2010-05-09, 13:52
Medlem
Tjenare,

Har det problemet att jag flyttade min dator från en plats till en annan, kopplade in allt som vanligt osv.

Startade datorn, allt laddar som vanligt fram tills när windows laddas, efter det så får jag en snabb bluescreen och datorn startas om.
Kikar i bios, datorn hittar båda mina hårddiskar.

OBS! När windows laddas så hörs det 4-5 små "knackningar" med ca 3 sekunders mellanrum inne ifrån datorn innan bluescreenen, dock så är det svårt att urskilja varifrån ljudet kommer, troligtvis hårddisken/hårddiskarna? Eftersom att Windows börjar ladda så hittar väl datorn hårddisken med windows(?).

Vill ABSOLUT INTE förlora någon data, så formaterar helst inte.

Tacksam för lösningar!
Citera
2010-05-09, 13:57
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennie
Tjenare,

Har det problemet att jag flyttade min dator från en plats till en annan, kopplade in allt som vanligt osv.

Startade datorn, allt laddar som vanligt fram tills när windows laddas, efter det så får jag en snabb bluescreen och datorn startas om.

OBS! När windows laddas så hörs det 4-5 små "knackningar" med ca 3 sekunders mellanrum inne ifrån datorn innan bluescreenen, dock så är det svårt att urskilja varifrån ljudet kommer, troligtvis hårddisken/hårddiskarna? Eftersom att Windows börjar ladda så hittar väl datorn hårddisken med windows(?).

Tacksam för lösningar!
Även om de hittas av BIOS, kolla ändå anslutningarna inne i datorn så att sladdar mellan hårddiskar och moderkort är ordentligt itryckta.
Citera
2010-05-09, 13:59
Medlem
Citat:
Tjenare,

Tacksam för lösningar!

Jag tror att det kan vara ide att ta ut minnesmodulerna, och sedan sätta i dem igen. De sitter lite löst i vissa moderkort, och kan ge BSODs.
Citera
2010-05-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Även om de hittas av BIOS, kolla ändå anslutningarna inne i datorn så att sladdar mellan hårddiskar och moderkort är ordentligt itryckta.
Har kollat så att dem sitter i, har provat att koppla om dem osvosv, så, ja, dem sitter ikopplade.
Citera
2010-05-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madkoala
Jag tror att det kan vara ide att ta ut minnesmodulerna, och sedan sätta i dem igen. De sitter lite löst i vissa moderkort, och kan ge BSODs.
Minnesmodulerna = HDD'n eller RAM?
Oavsett så har jag provat båda, har flyttat om och provat att ta ut ett och ett RAM, utan framgång.
Citera
2010-05-09, 19:35
Medlem
Mr YMCAs avatar
Citat:
OBS! När windows laddas så hörs det 4-5 små "knackningar" med ca 3 sekunders mellanrum inne ifrån datorn innan bluescreenen, dock så är det svårt att urskilja varifrån ljudet kommer, troligtvis hårddisken/hårddiskarna?
Grattis, åtminstone hårddisken med Windowspartitionen är skadad. Rädda den data du kan medelst Ubuntuskiva eller vad du nu föredrar.
Citera
2010-05-09, 19:40
Medlem
Stick in huvudet och tar reda på vad ljudet kommer. Ta ut grejerna du misstänker om det är svårt att höra.
Citera
2010-05-09, 21:35
Medlem
Kolla ram och kopplingen mellan moderkort och hårddiskarna...
Citera
2010-05-09, 23:10
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Tjenare,

Tacksam för lösningar!

Vad är det för Windows?

Jag råkade ut för problem med mitt Vista för ett tag sen, blev tvungen att formatera, dock upptäckte datorn att det fanns en installtion på datorn redan, så den tömde aldrig disken, utan sparade alla filer men installerade windows ändå.

Har du provat felsäkert läge?
Citera
2010-05-11, 12:21
Medlem
Öppna upp datorn och lokalisera varifrån klickande ljudet kommer ifrån. Troligtvis är det HDn som krånglar. Det klickande ljudet är väldigt bekant när en HD börjar ge upp.

jag hade själv detta problem och löste det med att lägga hårddisken i frysen och sen boota med linux cd som gjorde att jag iaf kunde komma åt hårddisken för att göra backupen.

Det kan hända att din hårddisk ändå är såpass kontaktbar att du slipper frysen. Då skulle jag ändå råda dig till att boota från en cd som gör att du kommer åt hårddisken snabbt för att göra backup till en USB HD eller liknande.

Jag hade ngn tråd om detta för ett par år sedan du kan kolla.

Men det kan ju oxå vara ngt annat. Kolla så allt sitter ordentligt...
Citera
2010-05-11, 12:33
Medlem
N0llans avatar
  1. Installera linux eller liknande på en annan hårddisk i datorn.
  2. Kopiera över alla filer som du vill rädda.
  3. Installera om Windows på hårddisken.
  4. Flytta tillbaka filerna till hårddisken.
Ett annat alternativ är att ta hårddisken till en kompis/bekant och gör steg 2-4 hos den istället.
Skulle det visa sig att det är hårddisken som är trasig så har du en kopia på det viktigaste på ett annat ställe.
Citera
2010-05-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0llan
  1. Installera linux eller liknande på en annan hårddisk i datorn.
  2. Kopiera över alla filer som du vill rädda.
  3. Installera om Windows på hårddisken.
  4. Flytta tillbaka filerna till hårddisken.
Ett annat alternativ är att ta hårddisken till en kompis/bekant och gör steg 2-4 hos den istället.
Skulle det visa sig att det är hårddisken som är trasig så har du en kopia på det viktigaste på ett annat ställe.

En USB-sticka med en Live-Linux-distribution är det "moderna" sättet att göra det på. Man gör en förhållandevis lätt med UNetbootin.

En annan sak som räddat mången hårddisk/data är Spinrite, men det är inte alls självklart att använda.
Senast redigerad av guttergod 2010-05-11 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in