jag har precis installerat debian på min ena hårddisk.
den andra hårddisken fungerade tidigare, med både windows, mandriva och jolicloud som jag kört innan detta, men dom distarna har jag inte fastnat för.
till problemet, när jag dubbelklickar på min hårddisk under dator, så får jag felmeddelande:
Citat:
Kan inte montera volymen.
Ogiltig monteringsflagg vid försök att montera volymen
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 60049 482343561 83 Linux
/dev/sda2 60050 60801 6040440 5 Utökad
/dev/sda5 60050 60801 6040408+ 82 Linux växling / Solaris
Testa mounta den manuellt sudo mount /dev/"partitionens namn" /"där du vill mounta till"
Sen om det funkar och du vill ha det automatisk så kan du lägga in disken i fstab (googla nått i stil med "how to add drive to fstab")
Som #2 sa, testa mounta den manuellt. Vill du kunna skriva till den så kan du behöva installera ntfs-3g med:
Kod:
apt-get install ntfs-3g
Är dock inte säker på om det är installerat som standard.
Står det att du måste specifiera filsystem så testa med:
Kod:
mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/windows
/mnt/windows är katalogen du vill montera disken i.
OBS: Du måste vara inloggad som root (admin) för att göra det här, det gör du med kommandot "su"
när jag skriver
Citat:
mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt
så går det bra, men om jag vill lägga din i t.ex /mnt/hdd1 så går det ej. för den mappen/sökvägen finns inte.
men som sagt, det gick att skriva så! tack så mycket!
så går det bra, men om jag vill lägga din i t.ex /mnt/hdd1 så går det ej. för den mappen/sökvägen finns inte.
men som sagt, det gick att skriva så! tack så mycket!
Du får skapa mappen först. om du vill mounta den som jag sa t.ex i /mnt/windows så får du skriva:
Kod:
mkdir /mnt/windows
Det fungerade med /mnt för att den redan fanns
Ska du byta monteringspunkt så får du först unmounta den och det gör du med:
Kod:
umount /dev/hdd1
och sedan skapa mappen.
Alltså:
Kod:
umount /dev/hdd1 (om den fortfarande är monterad)
mkdir /mnt/windows
mount -t ntfs-3g /dev/hdd1 /mnt/windows
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!