Citat:
Inget i biologin är 1 eller 0. Diabetes typ 2 är en av våra vanligaste folksjukdomar och det är också en "flytande skala", även om man satt en gräns på blodsockret för när man ställer diagnosen.
Min poäng är att du beskriver en sjukdom som kan yttra sig lite hursomhelst och det verkar inte finnas några kriterier för när diagnosen skall ställas. Då är det inte en diagnos. Du kan gärna beskriva dina symtom men det är inte meningsfullt att säga att dessa beskriver en diagnos.
Min poäng är att du beskriver en sjukdom som kan yttra sig lite hursomhelst och det verkar inte finnas några kriterier för när diagnosen skall ställas. Då är det inte en diagnos. Du kan gärna beskriva dina symtom men det är inte meningsfullt att säga att dessa beskriver en diagnos.
Jag förstår vad du menar. Du verkar ju insatt i medicin, kanske till och med arbetar inom vården. Jag är bara en patient som själv tvingats läsa mig till en förklaring på mina hälsoproblem. Med dessa kunskaper så har jag sedan lyckats kurera mig själv.
Har du något förslag på hur man skall lösa situationen då?
Låt oss för en kort stund anta att BPD är ett reelt problem och att det är kopplat till stress. Man har studerat fenomenet ända sedan amerikanska inbördeskriget och det finns en hel del forskning på området. De studier som gjorts tyder på att minst 10% av befolkningen i västvärlden lider av det. Det upptäcks ofta tillsammans med ryggont och/eller bäckenbottensmärta och har en betydligt större incidens i de patientgrupperna. Symptomen är vaga och ger ingen hjälp till att ställa diagnos. Man säger antagligen inte mycket om BPD på läkarutbildningarna.
Vad ska då sjukvården göra;
1. Ignorera problemet. Diagnos är problematiskt så låt oss göra som med prostatit, vi informerar patienterna att dom får lära sig leva med symptomen. Vi kan ju ändå inte vara säker på vad det är.
2. Ta för vana att alltid utvärdera andningen när någon med kronisk återkommande ryggont och/eller bäckensmärta dyker upp samt när någon skickats runt hos ett visst antal läkare (t.ex 10) utan att bli hjälpt.