet) får heller inte uppleva den sanna glädjen.

Tack så väldigt mycket. Jag är alldeles för trött för att tänka och orkar inte leta på google längre så nu när vi ändå är igång har jag två till:

"Har vi en gång vant oss att hämta vår fröjd och tröst i böckerna, så kan vi inte undvara dem."

"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv."
Citera
2010-05-09, 23:38
Medlem
AtroCiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknowncelebrity
Tack så väldigt mycket. Jag är alldeles för trött för att tänka och orkar inte leta på google längre så nu när vi ändå är igång har jag två till:

"Har vi en gång vant oss att hämta vår fröjd och tröst i böckerna, så kan vi inte undvara dem."

"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv."

1. Precis som det låter. Har man en gång fastnat för att läsa böcker och finna glädje av det, så kan man inte sluta.

2. Precis som det låter, där med. Uppfostrar man ett barn med mycket kärlek, om man älskar barnet - så växer barnet upp till en vettig person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in