Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-03, 20:58
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
Så vitt jag vet så jobbade Dawit Isaac huvudsakligen som städare under sin tid i Sverige.....
Aschbergs idé idag är kanske inte så dum för att få tillbaka journalisten (eller städaren eller hur det nu ligger till) till Sverige

I och för sig missar han väl åter chansen att jobba som journalist pga språksvårigheterna - men det kan det vara värt
Citat:
Varför sparkar inte UD ut Eritreas diplomater?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle7719463.ab
__________________
Senast redigerad av Spengler 2010-09-03 kl. 21:10.
Citera
2010-09-07, 01:55
  #98
Medlem
MoLoKs avatar
Än är inte allt hopp ute mina vänner. Nu är det Zlatans chans att visa vad ZLATAN gör för Dawit!

Björn Wiman, DN, förklarar:

Citat:
”Det är synd att Zlatan inte spelar i Milan”, sade Dawits Isaaks bror Esayas till mig för några år sedan. Hans tanke var att svenske Zlatan skulle ta sin landsman Dawits sak till sitt hjärta och tala med klubbpresidenten Berlusconi, för att denne i sin tur skulle luta sig tungt över sin gode vän Afwerki.

Ett desperat långskott i fantasin?

Sannolikt.

Men likväl nödvändigt att slå i väg, för att luckra upp en alltmer tröstlös verklighet.

Berlusconis omdömeslösa val av vänner bör heller inte hindra svenska UD från att se att den – kanske enda – framkomliga EU-vägen till Asmara går via Rom. Det är ett realpolitiskt faktum att Silvio Berlusconi är den ende europeiske Ledare som har tentakler rakt in i den eritreanska diktaturens innersta krets.

Nu spelar Zlatan i Milan. En känd svensk har Berlusconis öra. Nästa namnteckning från Zlatan Ibrahimovic bör bli för Dawit Isaak.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...appt-1.1162199

Tyvärr kommer detta att misslyckas och jag ska tala om varför. Det beror på Björn Wimans simpla och dumma rasism. Herr Wiman är så okunnig om det eritrianska folket och diktatorns starka stöd bland svensk-eritrianerna att inte tänker på att denna artikel vid det här laget redan är översatt av en flitig svensk-eritrian och sänd till diktatorns informationsansvariga.

OM Zlatan skulle vara "billig" nog att först nu skriva under för Dawit och OM Berlusconi i ett svagt ögonblick skulle kontakta Eritrea för att göra en Dawit-förfrågan så skulle Eritrianerna svara med en översättning av just Björn Wimans artikel som skulle skjuta hela räddningsaktionen i sank.

Nästa gång Björn, om du verkligen TROR på din idé, så se förihelvete till att inte sabotera den redan på idéstadiet genom att förolämpa alla personer vars hjälp du behöver för att allt ska realiseras.

En sak till Björn, om du VERKLIGEN vill ha Dawit fri. Skicka ett PM så ska jag berätta hur. Men bara om du lovar att inte skriva en artikel full med nedsättande uttryck om alla utom dig själv, Zlatan och Dawit.
Citera
2010-09-07, 04:35
  #99
Medlem
carass avatar
En del svenska journalister har hybris och övertro om sin egen existens och tror att de kan rubba andra länders inrikespolitik. TV4 likaså som smaklöst kapade Kristallen-galan (som gick för några dagar sedan) genom att låta en tråkig TV-journalist hålla ett långrandigt tråkigt försvarstal för Dawit Isaak samtidigt som denne TV-journalist tvångsinkluderade alla närvarande i kändispubliken i galalokalen genom att säga att "vi alla här" kräver... "Vi" kräver att Dawit Isaak släpps fri.. Iof brydde sig sig nog inte kändisarna så mycket, de var där för att ha kul, inte utnyttjas av TV4 i propaganda.
Citera
2010-09-07, 20:29
  #100
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0
Vad Dawit har eller inte har skrivit är i sammanhanget irrelevant. Faktum kvarstår att en svensk medborgare hålls fången i en militärdiktatur för att ha satt sig upp mot regimen.

