Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-30, 07:27
  #13
Medlem
Vad sägs om vänstervarianten:
Det var en gång en liten röd höna. Rätt som det var, när hon pickade i marken , hittade hon några vetekorn. Hon ropade till alla de andra djuren på gården:
"Om vi hugger i tillsammans och planterar det här vetet kommer vi snart att kunna äta gott bröd"
"Grisen, du är stor och stark så du kan väl böka upp jorden, ankan du kan plantera fröna, kon kan se till att vattna och sen kan gåsen baka bröd av det"
Sagt och gjort alla djuren hjälpte till att baka bröd, fast hönan mest sa till de andra djuren vad de skulle göra. Så hade de till sist tio limpor. Hönan tyckte då att eftersom det var hon som hittat kornen och lett arbetet skulle hon ha hälften av bröden, men att grisen, kon, ankan och gåsen ändå kunde få varsitt som tack för hjälpen.
Citera
2016-04-30, 07:44
  #14
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om vänstervarianten:
Det var en gång en liten röd höna. Rätt som det var, när hon pickade i marken , hittade hon några vetekorn. Hon ropade till alla de andra djuren på gården:
"Om vi hugger i tillsammans och planterar det här vetet kommer vi snart att kunna äta gott bröd"
"Grisen, du är stor och stark så du kan väl böka upp jorden, ankan du kan plantera fröna, kon kan se till att vattna och sen kan gåsen baka bröd av det"
Sagt och gjort alla djuren hjälpte till att baka bröd, fast hönan mest sa till de andra djuren vad de skulle göra. Så hade de till sist tio limpor. Hönan tyckte då att eftersom det var hon som hittat kornen och lett arbetet skulle hon ha hälften av bröden, men att grisen, kon, ankan och gåsen ändå kunde få varsitt som tack för hjälpen.

..det är inte bara borgare jag är ovan vid nuförtiden, utan även fabler, de är lite märkliga.

Jag vill inte göra för mycket politisk debatt av det tycker mest fenomenet med den Röda Hönan var fascinerande, men om du jämför Högerhönan med Vänsterversionen du själv skrev nu..
Men visst är den välfärd vi har i det här i det här landet byggt tillsammans, att säga att arbetarklassen är lat och ovillig tycker jag är orättvist.

Dagens fabel slutar med att det väller in andra djur från skogen, och "bonden" delar ut brödet till dessa.
Oavsett höger eller vänster, det verkar inte vara en demokratisk möjlighet att besluta.

Just hashtagen #Frihet förbryllar mig, är de frihet för dem först när de ryckt brödet ur våra händer? Även #förstamaj förekommer, ska de demonstrera mot den den lata arbetarklassen då?

Men jag fattar den lite mer nu tror jag Xenonen fast jag är inte imponerad av deras propaganda. Speciellt inte när Den Röda Hönan fanns nerskriven på Flashback 5 år tidigare. (eller är den super-genial och jag fattar inte ändå)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback