2010-05-07, 22:54
Medlem
Orkos avatar
Hej Bullen,

Jag har ett problem. Jag och en kompis jobbar på ett företag inom mediebranschen. Företaget är en sorts nyhetsbyrå som servar tidningar med nyheter.

Nu tänker jag och min kompis att vi skulle kunna starta ett eget företag som tillhandahåller smma tjänst och göra det både bättre och billigare. Kan vi fällas för illojalitet mot företaget om vi säger upp oss och börjar konkurrera?

Det kan tilläggas att företaget är ganska nischat och ensamt i sin genre. Men det ska även tilläggas att vi aldrig skrivit på något kontrakt där vi svär lojalitet mot företaget. Vi har bara helt vanliga anställningskontrakt utan särskilda krusiduller.

Vad säger ni?
Citera
2010-05-07, 23:02
Medlem
Torrentss avatar
Starta ett eget företag ni, det borde inte vara något problem.

Lycka till ska man väl tillägga!
Citera
2010-05-07, 23:04
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrents
Starta ett eget företag ni, det borde inte vara något problem.

Lycka till ska man väl tillägga!

Tackar tackar! Men vad baserar du det uttalandet på? Man vill ju gärna ha lite mer kött på benen så att säga.
Citera
2010-05-07, 23:18
Medlem
Torrentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Tackar tackar! Men vad baserar du det uttalandet på? Man vill ju gärna ha lite mer kött på benen så att säga.

Om du vill vara absolut 100% säker så kan du ju läsa på lite om lagar men jag ser inget problem
med att sluta på det arbetet du nu har och startar eget.
Och eftersom du bara har ett vanligt anställningskontrakt så ska det inte vara något problem.

Men som sagt, vill du vara helt 100% säker så läs på lite mera.
Citera
2010-05-07, 23:20
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrents
Om du vill vara absolut 100% säker så kan du ju läsa på lite om lagar men jag ser inget problem
med att sluta på det arbetet du nu har och startar eget.
Och eftersom du bara har ett vanligt anställningskontrakt så ska det inte vara något problem.

Men som sagt, vill du vara helt 100% säker så läs på lite mera.

Vilken lag faller detta under då?
Citera
2010-05-07, 23:22
Medlem
Torrentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Vilken lag faller detta under då?

Det kan jag tyvärr inte svara säkert på.
Någon som vet lite bättre får svara på det.
Citera
2010-05-07, 23:24
Bannlyst
lite off topic men om det är lugnt att fråga!
servar tidningar med nyheter?
går ni på jakt efter nyheter av mindre viktiga händelser för att fylla ut blaskan?
Citera
2010-05-07, 23:26
Medlem
Not_mes avatar
Ja, det kan klassas som att vara illojal, men det regleras inte i några lagar utan i ditt anställningsavtal. Jag är tämligen säker på att det står något däri, annars fråga din chef.
Citera
2010-05-07, 23:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Ja, det kan klassas som att vara illojal, men det regleras inte i några lagar utan i ditt anställningsavtal. Jag är tämligen säker på att det står något däri, annars fråga din chef.

Precis. Det enda är väl att ni kan få dåligt anseende i branschen. Detta kanske påverkar tidningarna ni säljer/ska sälja till?
Citera
2010-05-07, 23:48
Medlem
macknus avatar
Om du är illojal mot företaget under kontraktstid så är det oftast ett kontraktsbrott. Att däremot starta konkurrerande verksamhet efter du har slutat är inga problem.
Citera
2010-05-07, 23:54
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juckjuck
lite off topic men om det är lugnt att fråga!
servar tidningar med nyheter?
går ni på jakt efter nyheter av mindre viktiga händelser för att fylla ut blaskan?

Ja, ungefär så.
Citera
2010-05-07, 23:55
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me

Nä, det är bara ett vanligt kontrakt där det står varaktighet och hur många procent vi jobbar och till vilken lön osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in