2004-04-01, 20:17
Medlem
skaSKAskas avatar
Tjena!(första inlägget). Har länge velat ha ett motorcykel körkort och en motorcykel fast inte haft tid och pengar. Men nu i sommar har ja förmodligen gott om tid och förhoppningsvis lite pengar. Så nu är de ända problemet att jag inte har en motorcykel och kompisar med motorcykel att övningsköra med.

Så har ni några allmänt bra tips på hur jag skall gå tillväga eller tips på billiga körskolor i Sverige (helst i Stockholm).
Gärna lite tips på schysta ”nybörjar” motorcyklar.
Citera
2004-04-01, 20:55
Medlem
Mysharrys avatar
Du skall ha en billig och lättkörd hoj. En Honda 750 eller Suzuki 750. Köper du en från mitten-slutet av 80-talet eller tidigt 90-tal får du en bra (men ful) cykel för nästan inget alls. De cyklarna är nästan outslitliga och sällan hårt körda eftersom de inte är några räsers direkt. De är hyfsat lättmekade och reservdelar är billigt om du vurpar. De är inte de roligaste att köra, men du skall ju lära dig. Sedan när du har kortet köper du en gammal Triumph och lär dig den hårda vägen vad det innebär att köra hoj. Eller också är du inte helt rubbad.
Citera
2004-04-01, 22:32
Medlem
joyces avatar
Jag tog mitt a-kort på Farsta trafikskola.

Det finns mängder med små gulliga mc-klubbar som säkert kan ställa upp med någon som kan övningsköra med dig. Gå ner till närmsta lämpliga klubb och ta en fika och snacka in dig hos någon som ser snäll och trevlig ut.

Köp moppen först så har du något att övningsköra med.

Sätt ut en kontaktannons med krav på att daten ska ha körkort.
Citera
2004-04-03, 00:55
Medlem
skaSKAskas avatar
Jag bor i närheten av Farsta området, så vad tyckte du om den körskolan? hur många lektioner tog du av dem innan du körde upp och hur mycke körde du privat?
Citera
2004-04-04, 12:32
Medlem
joyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaSKAska
Jag bor i närheten av Farsta området, så vad tyckte du om den körskolan? hur många lektioner tog du av dem innan du körde upp och hur mycke körde du privat?

Det är 10 år sedan jag tog körkort och då tyckte jag att de var bra. Lasse som jag körde med hade en stil som passade mig. Jag tränade bara garagevändningar och körde några mil privat resten tog jag på skolan. Jag hade inte körkort för bil innan men det gick bra ändå.

Jag minns inte hur många lektioner jag tog men inte var det särskilt många.
Citera
2004-04-04, 23:47
Medlem
Hispervispers avatar
Satsa på en inte alltför hög hoj som första cykel. Du skall med lätthet kunna sätta ned hela foten på marken utan att behöva flytta dig på sadeln.

Sedan skall du ha en hoj som bokstavligt orkar med. Det är stor skillnad att hantera en båge på asfaltsväg i 90 km/h mot 3 km/h på en grusplan! Än värre att rulla den för hand eller om den vält! Man skulle väl få ett kraftigt bråck om man själv skulle lyfta en Gold Wing som vält?

Min första båge var en Kawasaki EN 500, ganska OK.
Citera
2004-04-05, 11:38
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Min första båge var en Kawasaki EN 500, ganska OK.

Problemet här är väl om han vill ha körkort på tung hoj, då måste den väl vara 750 cc eller mer? Fast det står ju ingenstans att det är så.
Citera
2004-04-05, 12:15
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Problemet här är väl om han vill ha körkort på tung hoj, då måste den väl vara 750 cc eller mer? Fast det står ju ingenstans att det är så.

Jag har inte full koll på reglerna som reglerar vilka motorcyklar du får och inte får köra. Krångligt är det i alla fall. Det är något om att tar du MC-kort när du är 18 så så får du inte köra hur stor båge som helst de närmaste 2 åren, därefter är det OK. Men tar du körkort när du är 21 eller äldre så är det mesta OK. Men det är andra som kan det här bättre!

Själv får jag köra hur stor fet båge jag vill!
Citera
2004-04-05, 12:34
Medlem
Chortans avatar
Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel
Citera
2004-04-05, 12:56
Medlem
skaSKAskas avatar
Tack för tipsen. Har för mig att man kan ta ett lätt mc kort först och vänta några år för att sedan automatiskt få köra tung. Men hur kul är de att åka en 120cc i två år :/

Kawasaki EN 500 va snygga, hoppas man hittar en billig.
Citera
2004-04-05, 14:39
Medlem
rebbans avatar
Kan rekomendera dalens trafikskola och Roine som lärare.. Tog mitt båge kort där och oftast dom sista lektionerna och nästan varje gång va vi ute nån timme längre utan att betala.. Dom har bra hojas bra lärare.. Va visseligen 96 jag tog mitt båge kort där men kolla in dom mitt gick på 4500 och då körde jag inte en meter privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in