Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Jag tycker det är skillnad mellan fristående kurser och program. Det jag läste på programmet upplevde jag som mer seriöst, än de fristående kurserna var. Du kan ju även sätta ihop dina egna kurser inom ett program också. Så vad är det för skillnad egentligen på att våga sätt ihop sin egen utbildning, istället för att följa de traditionella utbildningsformerna? Du kan ju även välja unika kurser inom ett program som t.ex. drama inom lärarutbildningen.
1. Du säger emot dig själv. Först är det skillnad mellan program och fristående kurser, sedan är det inte det. Hur vill du ha det?
2. Du har inte alls samma frihet att sätta ihop kurser inom ett program som du har om du läser helt fristående kurser. Du kan välja inriktning, men dessa valfria poäng omfattar allt som oftast en termin.
3. Som jag sagt tidigare, man kan läsa fristående kurser som ingår i programmen TILLSAMMANS med de som läser programmet. Således läser man t.ex. FEK samtidigt med de som läser Civilekonomprogrammet. Nu vet jag inte hur det är på lärarutbildningen, men ditt sätt att generalisera och säga att fristående kurser är oseriösa är ju efterblivet.