2010-05-07, 01:49
Medlem
Beelzebobs avatar
Ja, vem uppfann egentligen detta underbara bakverk?!
Någonstans måste den ju ha sitt ursprung ifrån tycker jag. Jag har jagat runt på Google med alla möjliga sökord utan resultat, de enda resultat som dyker upp är antingen recept eller inlägg från bloggar.

Hur gammalt är egentligen fenomenet kladdkaka? Är det ett bakverk som funnits sen urminnes tider och gått från generation till generation tills ingen längre vet ursprunget?

Internet failed me, så nu är det upp till er FB'are att stilla min nyfikenhet.
Citera
2010-05-07, 02:02
Medlem
Hottenkottens avatar
Kladdkakan är nära besläktad med Brownies, som ursprungligen kommer från USA.
Citera
2010-05-07, 02:04
Medlem
UAAs avatar
Ett jävla geni kan jag passa på att berätta för dig.
Citera
2010-05-07, 02:17
Medlem
Beelzebobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hottenkotten
Kladdkakan är nära besläktad med Brownies, som ursprungligen kommer från USA.

Åh, att jag inte tänkte på det. Tackar för svaret, ett steg närmare sanningen.
"The first known recipe for brownies was published in the 1897 Sears, Roebuck Catalogue".

Men det vore kul att få ett specifikt namn på personen eller företaget som lanserade brownien, och även namnet på den person som förde den med sig till Sverige/Europa och gjorde den till det vi kallar kladdkaka idag .
Citera
2010-05-07, 08:50
Medlem
Gidellas avatar
Har för mig att kladkkakan kom till genom att ett recept på en annan kaka av något slag misslyckades. Vilket inte är så otroligt i sig, men jag vet inte hur pass sant det är och kommer tyvärr inte ihåg vart jag hörde det.
Citera
2010-05-07, 11:12
Medlem
rayraviolis avatar
Kladdkakan är ju så enkel att den saknar den "verkshöjd" som är nödvändig för att nån ska tillskrivas rollen som uppfinnare. Min gissning är att kakan i en eller annan form har funnits i bland oss så länge det har funnits socker, ägg, smör, mjöl och kakao ute i stugorna. Men det där med brownies har säkert gjort sitt för kladdkakans välförtjänta popularitet. Sen har förstås brownies ett ursprung, som ju kan leda tillbaka till Europa.
Citera
2010-05-07, 12:39
Medlem
Cantorass avatar
I svenska recept ser man ofta kladdkaka benämnd Chokladtårta la Varenne.
La Varenne skrev sina kokböcker på 1650-talet.
Om kladdkakan verkligen finns med i dessa och om det i så fall skulle vara ursprunget ska jag dock låta vara osagt.
Citera
2014-02-03, 14:40
Medlem
T-Paxs avatar
Gissar på att det var någon anonym person som glömde att tillsätta bakpulver i kakan och vips så blidde det en kladdkaka!
Citera
2014-02-03, 16:12
Medlem
El Capitanos avatar
Som med merparten uppfinningar finns det förmodligen ingen uppfinnare. Det finns mängder av människor som experimenterat på skoj med olika recept, och sedan dök det väl förr eller senare upp något som började benämnas kladdkaka. Sannolikt efter att den uppmärksammats i någon kokbok eller dylikt.

Men som sagt, vad är skillnaden på en kladdkaka och en brownie? När blev det en kladdaka snarare än en annan chokladkaka? Sanningen är istället den att det finns hundratals likartade recept på olika varianter av chokladkakor. Det man möjligtvis kan leta efter är första gången någonting började benämnas just kladdkaka, men det är mer en språklig fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in