2010-05-08, 19:56
Medlem
Jag och min bror äger en gemensam bostad vi ärvt efter vår mamma.
Huset är helt avbetalat och helt obelånat. Situationen är komplicerad... men nu bor iaf min bror, jag och pappa i huset.
Min bror är 16 år och pappa tycker att vi ska vänta med att sälja förnst min bror är klar i skolan osv...

Min fråga är nu då jag hittat en lägenhet jag vill ha - kan jag få loss pengar även om det inte blir tal om ett sälj av huset idag? och köpa lägenheten ? huset är värt ca 2.2miljoner+ som jag och min bror ska dela på vid försäljning. Lägenheten jag tittat på kostar 780 000:-

Kan banken gå in och lägga ut, och ta sin del när huset säljs? det blir kanske om ca 3-4 år.

Hoppas jag inte krånglat till det för mkt.

Mvh
Citera
2010-05-08, 21:26
Bannlyst
Du kan ju belåna huset du/ni äger idag
Citera
2010-05-08, 21:28
Medlem
Mulas avatar
Det ni får göra är att din bror och far tar ett lån i banken, för sig eller tillsammans, med huset som säkerhet och köper ut dig ur huset. Då får du din del nu medans de kan fortsätta att bo kvar i huset, och sälja sedan när de själva vill.
Eftersom huset är obelånat så bör de inte vara några problem. Dock så får ju din bror och far betala räntor på lånet, så deras boendekostnad kommer att öka.
Antar att din mor och far var gifta, då kan du inte tvinga den efterlevande (din far) att sälja huset för att du ska få ut ditt arv (har jag för mig). Det kan ju bli en lite svår situation om du försöker tvinga din bror och far så det bästa är ju att ni kommer överens om något i samförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in