Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-08, 11:36
Medlem
Hej.

Jag har en Sony VAIO VGN-AR71S

Via sonys hemsida får jag tyvärr inte tag på drivrutiner till datorn för windows 7.

Är det någon som har något tips på vart jag kan leta?

Jag hittade denna: restore-disk.com

Men känner väl lite att så där snabbt och fult skulle jag också göra siten om jag ville skimma folk runt om i världen på någon hundring.

Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig att få datorn att fungera som den borde. Det är inget direkt fel på den idag och den snurrar på bra i själva OS't, men hårdvaror som snabbknappar, inbyggd webbkamera etc fungerar inte.

All hjälp emottages gladeligen.

Mvh
Nicklas
Citera
2010-05-08, 11:53
Medlem
Seagates avatar
Dum fråga kanske, men har du installerat alla uppdateringar från Microsoft Update? Det vill säga även ickekritiska uppdateringar.

Jag har också installerat Windows 7 på min Sony VAIO (den levererades med Vista) och jag behövde inte installera någonting utöver samtliga uppdateringar från Microsoft Update för att få all funktionalitet på min dator. Webbkamera, snabbknappar, grafik, pekplatta etc. Allt fungerade som det skulle redan från början.
Citera
2010-05-08, 11:59
Medlem
Jadå allt är installerad från Windows update. Har kört W7 i 4mån nu. det som inte funkar är minneskort läsaren, S1 & S2 samt webbkameran. det andra verkar fungera.. Iofs har jag inte testat bränna skivor än.
Citera
2010-05-08, 12:42
Medlem
wireless_admins avatar
jag söker själv drivrutiner till vaio, personligen anser jag sony sjukt dåliga att dom inte har uppdaterat sin sida för alla så att man kan även installera dem manuellt, visst windwos update fixar det mesta med det är mycket som saknas......
Citera
2010-05-08, 13:27
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten
...All hjälp emottages gladeligen.

Vaio har en egen supportsite, om den är köpt efter 26 juni 2009 (hö?) ska det funka, se mera här: http://genesis.sony-europe.com/instranet/ccil_sony/selfservice/search.jsp?DocId=41348&m=VGN-AR71S&l=sv_SE

EDIT: www.vaio-link.com
Senast redigerad av Lodbroker 2010-05-08 kl. 13:32.
Citera
2010-05-08, 16:06
Medlem
Ladbrokes:

Japp det finns en support site. Problemet är att Sony har bestämt att inte stödja Windows7 på alla modeller. Min dator är köpt i Nov 2008 och ingår då inte i de modeller som stödjs. Datorjäveln kostade 20.000:- så det är ingen gammal budgethink direkt.

Jag kan förstå att dem inte kan sitta och bygga auto uppdateringar till varenda gammal burk. Men de borde kunna släppa hårdvarudrivrutiner (som säkert inte skiljer sig nämnvärt från Vista) och låta oss som inte stödjs att installera dem själva, på egen risk.

I.o.m detta så förbrukade faktiskt Sony sitt förtroendekapital hos mig. Jag köper inte en Sony till. Skillnad om jag hade haft en gammal XP burk från 2005. Då hade jag till fullo köpt att dem inte brydde sig det minsta om min dator. Men det har knappast varit någon nyhet för Sony 2008 att Windows inom 1år skulle släppa sitt nya OS.

dock så lär ju dem inte läsa det här, så skit samma. =)

Men om någon hittat någon guldgruva med drivisar till Sony><Windows7 så skulle jag tacksamt ta emot tips..

mvh
Citera
2010-05-08, 17:04
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten
Japp det finns en support site. Problemet är att Sony har bestämt att inte stödja Windows7 på alla modeller. Min dator är köpt i Nov 2008 och ingår då inte i de modeller som stödjs. Datorjäveln kostade 20.000:- så det är ingen gammal budgethink direkt.
Förstår det är surt. Har själv en Vaio från 2007, tror de var dras första med Vista, som jag kört med WIN7 sen början av 2009 (var med i betatest-programmet).

Alla snabbknappar, minneskortsläsare, mikrofon, fingeravtrycksläsare etc funkar som de ska, har dock ingen kamera på den. Verkar som jag haft en del tur tydligen.

Men jag gjorde ingen ren installation när jag gick från Beta till "riktig" WIN7, utan körde på den direkt på befintlig Vistainstallation. Kanske det var min räddning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in