Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-08, 01:00
Medlem
Bagarens avatar
Det har varit konstigt de senaste 4 dagarna... Jag blir inte mätt.
Jag käkar som vanligt tycker jag. Jag tränar i och försig lite mer. (med lite mer menar jag att jag göra lite armhävningar och annan hemmaträning)
Knappast det som kan skapa denna hungerkänsla. Det känns liksom ihåligt i magen, lite "varmt" också, som om den arbetar.
Citera
2010-05-08, 01:03
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagaren
Det har varit konstigt de senaste 4 dagarna... Jag blir inte mätt.
Jag käkar som vanligt tycker jag. Jag tränar i och försig lite mer. (med lite mer menar jag att jag göra lite armhävningar och annan hemmaträning)
Knappast det som kan skapa denna hungerkänsla. Det känns liksom ihåligt i magen, lite "varmt" också, som om den arbetar.

Det där påminner om någon allergi, typ laktos eller gluten. Jag har laktos och känner likadant. Men nu kör jag laktosfria alternativ och det funkar bra. Har du varit dålig i magen, skiftande avföring osv?
Citera
2010-05-08, 01:14
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det där påminner om någon allergi, typ laktos eller gluten. Jag har laktos och känner likadant. Men nu kör jag laktosfria alternativ och det funkar bra. Har du varit dålig i magen, skiftande avföring osv?

Nej inte direkt skiftande avföring. Är student men håller ändå ganska bra kvalitet på maten, jag äter knappt mjölkprodukter. I princip bara ost. Köpten en yoghurt idag, så den får jag äta upp, se om jag blir lika hungrig. Om så provar jag en vecka utan laktos, ser vad som händer.

Gluten måste vara sjukt jobbigt. Men hur fort märker man skillnad om man undviker gluten om nu det är det som är problemet?
Citera
2010-05-08, 01:22
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Nej inte direkt skiftande avföring. Är student men håller ändå ganska bra kvalitet på maten, jag äter knappt mjölkprodukter. I princip bara ost. Köpten en yoghurt idag, så den får jag äta upp, se om jag blir lika hungrig. Om så provar jag en vecka utan laktos, ser vad som händer.

Gluten måste vara sjukt jobbigt. Men hur fort märker man skillnad om man undviker gluten om nu det är det som är problemet?

Jag har själv inte gluten, men det är väl samma som laktos. Dvs magont och förstöring av någon tarm, typ?
Citera
2010-05-08, 01:38
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jag har själv inte gluten, men det är väl samma som laktos. Dvs magont och förstöring av någon tarm, typ?
Jag har fått för mig att glutenallergi är mycket allvarligare än laktosintolerans.

Har en polare och om han får i sig typ en thekaka eller något i den stilen så blir han sjuk och svag rätt så lång tid.
Citera
2010-05-08, 02:13
Medlem
Jag gissar på magkatarr. Det kan ge en ständig hungerskänsla och en sugande känsla i magen.
Citera
2010-05-08, 02:24
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Jag gissar på magkatarr. Det kan ge en ständig hungerskänsla och en sugande känsla i magen.

Har ingen av följande
Symtom
Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:
smärta eller obehag i övre delen av magen ( har lite tryck i undre, om något)
tidig mättnadskänsla när du äter (nej, jag är ju hungrig)
hungersugningar i magtrakten
känsla av uppkördhet (öööh?)
illamående och rapningar (nej)
halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.(nej)

Dock kurrar (bubblar) det en del i magen...
Citera
2010-05-08, 02:30
Medlem
Citat:
Har ingen av följande
Symtom
Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:
smärta eller obehag i övre delen av magen ( har lite tryck i undre, om något)
tidig mättnadskänsla när du äter (nej, jag är ju hungrig)
hungersugningar i magtrakten
känsla av uppkördhet (öööh?)
illamående och rapningar (nej)
halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.(nej)

Dock kurrar (bubblar) det en del i magen...

