2010-05-09, 00:51
Medlem
Kolskeggurs avatar
Hejsan allihopa.
Jag funderar på att studera vid Göteborgs Universitet och jag funderar helt enkelt om det finns några här som har erfarenhet av studier där? Nån här som har studerat antropologi där tex?
Vad tyckte/tycker ni om universitetet, lärarna, kurserna osv? Rekommenderar ni det?

Tacksam för svar.
Citera
2010-05-09, 09:52
Medlem
tigertompas avatar
Jag har ju inte studerat det du vill läsa, men har studerat vid Göteborgs universitet, både vid sociologiska institutionen och institutionen för pedagogik och didaktik. Något som jag rekommendera alla som vill läsa på Göteborgs universitet, oavsett var man läser någonstans är att man läser program, istället för fristående kurser. Varför undrar några då kanske? I min ögon är det två skillnader mellan att läsa program och fristående kurser. Dessa skillnader är följande:

1. På program brukar allvar och många har säkert valt programmet för att det vill bli något här i livet. Du får bra grupparbete och bra diskussioner imho.

2. På fristående kurser träffar du omogna 19 åringar direkt från gymnasiet som har gått en fristående skola, och har problem med grundläggande kunskap som man lär sig i grundskolan. Ändå vet dessa personer mest om hela livet. Om du gör grupparbete, så får du skriva det själv, eftersom annars blir det inte gjort överhuvudtaget. Tror detta även kan ha lite med den ekonomiska krisen att göra. Fick flashback till gymnasietiden när jag läste en av två fristående kurser i höstas.

Det jag vill ha sagt med detta ovanför är att man skall läsa program, istället för fristående kurser
Citera
2010-05-09, 11:16
Medlem
du svarar ju inte på hans fråga direkt utan vad du tycker.
Citera
2010-05-09, 11:37
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zozosweden
du svarar ju inte på hans fråga direkt utan vad du tycker.

Det är ju precis det han gör. TS frågar efter åsikter om universitetet och kurserna.
Citera
2010-05-09, 14:37
Medlem
Kolskeggurs avatar
Tack för ett bra svar Tigertompa.
Jag får fundera på det där med kurser vs. program. Jag funderade på att sätta ihop ett eget antropologiskt program utifrån kurserna. Vet ej om det är möjligt men jag tänkte iaf försöka.
Nån som har gjort det för övrigt?
Citera
2010-05-09, 18:05
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolskeggur
Tack för ett bra svar Tigertompa.
Jag får fundera på det där med kurser vs. program. Jag funderade på att sätta ihop ett eget antropologiskt program utifrån kurserna. Vet ej om det är möjligt men jag tänkte iaf försöka.
Nån som har gjort det för övrigt?

Hoppas jag kunde vara till något hjälp!

Ta kontakt med en studievägledare på GU, så kan du ju höra vad som är bäst med program och kurser. Det viktigaste med kurserna är att du inte kan blanda äpple med päron(alltså en kurs i institutionen i psykologi med en kurs i sociologiska institutionen)

Här har du även adressen till Göteborgs universitet.

http://www.gu.se
Citera
2010-05-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Jag har ju inte studerat det du vill läsa, men har studerat vid Göteborgs universitet, både vid sociologiska institutionen och institutionen för pedagogik och didaktik. Något som jag rekommendera alla som vill läsa på Göteborgs universitet, oavsett var man läser någonstans är att man läser program, istället för fristående kurser. Varför undrar några då kanske? I min ögon är det två skillnader mellan att läsa program och fristående kurser. Dessa skillnader är följande:

1. På program brukar allvar och många har säkert valt programmet för att det vill bli något här i livet. Du får bra grupparbete och bra diskussioner imho.

2. På fristående kurser träffar du omogna 19 åringar direkt från gymnasiet som har gått en fristående skola, och har problem med grundläggande kunskap som man lär sig i grundskolan. Ändå vet dessa personer mest om hela livet. Om du gör grupparbete, så får du skriva det själv, eftersom annars blir det inte gjort överhuvudtaget. Tror detta även kan ha lite med den ekonomiska krisen att göra. Fick flashback till gymnasietiden när jag läste en av två fristående kurser i höstas.

