• 1
  • 2
2010-05-09, 16:40
Medlem
Hejsan!

Min flickvän ringde mig nyss och var ganska så nere. Hon är brakförkyld, och nu hade hennes femsidiga projektrapport mystiskt försvunnit efter att Word hade stängts ner på eget bevåg. Vet inte detaljerna, men det bara försvann.

Eftersom jag är trogen Windowsanvändare vet jag inte riktigt var hon ska börja. Samma sak har hänt mig förut men jag har alltid lyckats få tillbaka mitt dokument.

Finns det något hon kan göra? Arbetet ska vara inne ikväll, och utsikterna för om hon kan få det uppskjutet är osäkra.

Om ni vet vad man ska göra, beskriv då gärna så detaljerat som ni orkar, då jag måste bifoga informationen till henne, och jag har ingen jävla aning om hur mac funkar. Tror hon har OS X, ganska ny dator är det.

All hjälp uppskattas!
Citera
2010-05-09, 16:46
Medlem
tzjs avatar
Kör hon Word i Windows? Alltså har hon en Windowspartition på sin Mac?

Har hon det så hade jag börjat med att absolut inte stänga av Windows.
Citera
2010-05-09, 16:53
Medlem
Holmertzs avatar
Kan du utveckla "försvann"?

Hade hon det sparat som fil på plats X, och när hon skulle öppna det från plats X fanns det inte där längre?
Citera
2010-05-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kör hon Word i Windows? Alltså har hon en Windowspartition på sin Mac?

Har hon det så hade jag börjat med att absolut inte stänga av Windows.

Nej hon kör i Mac OS. Jag har egentligen inte någon större aning om vad du menar, då jag som sagt inte kan mac. Men hon har inte windows på sin dator, och till min kännedom är Office den enda Microsoftprodukt som hennes familj äger.
Citera
2010-05-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmertz
Kan du utveckla "försvann"?

Hade hon det sparat som fil på plats X, och när hon skulle öppna det från plats X fanns det inte där längre?

Nej så var inte fallet, det var vad man skulle kunna kalla marathonskrivande, dvs hon hade inte sparat det en enda gång sedan hon påbörjade skrivningen, sedan kraschade Word.

Sorry för dubbelpost.
Citera
2010-05-09, 16:59
Medlem
Kommer hon ihåg vad dokumentet heter, kan hon pröva att söka efter det med Spotlight (förstoringsglaset i menyraden högst upp till höger). Ifall hon bara har råkat flytta dokumentet av misstag till en annan plats, borde spotlight-sökningen hitta det.
Citera
2010-05-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Kommer hon ihåg vad dokumentet heter, kan hon pröva att söka efter det med Spotlight (förstoringsglaset i menyraden högst upp till höger). Ifall hon bara har råkat flytta dokumentet av misstag till en annan plats, borde spotlight-sökningen hitta det.

Problemet är dock att hon aldrig hann spara det, och därmed inte hann namnge det.
Citera
2010-05-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T

Nja, problemet var att hon inte hann spara det, och således inte namnge det heller. Hur funkar mac, döps dokumentet automatiskt efter det första ordet som står skrivet i dokumentet, eller namnges det bara "dokument"?

Edit: Sorry, det råkade bli en till dubbelpost, fråga mig inte hur det gick till
Citera
2010-05-09, 17:02
Medlem
Taranaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickelajnen
Nej så var inte fallet, det var vad man skulle kunna kalla marathonskrivande, dvs hon hade inte sparat det en enda gång sedan hon påbörjade skrivningen, sedan kraschade Word.

Sorry för dubbelpost.
Det finns väl nån inställning man kan göra i Word att man vill "automatspara" typ var tionde minut. Men det är ett val man måste göra. Har hon inte gjort det så är det väl bara att gilla läget. Är det inte sparat så är det borta. För gott.
Citera
2010-05-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taranax
Det finns väl nån inställning man kan göra i Word att man vill "automatspara" typ var tionde minut. Men det är ett val man måste göra. Har hon inte gjort det så är det väl bara att gilla läget. Är det inte sparat så är det borta. För gott.

Jo men jag har haft samma skit, då har jag kunnat använda mig av nån form av document recovery.
Citera
2010-05-09, 17:05
Medlem
Taranaxs avatar
Kan nåt av det här hjälpa? http://support.microsoft.com/kb/316951
Citera
2010-05-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taranax
Kan nåt av det här hjälpa? http://support.microsoft.com/kb/316951

Beskriver endast tänkbara lösningar för windowsanvändare , men tack så mycket ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in