Har inte heller nått av det där när jag har magkatarr, jag är bara hungrig hela tiden, blir aldrig mätt. Men det funkar att behandla det med omeprazol eller liknande för mig iaf.
Citera
2010-05-08, 10:02
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Jag har fått för mig att glutenallergi är mycket allvarligare än laktosintolerans.

Har en polare och om han får i sig typ en thekaka eller något i den stilen så blir han sjuk och svag rätt så lång tid.
Glutenallergi/celiaki i sig är värre eftersom den förstör tarmluddet och därmed minskar förmågan att ta upp näringsämnen.
Vad gäller symptom så beror de helt på hur känslig man är, allt från att man inte märker att man har det till att man ligger och spyr 5h om man får i sig en bit bröd (om man skall tro Aftonbladet).

Dock är väl det väl vanliga symptom att man får ont i magen, diarré, blir gasig och känner sig uppblåst. Detta är väl dock även symptom som passar in på laktosintollerans.

Och båda sjukdomarna ökar risken för tarmcancer tyvärr...

Laktosintollerans är dock enklare att testa själv; uteslut mjölkprodukter och se om du blir bra, drick ett par glas och inom 2h skall du få symptom igen.

För att testa själv på gluten måste du utesluta allt som ha med vete, havre, korn och råg att göra (även allt som vetestärkelse etc.) och se om du med tiden blir bättre. Om man är dålig i magen innan bör man märka förbättring iaf efter något eller ett par dygn.
För att säkerställa diagnos bör man antingen ta blodprov eller köpa test på apoteket dock...
Citera
2010-05-08, 12:19
Medlem
Adjutors avatar
Hej!

Har du börjat dricka och kissa mycket? Sötsug? Gulnade ögonvitor? Gaser, diarré, blod i avföring? Äter du några mediciner? Vikt uppgång/ nedgång? Trötthet? Känner du dig "hypad", upp i varv liksom. Hosta? Ålder? Diabetes i släkten? Kön? Gravid?

Tacksam för svar på dessa, jag ger aldrig diagnoser på fb men kanske en liten fundering..
Citera
2010-05-08, 13:02
Medlem
Jag har samma känsla och jag har fått diagnosen Magkatarr med Magstrupsinflammation
Citera
2010-05-08, 13:22
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjutor
Hej!

Har du börjat dricka och kissa mycket? Sötsug? Gulnade ögonvitor? Gaser, diarré, blod i avföring? Äter du några mediciner? Vikt uppgång/ nedgång? Trötthet? Känner du dig "hypad", upp i varv liksom. Hosta? Ålder? Diabetes i släkten? Kön? Gravid?

Tacksam för svar på dessa, jag ger aldrig diagnoser på fb men kanske en liten fundering..

Tack för alla svar.

Alltså, idag kl typ 10 käkade jag en vanlig portion fil och två mackor till frukost. Jag känner mig fortfarande mätt Igår käkade jag dubbelt till frukost och var jättehungrig, eller "ihålig" 20 min senare. Är 22 år. Jag är en problemfri människa, aldrig sjuk, aldrig allergis - nada.

Jag har slutat röka, 5(dagar, idag) - Det kanske är en faktor som spelar roll?
Jag har aldrig käkat mycket godis, inte min grej. Mer sugen på fett, typ stekt bacon och ägg.

Tröttheten och hypad varierar mellan dagarna, men så har jag alltid varit...Så länge jag kan minnas.

Jag misstänker dock att detta var en engångsföreteelse. Men samtidigt när jag tänker efter minns jag att jag ibland, lite då och då får dessa "hunger attacker" - typ en vecka där jag är hungrig hela tiden...

Lite förvirrade kanske, men det är jag med.

btw, jag hade spänd mage ett tag (fick jag för mig iaf, ingen diagnos) Så jag provade köpa Dimetikon för skojskull, bara se vad som hände. Det hjälpte lite, men framförallt har jag börjat fisa mer. (nu käkade jag bara typ 20 piller, och har inte ätit på 1 månad.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in