Han har väl dubbelt medborgarskap? Och dessutom vet vi inget om hans brott i sitt hemland. Han kan ju ha uppviglat till terrorism och liknande. Jag säger inte att det är så, men att bara ställa sig på medias sida i denna fråga utan att ifrågasätta tycker jag känns lite naivt.
Citera
2010-09-24, 20:30
  #101
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Än är inte allt hopp ute mina vänner. Nu är det Zlatans chans att visa vad ZLATAN gör för Dawit!

Björn Wiman, DN, förklarar:



http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...appt-1.1162199

Tyvärr kommer detta att misslyckas och jag ska tala om varför. Det beror på Björn Wimans simpla och dumma rasism. Herr Wiman är så okunnig om det eritrianska folket och diktatorns starka stöd bland svensk-eritrianerna att inte tänker på att denna artikel vid det här laget redan är översatt av en flitig svensk-eritrian och sänd till diktatorns informationsansvariga.

OM Zlatan skulle vara "billig" nog att först nu skriva under för Dawit och OM Berlusconi i ett svagt ögonblick skulle kontakta Eritrea för att göra en Dawit-förfrågan så skulle Eritrianerna svara med en översättning av just Björn Wimans artikel som skulle skjuta hela räddningsaktionen i sank.

Nästa gång Björn, om du verkligen TROR på din idé, så se förihelvete till att inte sabotera den redan på idéstadiet genom att förolämpa alla personer vars hjälp du behöver för att allt ska realiseras.

En sak till Björn, om du VERKLIGEN vill ha Dawit fri. Skicka ett PM så ska jag berätta hur. Men bara om du lovar att inte skriva en artikel full med nedsättande uttryck om alla utom dig själv, Zlatan och Dawit.

Det fetlagda och understrukna i min post ovan bekräftas av Dawits broder.

Citat:
- Ibland känns det som att man befinner sig i diktaturens Eritrea även här i Göteborg. Folk spionerar, kallar oss demokratiförespråkare för illaluktande kloaker och översätter och rapporterar direkt till regimen i Eritrea.

http://www.expressen.se/nyheter/bokm...k-byt-strategi

Så Wiman, ditt JÄVLA CP, sluta skriva idiotartiklar som snarare verkar MOT Dawits intresse.
Citera
2016-06-19, 11:46
  #102
Medlem
ZikaZteffes avatar
Expressen drar igång Jakten på sanningen om Dawit Isaak.

Kom sanningen om han någonsin var journalist fram eller är det höljt i dunkel?
Citat:
Jakten på sanningen om Dawit Isaak

http://www.expressen.se/geo/jakten-p...m-dawit-isaak/
__________________
Senast redigerad av ZikaZteffe 2016-06-19 kl. 11:50.
Citera
2016-06-19, 12:15
  #103
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZikaZteffe
Expressen drar igång Jakten på sanningen om Dawit Isaak.

Kom sanningen om han någonsin var journalist fram eller är det höljt i dunkel?
Sanningen är att han har dubbelt medborgarskap och således får finna sig i att sitta i Eritrea.
Citera
2016-06-19, 12:45
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sanningen är att han har dubbelt medborgarskap och således får finna sig i att sitta i Eritrea.


Oavsett varför han sitter där så har det länge varit uppenbart att Isaak används som en red herring av främst stockholmsmedia. De är inte egentligen intresserade av att få loss honom, i varje fall inte med realistiska medel, däremot gillar de att använda honom och hans story för att

1) slänga skit på diverse svenska politiker (t ex Carl Bildt) utan att behöva komma med verkliga argument (Nej, det är inte svenska politiker som ska lastas för att DI sitter inne!)

