2011-06-06, 20:13
Citat:
Absolut inte svårt med KF.
Du får vara med på ev Nyemissioner utan att behöva registrera ditt aktieinnheav. (Nordnet)
Du behöver inte deklarera dina köp/sälj.
Du behöver ej betala vinstskatt.
Dock hos NN låster du dina pengar (upp till 13k) i ett år.
Du är fri att sätta in & köpa sälja bäst du vill.
Du äger inte rätten att delta i årsmöten i KF.
Som tidigare nämnt är du oavsett vinst/förlust skyldig att betala ränta, för 2010 va räntan 0,75 ungefär.
Jag skulle personligen rekommendera dig att öppna en KF & en vanlig depå.
Använd KF till högrisk samt affärer du vill hålla i rörelse.
Använd Ordinarie Depå till långsiktiga aktier som du ej ska trada med (där du sällan säljer).
Är du säker på det med inte rätt att delta på ... ? Jag har uppfattat det som att man kanske kan få sitt innehav registrerat/visat på något vis ändå? Fast det kanske är ett undantag från ordinare regler?
Ursprungligen postat av DollarMaistro
Absolut inte svårt med KF.
Du får vara med på ev Nyemissioner utan att behöva registrera ditt aktieinnheav. (Nordnet)
Du behöver inte deklarera dina köp/sälj.
Du behöver ej betala vinstskatt.
Dock hos NN låster du dina pengar (upp till 13k) i ett år.
Du är fri att sätta in & köpa sälja bäst du vill.
Du äger inte rätten att delta i årsmöten i KF.
Som tidigare nämnt är du oavsett vinst/förlust skyldig att betala ränta, för 2010 va räntan 0,75 ungefär.
Jag skulle personligen rekommendera dig att öppna en KF & en vanlig depå.
Använd KF till högrisk samt affärer du vill hålla i rörelse.
Använd Ordinarie Depå till långsiktiga aktier som du ej ska trada med (där du sällan säljer).
Ränta är ju fel ordval.
Ser inte varför man skulle köra högrisk i KF just och tvärtom.
Är ju lätt att deklarera aktieaffärer med.
Ur ett längre tidsperspektiv och utan alltför hög ränta skulle jag ju få det till att KF lönar sig för aktie och aktiefonder men inte för räntefonder och dylikt.
Och om man inte tänker sälja så är ju KF-skatten inget större problem om det är aktier som ger en skaplig utdelning då man ändå hade fått skatta på den med i en vanlig depå.
Jag tycker nog KF är överlägset både nu och i framtiden, men ännu bättre nu än senare.
Dock när det känns ostabilt på börsen och man ändå har vinster som ligger eller om man tänker handla mer känns det som att man kanske lika gärna kan köra depå för ett tag då förlusterna ju kommer gå att kvitta och avgifterna från handeln att delvis dra bort.