2010-05-07, 23:56
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Om du är illojal mot företaget under kontraktstid så är det oftast ett kontraktsbrott. Att däremot starta konkurrerande verksamhet efter du har slutat är inga problem.

Ja, naturligtvis säger vi upp oss först.
Citera
2010-05-07, 23:58
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Precis. Det enda är väl att ni kan få dåligt anseende i branschen. Detta kanske påverkar tidningarna ni säljer/ska sälja till?

De tänker nog mest på att spara så mycket pengar som möjligt.
Citera
2010-05-08, 00:18
Medlem
the_demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Hej Bullen,

Jag har ett problem. Jag och en kompis jobbar på ett företag inom mediebranschen. Företaget är en sorts nyhetsbyrå som servar tidningar med nyheter.

Nu tänker jag och min kompis att vi skulle kunna starta ett eget företag som tillhandahåller smma tjänst och göra det både bättre och billigare. Kan vi fällas för illojalitet mot företaget om vi säger upp oss och börjar konkurrera?

Det kan tilläggas att företaget är ganska nischat och ensamt i sin genre. Men det ska även tilläggas att vi aldrig skrivit på något kontrakt där vi svär lojalitet mot företaget. Vi har bara helt vanliga anställningskontrakt utan särskilda krusiduller.

Vad säger ni?

Ja!
Min morbror blev uppköpt av firma för att lära dom hur man gör det han kunde..
han hade kontrakt på 3 år samma dag som det gick ut, så sa han upp sig..

Han fru jobba fortfarande kvar på firman som köpte upp han från början, men hon fick gå senare för att mannen hade startat ett konkurrerande bolag.. Chefen var ett riktigt svin och såg till att hon inte fick med en penna extra.
Citera
2010-05-08, 10:10
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Nä, det är bara ett vanligt kontrakt där det står varaktighet och hur många procent vi jobbar och till vilken lön osv.

Okej, jag hade nog kollat runt lite med mina chefer eller så. TIll och med jag har i mitt kontrakt för mitt sommarjobb att jag inte fick starta eget bolag inom samma bransch eller jobba hos konkurrenterna förrän sex månader efter att jag slutat. Gjorde inte mig så mycket eftersom jag inte är särskilt intresserad av att göra det. Men konkurrensklausuler är inte direkt ovanliga har jag fått för mig.
Citera
2010-05-08, 11:27
Medlem
Det är i princip fritt fram så länge man inte uppenbart direkt utnyttjar sig av sin förra arbetsgivares företagshemligheter, tex kundregister, specifika kundavtal etc.

Sök på "lojalitetsplikt" och läs på, skadestånden kan bli rejält feta om man trampar över.
Senast redigerad av Krillekrok77 2010-05-08 kl. 11:38.
Citera
2010-05-08, 12:10
Medlem
Amagadwats avatar
Det är så här många personer gör...

Jobbar med någonting, startar upp företag inom samma bransch och fortsätter.

Bör inte vara några problem...
Citera
2010-05-08, 13:07
Medlem
spliffsters avatar
Det är bara att granska ditt eget anställningskontrakt. Jag har haft jobb som haft klausuler där jag förbundit mig att inte börja arbeta för ett konkurrerande företag i samma bransch inom 2 år efter jag slutat. Det är för att man inte bara ska kunna ta med sig en massa vital information och/eller kunder och göra livet surt för sin föregående arbetsgivare. I det här fallet räknas även eget företag som just konkurrerande.

Står det däremot inget i kontraktet så är det fritt fram.
Citera
2010-05-08, 19:58
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffster
Det är bara att granska ditt eget anställningskontrakt. Jag har haft jobb som haft klausuler där jag förbundit mig att inte börja arbeta för ett konkurrerande företag i samma bransch inom 2 år efter jag slutat. Det är för att man inte bara ska kunna ta med sig en massa vital information och/eller kunder och göra livet surt för sin föregående arbetsgivare. I det här fallet räknas även eget företag som just konkurrerande.

Står det däremot inget i kontraktet så är det fritt fram.

Har tittat på kontraktet igen nu och det är verkligen bara ett formulär där arbetsuppgifter, lön, arbetstid och så vidare står med. Kan tillägga att det är en visstidsanställning. Så då verkar det ju ganska grönt?
Citera
2010-05-09, 01:47
Medlem
spliffsters avatar
Japp, då är det grönt.

(Förutsatt att du inte skrivit på något separat papper för just detta, men det borde du isf komma ihåg.)

Så go for it!

Oavsett vad, sköt det snyggt med din nuvarande arbetsgivare. För det kan sluta med att du får lägga ner ditt företag ifall det inte går runt och då kanske du ev. behöver söka nytt jobb i samma bransch. Inte kul med uselt rykte då. I övrigt, kör hårt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in