2) framställa sig själva som Goda och fläckfria (mycket tydligt med Björn Wiman m fl)

3) knuffa åt sidan debatter som annars hade varit möjliga om interna svenska konflikter och spänningar. En kille som sitter av flera år i en eritreansk fängelsehåla är ju ett utmärkt verktyg för att tubba andra att hålla tyst när det behövs och att få andras (vanliga svenskars) problem att verka futtiga. "Snacka inte om annat nu, det är Dawit vi ska försöka befria, då får vi inte bli oeniga!". Alltså ett typiskt "tänk på barnen i Afrika"-argument förflyttat till vuxenvärlden.

Jo, DN m fl kan faktiskt vara så cyniskt beräknande. Och har varit det förr.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2016-06-19 kl. 12:48.
Citera
2016-06-19, 12:54
  #105
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Oavsett varför han sitter där så har det länge varit uppenbart att Isaak används som en red herring av främst stockholmsmedia. De är inte egentligen intresserade av att få loss honom, i varje fall inte med realistiska medel, däremot gillar de att använda honom och hans story för att

1) slänga skit på diverse svenska politiker (t ex Carl Bildt) utan att behöva komma med verkliga argument (Nej, det är inte svenska politiker som ska lastas för att DI sitter inne!)

2) framställa sig själva som Goda och fläckfria (mycket tydligt med Björn Wiman m fl)

3) knuffa åt sidan debatter som annars hade varit möjliga om interna svenska konflikter och spänningar. En kille som sitter av flera år i en eritreansk fängelsehåla är ju ett utmärkt verktyg för att tubba andra att hålla tyst när det behövs och att få andras (vanliga svenskars) problem att verka futtiga. "Snacka inte om annat nu, det är Dawit vi ska försöka befria, då får vi inte bli oeniga!". Alltså ett typiskt "tänk på barnen i Afrika"-argument förflyttat till vuxenvärlden.

Jo, DN m fl kan faktiskt vara så cyniskt beräknande. Och har varit det förr.
Jag kan bara instämma i det du skriver.
Sen tror jag det är lite prestige i det med, media i Sverige är vana att få politikerna att hoppa på kommando. I det här fallet skiter Eritreas ledning totalt i svensk media, det är man inte van vid.
Citera
2016-06-19, 14:33
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag kan bara instämma i det du skriver.

Sen tror jag det är lite prestige i det med, media i Sverige är vana att få politikerna att hoppa på kommando. I det här fallet skiter Eritreas ledning totalt i svensk media, det är man inte van vid.


Ja, just det. Svenska tidningar älskar ju också när artister gör utspel eller konstifika "protester" som har noll påverkan i sak och där det inte heller tas några som helst risker, men som ser bra ut på sociala medier. Typ "Madonna utmanar Putin!" och så handlar det om att hon delat ut ett tunt rosa glanspappersarmband till alla vid entrén på nån konsert i S:t Petersburg och sedan uppmanat publiken att vifta litet med detta band under någon av låtarna. Vilket ju är en helt menlös "protest" och absolut ingenting som vare sig hon eller publiken skulle bli fällda för, dessutom har det noll synlighet för vanliga ryssar utanför lokalen - men det sätter avtryck i västlig media och ger en stunds hög synlighet för henne, vilket är precis vad hon vill ha. Svensk media sväljer sådant med både krok och sänke, det är patetiskt.
Citera
2018-05-12, 21:44
  #107
Medlem
ZikaZteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sanningen är att han har dubbelt medborgarskap och således får finna sig i att sitta i Eritrea.
Äntligen får han den uppmärksamhet hans samlade verk förtjänar.

Synd att kulturprofien avslöjades med att nypa Victoria i bakskrevet annars hade det nog blivit Nobelpris.

https://www.journalisten.se/nyheter/...a-och-engelska
Citat:
Dawit Isaaks Hopp, som tidigare översatts från tigrinja till svenska, finns nu även utgiven på engelska och franska.
Citera
2018-05-13, 00:15
  #108
Medlem
MrBulldoggs avatar
Finns det en enda svensk skattebetalare som känner att han eller hon fått någon som helst behållning av Dawit Isaaks skrivande? Eller frånvaron av denna, vilket verkar vara 99,9% uppfattningen i frågan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback