2026-05-13, 17:42
Medlem
kaerakels avatar
Mina prostatabröder, hjälp!

Bakgrund:
- prostatit av och till sen 2005. Bränner och har sig i bajsbryggan med omnejd.
- Varit rätt skonad sedan 10 år tillbaka.
- cancer i pungen 2017, men friskförklarad utan problem.

Häromdagen klämde jag på snoppen medan jag kissade och fick den där brännande känslan, kändes typ som något i urinröret. Och efterdropp av klarrött blod, och lite rött efterdropp resten av dagen. Sen borta. Engagerar hela familjen. Panikringer doktorn. Inget blod i urinen när jag provar två dagar senare och negativ odling (dvs ingen uvi).

Otroligt trött läkare, han vill att jag ska avvakta. Jag undrar om det inte var någon liten sten eller skit jag klämde i urinröret för nu är jag problemfri.

Har ni haft blodig urin? Bör jag remittera mig till urologen själv?
Citera
2026-08-19, 15:13
Medlem
K-Glitchens avatar
50 + man här vill berätta lite kort om min historia.

När jag var yngre, för kanske 25 år sedan eller nåt sånt råkade jag ut för det här,
Värk i röven, magen. Trött och håglös och livet sög. Det gick upp och ned.

Jag gick till flera doktorer som klämde och kände på testiklar och tryckte på mage mm men jag blev alltid avfärdad med 10 dagars kur penecilin som såklart inte hjälpte.

Jag begärde efter många om och men att få träffa en urolog som efter undersökning med ultraljud att jag hade förstorad prostata ( jag var kanske bara 25-26 år då och hade gått ett par år med besvär),
Jag fick dessutom ta ett spermaprov och det visade sig att prostatan hade bakterier och jag fick äta penecilin säkert 5-6 veckor i sträck innan det försvann.

Efter det sa han att jag kommer behöva leva med något som heter "kronisk prostatit". Det fanns inget botemedel utan jag fick försöka lära mig att förebygga och linda det.

Åren har gått och det har gått lite upp och ned. Ibland har det varit värre men kan ha gått flera år ibland utan att jag känt nåt.

Vid problem så var det varma bad som gällde. Inget stressande och undvika kolhydrater ( skräpmat).
Helt värdelöst men det är ju som det är.

Förra året steg mitt psa kraftigt helt plötsligt och eftersom vi har prostatacancer i nära släkt och jag blivit över 50 blev jag naturligtvis väldigt orolig.
Jag tog kontakt med de bästa urologerna sverige har på deras klinik i solna och blev grundligt undersökt av läkare samt MRI-röntgen.

Ingen cancer men däremot en förstorad prostata - men det visste jag ju.

Nu till det jag skulle säga hela tiden..

Läkaren sa att det idag inte finns nåt som heter "prostatit". Det är inte prostatitkörteln som är problemet. Problemet är en muskel under prostatan som är känslig för kyla osv osv ( orkar inte gå in på 1177 och läsa journalen). Det man gör idag är att försöka få den muskeln att slappna av och det görs med en låg dos av tadalafil. Alltså prestationshöjande tabletter för sex.

Värt att kolla upp för er som lider av den här skiten. Jag vet hur jobbigt det är.
Citera
2026-09-07, 08:24
Medlem
kummelis avatar
Tänk att det tog över 10 år innan man fick läsa att läkarna äntligen kommit på att det är muskulärt !!!
Citera
2026-09-12, 09:00
Medlem
dumbaZs avatar
Finns hur mycket övningar som helst att hitta på yt gällande detta bekymmer.
Har inte haft problem på flera år.
Börja man känna att symptomen börja smyga sig fram gör man de i några dagar så är det väck igen 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in