2010-05-07, 11:45
Medlem
DanteAlighieris avatar
Utifrån min facebook har jag noterat att det är fler kvinnor än män som särskriver. Är det så hos er också och finns det någon forskning som bevisar detta?
Citera
2010-05-07, 12:16
Medlem
Divino Codinos avatar
Har aldrig tänkt på det i ett könsperspektiv, men av mina facebookvänner uppskattar jag nog att varannan särskriver. Förstår inte varför lärarna inte tog tag i det i skolan... Hade för övrigt en svensklärare i gymnasiet som särskrev i tid och otid
Citera
2010-05-07, 12:19
Bannlyst
Vore intressant att se belägg för det. Jag är tveksam - däremot är jag övertygad om att den yngre generationen (låt oss säga tonåringar) särskriver mycket mer än "äldre", det vill säga oss som gick i en skola som lärde ut grammatik... Det är snarare en åldersfråga än en könsfråga tror jag.
Citera
2010-05-07, 12:28
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Vore intressant att se belägg för det. Jag är tveksam - däremot är jag övertygad om att den yngre generationen (låt oss säga tonåringar) särskriver mycket mer än "äldre", det vill säga oss som gick i en skola som lärde ut grammatik... Det är snarare en åldersfråga än en könsfråga tror jag.

Jag är fan tveksam till det där. Nästan samtliga kvinnor som är över 30 på min facebook särskriver medan kanske bara var tredje tjej/kvinna i övrigt särskriver. Däremot verkar det som att de som hade bra betyg (kan bara bedöma de jag gick i samma klass med) särskriver mer än vad andra gör. Ta random blogg av en kvinna och du ser stavfel, grammatiska fel och särskrivningar överallt.
Citera
2010-05-07, 12:31
Medlem
rooys avatar
Jag måste säga att det är ett fascinerande fenomen. Tänk på det en sekund. Uppskattningsvis 75% (min uppskattning) av svenskarna klarar inte av att lära sig sitt eget modersmål. Och det är efter 12 år i skola. Fantastiskt komiskt.

Angående könsfördelning tror inte jag att det är nån skillnad. Båda könen är lika obegåvade.
Citera
2010-05-07, 12:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rooy
Jag måste säga att det är ett fascinerande fenomen. Tänk på det en sekund. Uppskattningsvis 75% (min uppskattning) av svenskarna klarar inte av att lära sig sitt eget modersmål. Och det är efter 12 år i skola. Fantastiskt komiskt.

Angående könsfördelning tror inte jag att det är nån skillnad. Båda könen är lika obegåvade.

Själv tror jag att engelskan influerar väldigt mycket och att det är förklaringen till så mycket särskrivningar. Det är fler som hänger på engelska communities, det är fler som spelar engelska spel och engelskan har blivit mer globaliserad allt eftersom internet har utvecklats.
Citera
2010-05-07, 12:46
Medlem
rooys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Själv tror jag att engelskan influerar väldigt mycket och att det är förklaringen till så mycket särskrivningar. Det är fler som hänger på engelska communities, det är fler som spelar engelska spel och engelskan har blivit mer globaliserad allt eftersom internet har utvecklats.

Visst är det så, jag pratade med en professor en gång som var vansinnig över anglofieringen av det svenska språket som han kallade fenomenet. Jag anser ändå att det har med begåvning eller kanske än mer med attityd att göra. Idag ska alla skylla ifrån sig. Istället för att lära sig så skyller man på skolan, lärarna eller varför inte dyslexi.
Citera
2010-05-07, 13:12
Medlem
Divino Codinos avatar
Jag har fått för mig att "äldre" särskriver ännu mera. Det är mycket möjligt att det är en fördom från min sida men det skyller på mina föräldrar som är Sveriges största särskrivare
Citera
2010-05-07, 14:53
Medlem
Forsnackes avatar
Tror inte att det handlar så mycket om könet utan snarare att tjejer kanske skriver mer? Självklart finns det bloggande killar också men det känns som att tjejer fastnat mer för det. Sedan självklart som andra påpekat att vi ungdomar är influerade av engelskan, men jag tror även att mobiler spelar en väldigt stor roll.
Jag påpekade för min mamma att hon särskrev i alla sms jag fick av henne och tyckte att hon faktist borde kunna bättre än så, men så kom jag på att det antagligen beror på att alla ord inte finns i T9 så då skriver man första delen av ordet och sedan ett mellanrum för att skriva den andra delen. Jag som själv spyr på alla språkfel såsom särskrivningar, våran bil, dem mötte mig osv. trycker åt sidan för att avmarkera ordet men jag tror som sagt att mobilerna spelar en väldigt stor roll!
Citera
2010-05-08, 07:46
Medlem
PastorAstors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divino Codino
... Det är mycket möjligt att det är en fördom från min sida...
Japp, det är en fördom. Tror jag ...
Min egen fördom är att det främst är ICA och Konsumhandlare som särskriver. Får den bekräftad nästan varje dag när jag läser reklamskyltar som: Kalv Lever, Skum Tomte o s v

Nä, skojar bara, förstås. Men har fått för mig att fenomenet med särskrivare uppstod med den generation som gick i skolan på 1980-talet, dagens 35-40-åringar. Att Engelskan är "boven" i det hela tror jag är ganska klart.
Citera
2010-05-08, 13:20
Medlem
Shrink in spes avatar
Det är inte så att de flickor du har på FB i gemen är yngre än pojkarna då? Det skulle ju kanske kunna förklara en del.
Citera
2010-05-08, 13:21
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Tror inte att det handlar så mycket om könet utan snarare att tjejer kanske skriver mer? Självklart finns det bloggande killar också men det känns som att tjejer fastnat mer för det. Sedan självklart som andra påpekat att vi ungdomar är influerade av engelskan, men jag tror även att mobiler spelar en väldigt stor roll.
Jag påpekade för min mamma att hon särskrev i alla sms jag fick av henne och tyckte att hon faktist borde kunna bättre än så, men så kom jag på att det antagligen beror på att alla ord inte finns i T9 så då skriver man första delen av ordet och sedan ett mellanrum för att skriva den andra delen. Jag som själv spyr på alla språkfel såsom särskrivningar, våran bil, dem mötte mig osv. trycker åt sidan för att avmarkera ordet men jag tror som sagt att mobilerna spelar en väldigt stor roll!

Så kan det vara och det är nog en bidragande orsak i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Det är inte så att de flickor du har på FB i gemen är yngre än pojkarna då? Det skulle ju kanske kunna förklara en del.

Nej, det skulle jag inte kunna påstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in