• 5
  • 6
2011-06-06, 20:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaistro

Absolut inte svårt med KF.

Du får vara med på ev Nyemissioner utan att behöva registrera ditt aktieinnheav. (Nordnet)
Du behöver inte deklarera dina köp/sälj.
Du behöver ej betala vinstskatt.

Dock hos NN låster du dina pengar (upp till 13k) i ett år.
Du är fri att sätta in & köpa sälja bäst du vill.

Du äger inte rätten att delta i årsmöten i KF.
Som tidigare nämnt är du oavsett vinst/förlust skyldig att betala ränta, för 2010 va räntan 0,75 ungefär.

Jag skulle personligen rekommendera dig att öppna en KF & en vanlig depå.
Använd KF till högrisk samt affärer du vill hålla i rörelse.

Använd Ordinarie Depå till långsiktiga aktier som du ej ska trada med (där du sällan säljer).
Är du säker på det med inte rätt att delta på ... ? Jag har uppfattat det som att man kanske kan få sitt innehav registrerat/visat på något vis ändå? Fast det kanske är ett undantag från ordinare regler?

Ränta är ju fel ordval.

Ser inte varför man skulle köra högrisk i KF just och tvärtom.

Är ju lätt att deklarera aktieaffärer med.

Ur ett längre tidsperspektiv och utan alltför hög ränta skulle jag ju få det till att KF lönar sig för aktie och aktiefonder men inte för räntefonder och dylikt.

Och om man inte tänker sälja så är ju KF-skatten inget större problem om det är aktier som ger en skaplig utdelning då man ändå hade fått skatta på den med i en vanlig depå.

Jag tycker nog KF är överlägset både nu och i framtiden, men ännu bättre nu än senare.

Dock när det känns ostabilt på börsen och man ändå har vinster som ligger eller om man tänker handla mer känns det som att man kanske lika gärna kan köra depå för ett tag då förlusterna ju kommer gå att kvitta och avgifterna från handeln att delvis dra bort.
Citera
2011-06-06, 21:11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Du menar premium. Platina är en förmånsnivå. Vidare är brytpunkten för vilken tariff som är billigast 82500 kr för platina, 66000 kr för brons.
Och han snackade 300.000 ...
Citera
2011-06-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Är du säker på det med inte rätt att delta på ... ? Jag har uppfattat det som att man kanske kan få sitt innehav registrerat/visat på något vis ändå? Fast det kanske är ett undantag från ordinare regler?

Ränta är ju fel ordval.

Ser inte varför man skulle köra högrisk i KF just och tvärtom.

Är ju lätt att deklarera aktieaffärer med.

Ur ett längre tidsperspektiv och utan alltför hög ränta skulle jag ju få det till att KF lönar sig för aktie och aktiefonder men inte för räntefonder och dylikt.

Och om man inte tänker sälja så är ju KF-skatten inget större problem om det är aktier som ger en skaplig utdelning då man ändå hade fått skatta på den med i en vanlig depå.

Jag tycker nog KF är överlägset både nu och i framtiden, men ännu bättre nu än senare.

Dock när det känns ostabilt på börsen och man ändå har vinster som ligger eller om man tänker handla mer känns det som att man kanske lika gärna kan köra depå för ett tag då förlusterna ju kommer gå att kvitta och avgifterna från handeln att delvis dra bort.

skulle tro att resonemanget lyder som följer:

1) högrisk medför möjlighet till hög avkastning. ju högre avkastning desto mer fördelaktig blir KF (x% på beloppet kontra 30% av vinsten).

2) över tid gör ränta på ränta-effekten att rakt ägande är att föredra, då hela beloppet tickar och beloppet-x%. var brytpunkten ligger beror på genomsnittlig avkastning osv.

Det resonemanget inte tar hänsyn till är exempelvis möjlighet till avdrag vid förlust, som jag misstänker är särskilt relevant just vid högriskaffärer - åtminstone för den som gör det till strategi, och alltså räknar med att gå på både en och två nitar på jakt efter vinsten.
Citera
2014-04-22, 20:29
Medlem
VonObens avatar
bort
Senast redigerad av VonOben 2014-04-22 kl. 20:39.
Citera
2015-01-13, 21:37
Medlem
Angående Avazas courtage, jag gjorde följande tabell. Den mest intressanta raden är den längst ner, det är när den rörliga courtagekostnaden är den samma som det minsta courtaget för nästa nivå.

Kod:
                        Mini    Small   Medium  Fast pris
Rörligt courtage        0.250%  0.150%  0.069%	-
Minsta courtage         1       39      69      99
Break fast/rörlig       400     26000   100000	-
Break nästa nivå        15600   46000   143478	-

Så är din medelaffär mellan 0-15600 kr så är Minicourtage bäst. Är medelaffären mellan 15600-46000 kr så är Small bäst, osv. Någon som hittar något fel i resonemanget eller framställan?
Citera
2015-04-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KidLuigi
Angående Avazas courtage, jag gjorde följande tabell. Den mest intressanta raden är den längst ner, det är när den rörliga courtagekostnaden är den samma som det minsta courtaget för nästa nivå.

Kod:
                        Mini    Small   Medium  Fast pris
Rörligt courtage        0.250%  0.150%  0.069%	-
Minsta courtage         1       39      69      99
Break fast/rörlig       400     26000   100000	-
Break nästa nivå        15600   46000   143478	-

Så är din medelaffär mellan 0-15600 kr så är Minicourtage bäst. Är medelaffären mellan 15600-46000 kr så är Small bäst, osv. Någon som hittar något fel i resonemanget eller framställan?

Nä, jag räknade snabbt på det och det ser ut att stämma
Citera
2015-11-30, 10:11
Medlem
MyskooMojss avatar
Blir det 0 courtagekostnad om jag köper och säljer ytterligare på samma aktie samma dag och är det bara courtage för köpordrar? Ursäkta mina nybörjarfrågor
Citera
2015-11-30, 10:34
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Blir det 0 courtagekostnad om jag köper och säljer ytterligare på samma aktie samma dag och är det bara courtage för köpordrar? Ursäkta mina nybörjarfrågor

Det är courtage på varje affär, oavsett köp eller sälj, även om det är samma dag.
Citera
2015-11-30, 10:58
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Det är courtage på varje affär, oavsett köp eller sälj, även om det är samma dag.

Oh ok
Citera
2019-01-10, 15:05
Medlem
Courtage är minst lika billigt som indexfond eller tänker jag fel

Säg att jag under en treårsperiod köper en aktie tio gånger för 10kkr

Courtage per affär 25 kr
Totalt 250 kr
Efter fyra år säljer jag för allt med annan courtageklass hos avanza
Courtage ca 90 kr
Totalt courtage köpsälj fyra år 340 kr

I en fond skulle avgiften vara ungefär 250 kr per år
Totalt minst 1000kr

Visst har fonder andra fördelar men jag tror inte jag har missat något just kring courtaget
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in