2010-05-08, 09:46
Medlem
sportlovs avatar
Jag och min kompis har diskuterat vad kaxig betyder och vilka sammanhang det borde användas i. Jag har för mig att "kaxig" är när nån mindre kille(svagare,mindre i storlek,yngre) säger nåt dumt till någon större kille och kan inte försvara det han säger för han kan åka på däng. Eller att om nån liten snorunge står och spottar på ens brevlåda och när man går ut och säger ifrån, så börjar han käfta imot.
Min kompis tycker att kaxig är OCHSÅ när man är tex en större kille som går och pissar i en skolunges rygga eller säger nåt dumt till denne, sen någon annan dag så kommer bbfarsan och säger ifrån och man kan inte försvara sig i det man gjort. Har man varit kaxig då?

Någon som kan förklara hur det ligger till?
Citera
2010-05-08, 09:58
Medlem
Forsnackes avatar
Kaxig för mig har väl knappast med storlek eller ålder att göra. En kaxig person är någon tror sig vara förmer än andra och som gillar att bevisa det, om det är på grund av osäkerhet vet jag inte. Men att personen i fråga alltid måste mucka gräl och visa hur tuffa de är. Ursäkta kammen men alla blattejävlar som ska komma och bråka för att man råkar titta åt deras håll är praktexempel på kaxiga individer.
Citera
2010-05-08, 09:58
Medlem
lukk3l33ts avatar
Uppkäftig och tror att han/hon är något han/hon inte är.
Citera
2010-05-08, 10:02
Medlem
sportlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Kaxig för mig har väl knappast med storlek eller ålder att göra. En kaxig person är någon tror sig vara förmer än andra och som gillar att bevisa det, om det är på grund av osäkerhet vet jag inte. Men att personen i fråga alltid måste mucka gräl och visa hur tuffa de är. Ursäkta kammen men alla blattejävlar som ska komma och bråka för att man råkar titta åt deras håll är praktexempel på kaxiga individer.

Jag kan hålla med dig där.

Så man kan använda ordet kaxig i princip alla gånger nån käftar?
Citera
2010-05-08, 10:09
Bannlyst
Kaxig är en inbilsk och förmanande attityd i förhållande till en annan person eller grupp av personer, ofta utmanande och/eller agressiv. Det betyder främst att en person vill ge sken av att stå för något eller vara kapabel till något som h*n är övertygad om att den andra personen eller gruppen tvivlar på att h*n är/står för. Det är inte en inre upplevelse eller ett harmoniskt tillstånd, det är en demonstration ämnad för "de andra", att vilja påverka andras uppfattning av en själv.

Synonymer till "kaxig",
mallig, stöddig, uppblåst, offensiv, självhävdande, trotsig, angelägen, stroppig, arrogant, inbilsk, morsk, övermodig, utmanande
Senast redigerad av OpusOne 2010-05-08 kl. 10:26.
Citera
2010-05-08, 10:10
Medlem
Min definition av kaxig är nog "tror sig vara bättre än vad han verkligen är".

Om ni nu förstår vad jag menar.
Citera
2010-05-08, 10:15
Medlem
zenraws avatar
Stöddig.
Citera
2010-05-08, 11:25
Medlem
BePositives avatar
Övrigt -> Språk /MOD
Citera
2010-05-08, 13:01
Medlem
Egon3s avatar
http://synonymer.se/?query=kaxig
kaxig adj. = som på överdrivet sätt försöker hävda sig i ord eller yttre beteende

kaxe subst. = kaxig person
Hist.: sedan 1559; av no. kakse 'storkarl, storbonde, storfräsare', trol. till kagge i bet. 'karl med stor mage'
Danskan har den norska stavningen.
Citera
2010-05-08, 13:13
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Hist.: sedan 1559; av no. kakse 'storkarl, storbonde, storfräsare', trol. till kagge i bet. 'karl med stor mage'
Här är det ju lite kul att slanguttrycket "kaggig" för "kaxig" råkar likna ursprunget "kagge" ännu mer.
Citera
2010-05-09, 00:45
Medlem
Du menar alltså att en kaxig person är någon som muckar gräl med en person han/hon inte skulle vinna ett slagsmål mot ? Alltså någon som är stor i orden, liten på jorden ?

Och att "kaxig" inte beskriver en "stor" person som är stöddig ?
Senast redigerad av Gammfiskarn 2010-05-09 kl. 00:49.
Citera
2010-05-09, 01:32
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportlov
Jag och min kompis har diskuterat vad kaxig betyder och vilka sammanhang det borde användas i. Jag har för mig att "kaxig" är när nån mindre kille(svagare,mindre i storlek,yngre) säger nåt dumt till någon större kille och kan inte försvara det han säger för han kan åka på däng. Eller att om nån liten snorunge står och spottar på ens brevlåda och när man går ut och säger ifrån, så börjar han käfta imot.
Min kompis tycker att kaxig är OCHSÅ när man är tex en större kille som går och pissar i en skolunges rygga eller säger nåt dumt till denne, sen någon annan dag så kommer bbfarsan och säger ifrån och man kan inte försvara sig i det man gjort. Har man varit kaxig då?

Någon som kan förklara hur det ligger till?

*Också, så stavas det. För övrigt håller jag med det första inlägget efter dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in