Det jag vill ha sagt med detta ovanför är att man skall läsa program, istället för fristående kurser

Vad är nu detta? Du vet att många fristående kurser läses tillsammans med de som går programmet? Nu vet jag inte hur det är på "antropologi" men så är det när det gäller FEK och NEK iaf.
Citera
2010-05-09, 22:58
Medlem
Citat:

hm... jag är 19 år, studera NEK på GU under våren (men hoppade av skiten efter 15hp!). Till TS: Tycker att fristående kurser i princip är bortkastad tid om man inte har många sen tidigare. Det är mycket bättre att gå ett program ur ett social perspektiv: de fristående kurserna har ingen naturlig samlingsplats eller tillfällen för att lära känna varandra. Eftersom folk kommer från höger och vänster och grupperingarna redan är gjorde (t.ex. chalmerister som läser NEK eller dylikt). Dessutom blir du mer motiverad om du går ett program eftersom du då ser varje enskild kurs som ett led i din utbildning (och utveckling!); går du en kurs är det lätt att tappa motivationen och slarva. Dessutom tycker jag att program i större utsträckning stimulera ens intellekt.

Dock skulle jag nog inte implicera att 19-åringarna var lata oduglingar...
Senast redigerad av HelloEisenhower 2010-05-09 kl. 23:00.
Citera
2010-05-10, 08:57
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Vad är nu detta? Du vet att många fristående kurser läses tillsammans med de som går programmet? Nu vet jag inte hur det är på "antropologi" men så är det när det gäller FEK och NEK iaf.

Jo, men har du läst program, så kan du får lite utbyte av personer, utanför din egna grupp. Det är lite svårt i början på det fristående kurser anser. Det är som sagt min erfarenhet angående program och fristående kurser, eller så har det helt enkelt med den ekonomiska krisen att göra att det var många som sökte universitet i höstas då.

Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
hm... jag är 19 år, studera NEK på GU under våren (men hoppade av skiten efter 15hp!). Till TS: Tycker att fristående kurser i princip är bortkastad tid om man inte har många sen tidigare. Det är mycket bättre att gå ett program ur ett social perspektiv: de fristående kurserna har ingen naturlig samlingsplats eller tillfällen för att lära känna varandra. Eftersom folk kommer från höger och vänster och grupperingarna redan är gjorde (t.ex. chalmerister som läser NEK eller dylikt). Dessutom blir du mer motiverad om du går ett program eftersom du då ser varje enskild kurs som ett led i din utbildning (och utveckling!); går du en kurs är det lätt att tappa motivationen och slarva. Dessutom tycker jag att program i större utsträckning stimulera ens intellekt.

Dock skulle jag nog inte implicera att 19-åringarna var lata oduglingar...

Jag instämmer med det första du säger HelloEisenhower. Min upplevelse angående de flesta 19åringar, men sedan finns det dom som är undantag från regeln
Citera
2010-05-10, 14:55
Medlem
Citat:
Text...

De fördelarna du räknar upp är knappast särskilt betydande. Är man en glad och social prick så smälter man allt som oftast in ändå. Du svartmålar fristående kurser som om de vore något negativt. Tvärtom tycker jag att det är bra att man vågar sätta ihop sin egen utbildning istället för att följa de traditionella utbildningsformerna.
Citera
2010-05-10, 15:01
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
De fördelarna du räknar upp är knappast särskilt betydande. Är man en glad och social prick så smälter man allt som oftast in ändå. Du svartmålar fristående kurser som om de vore något negativt. Tvärtom tycker jag att det är bra att man vågar sätta ihop sin egen utbildning istället för att följa de traditionella utbildningsformerna.

Jag tycker det är skillnad mellan fristående kurser och program. Det jag läste på programmet upplevde jag som mer seriöst, än de fristående kurserna var. Du kan ju även sätta ihop dina egna kurser inom ett program också. Så vad är det för skillnad egentligen på att våga sätt ihop sin egen utbildning, istället för att följa de traditionella utbildningsformerna? Du kan ju även välja unika kurser inom ett program som t.ex. drama inom lärarutbildningen.
Citera
2010-05-10, 20:19
Medlem
Citat:
Jag tycker det är skillnad mellan fristående kurser och program. Det jag läste på programmet upplevde jag som mer seriöst, än de fristående kurserna var. Du kan ju även sätta ihop dina egna kurser inom ett program också. Så vad är det för skillnad egentligen på att våga sätt ihop sin egen utbildning, istället för att följa de traditionella utbildningsformerna? Du kan ju även välja unika kurser inom ett program som t.ex. drama inom lärarutbildningen.

1. Du säger emot dig själv. Först är det skillnad mellan program och fristående kurser, sedan är det inte det. Hur vill du ha det?

2. Du har inte alls samma frihet att sätta ihop kurser inom ett program som du har om du läser helt fristående kurser. Du kan välja inriktning, men dessa valfria poäng omfattar allt som oftast en termin.

3. Som jag sagt tidigare, man kan läsa fristående kurser som ingår i programmen TILLSAMMANS med de som läser programmet. Således läser man t.ex. FEK samtidigt med de som läser Civilekonomprogrammet. Nu vet jag inte hur det är på lärarutbildningen, men ditt sätt att generalisera och säga att fristående kurser är oseriösa är ju efterblivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in